C18

۰٫۰۶۸

C39

۰٫۰۰۱۴

C19

۰٫۰۵۴

C40

۰٫۰۰۱۱

C20

۰٫۰۴۵

شکل ۷-۷ مقایسه اولیه با بهره گرفتن از دو معادله حالت PR برای مدل مذکور و SRK که مورد استفاده ووُن می باشد را نشان می دهد،

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۷-۷- مقایسه پیش بینی حاصل از معادلات حالت PR و SRK
همانطور که در شکل بالا دیده می شود پیش بینی مدل ارائه شده که توسط نقاط مثلثی شکل مشخص گردیده است در توافق مناسبی با داده های آزمایشگاهی مدل ووُن که به شکل دایره ای نمایان شده است، می باشد. یاد آوری می شود که معادله حالت SRK نیز مدلسازی گردید ولی از آنجاییکه در مقاله اصلی هم بکار رفته بود ترجیحاً از دو معادله حالت دیگر استفاده گردید.
الگوریتم برنامه بر اساس معادله رچفورد-رایس بهبود یافته برای جداسازی آنی سه فازی بنا شده است و معادله حاکم برای در نظر گرفتن رفتار غیر ایده آل فازها مانند آنچه که در مدل ووُن ذکر شد، بر اساس محلول های با قاعده می باشد.
در شکل ۷-۸ پیش بینی حاصل از معادله حالت PR و ER نشان داده شده است
شکل۷-۸- مقایسه پیش بینی حاصل از معادلات PR و ER
با توجه به شکل ۷-۸ مشاهده می شود که نتایج حاصل از پیش بینی معادله حالت ER در توافق مناسبی با نتایج معادله حالت PR که در شکل ۷-۷ توافق مناسبی با داده های آزمایشگاهی از خود نشان داده بود، دارد پس می توان اطمینان پیدا نمود که مدل جداسازی آنی سه فازی معتبر می باشد و نیز می توان از آن برای پیش بینی سایر داده های موجود در مقالات استفاده نمود.
در ادامه از داده های هوآن کوآن و همکاران(۱۹۹۷) [۱۰۴] جهت محاسبه میزان واکس رسوب کرده در حالت تعادل سه فازی استفاده گردید. در این مدل برای بررسی و محاسبه غیر ایده آل بودن فاز جامد ملزم به محاسبه ضریب فعالیت می بودیم که در این مورد از ضریب فعالیت مدل یونیکواک (UNIQUAC) (پیوست ۲) استفاده شد تا رفتار غیر ایده آل فاز جامد را توصیف نماید. در ادامه در راستای شناساندن یا مشخصه سازی+ C7 با بکار گیری روش ریاضی و دابرت که در قسمت مشخصه هپتان توضیح داده شد، جهت دسته بندی گروه های پارافینی، نفتنی و آروماتیکی استفاده گردید و فرضیاتی به شرح زیر اعمال گردید:

  • قسمت های پارافینی هر جزء از شماره کربن ۱۵ یا ۱۵C به بالاتر می توانند وارد تعادلات جامد-مایع شوند.
  • تمامی اجزاء قبل از ۱۵C می توانند وارد تعادل سه فازی بخار-مایع-جامد شوند.
  • بعد از رسوب قسمت های پارافینی، قسمت های نفتنی می توانند رسوب کنند.

داده های مورد استفاده در جدول ۷-۳ آورده شده است،
جدول ۷-۳: جدول ۱: نفت شماره ۲ هوآن کوآن و همکاران.[۱۰۴]

Components

Stock-Tank oil (mol%)

Reservoir Fluid

Density of Bottomhole Sample
(g/cm3)

M
(g/mol)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...