• بین اندازه هیئت مدیره و هزینه حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود دارد.
  • بین وجود و عدم وجود کمیته های داخلی با هزینه حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود دارد.
  • بین استقلال کمیته های داخلی و هزینه حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود دارد.

جامعه آماری

هر مجموعه از افراد و اشیاء که لااقل دارای یک صفت مشترک باشند را جامعه آماری می نامند (نیکوکار،1377،ص 11). در حقیقت جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد جامعه این تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1385 تاپایان سال 1390 می باشد.
مهمترین دلیل انتخاب این جامعه آماری، استاندارد و قابل اتکا و قابل فهم بودن اطلاعات مربوط به جامعه آماری می باشد.

نمونه موردمطالعه و روش نمونه گیری

نمونه بخشي (يا زير مجموعه‌اي) از جامعه (يا مجموعه مرجع) است. نمونه مجموعه اندازه هايي از جامعه آماري است كه عملا در جريان يك تحقیق گرد آوري مي شود و فرآيند يك تحقیق را مي توان تلاش براي درك رفتار جامعه كه بر پايه اطلاعات به دست آمده از نمونه صورت مي گيرد دانست. زيرا جمع‌آوري اطلاعات براي كل جامعه آماري مستلزم صرف هزينه و زمان زيادي مي باشد بعلاوه در بعضي موارد نيز جمع آوري اطلاعات از كل جامعه غير منطقي مي باشد. لذا ناچار به استخراج نمونه مي باشيم و از سويي مي دانيم كه نمونه گيري موجب كاهش قطعيت و اطمينان نتايج به دست آمده مي‌شود. برای انتخاب نمونه تحقیق از روش حذف سیستماتیک استفاده می شود. نمونه شامل شرکت­هایی است که همه شرایط زیر را دارا باشند:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • پایان سال مالی آنها 29 اسفند ماه باشد.
  • جزو شرکت­های مالی (مثل بانک­ها ، موسسات بیمه) و شرکت­های سرمایه ­گذاری نباشند.
  • قبل از سال 1385 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشند و قیمت سهام آنها در پایان هر یک از سال­های 1385-1390 مشخص باشد.
  • در طی دوره مورد بررسی تغییر سال مالی نداشته باشند.
  • اطلاعات مالی آنها قابل دسترسی باشند.

با اعمال محدودیت و ویژگی های فوق برای انتخاب نمونه تحقیق از کل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تعداد 77 شرکت از تمام صنایع به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده است.

منابع اطلاعاتی و روش های گردآوری اطلاعات

اطلاعات و داده های مورد نیاز این تحقیق با بهره گرفتن از دو روش جمع آوری شده اند:

  • اطلاعتی که مربوط به مباحث تئوریک پژوهش بوده اند از منابع مختلف مانند کتب و نشریات معتبر بین المللی که به صورت آنلاین در پایگاه های اینترنتی موجود می باشند جمع آوری گردیده است.
  • برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه های تحقیق از لوح فشرده سازمان اوراق بهادار تهران، نرم افزارهای ره آورد نوین وتدبیر پرداز استفاده شده است. در مواردی که نرم افزارهای مذکور حاوی داده های مورد نیاز نبودند، از صورت های مالی بانک ها، گزارشهای هیات مدیره و گزارس های دریافتی از شرکت بورس اوراق بهادار تهران استفاده گردیده است. برای اطمینان از صحت داده های نرم افزارهای مورد استفاده، به صورت نمونه اقلامی از این داده ها انتخاب و با اقلام واقعی صورت های مالی مطابقت دارد.

مدل و متغیرهای تحقیق

متغیر وابسته این تحقیق هزینه حقوق صاحبان سهام و متغیر مستقل کیفیت حاکمیت شرکتی داخلی می باشد.
اندازه شرکت، ضریب بتا و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری شرکت نیز به عنوان متغیرهای کنترلی تحقیق در مدل لحاظ شده است.
مدل اصلی و اولیه این تحقیق به شرح زیر است:
CECi = β0 + β1 GOVQualityi + β3 Riski + ɛi (1)
که در این مدل:
CECi: هزینه حقوق صاحبان سهام ( متغیر وابسته) که خود از طریق مدل (2) برآورد می شود.
GOVQualityi: کیفیت حاکمیت شرکتی داخلی ( متغیر مستقل).
Riski: متغیر ریسک کنترلی که باید به عنوان مجموعه ای از متغیرهای کنترلی جنبه های مختلف ریسک شرکت را در مدل لحاظ نماید.
حال به تشریح بیشتر متغیرهای بالا می پردازیم:
الف) هزینه حقوق صاحبان سهام از مدل ایستون (2004) برآورد می شود:
CECi = رادیکال [(epsi.t+2 – epsi.t+1)/Pi.t] (2)
که در این مدل:
epsi.t+2 و epsi.t+1نشان دهنده پیش بینی تحلیل گران از سود هر سهم برای شرک به ترتیب در یک و دو سال پیش.
Pi.t قیمت بازار سهام شرکت در تاریخ پیش بینی سود در پایان سال مالی
ب) برای مطالعه کیفیت حاکمیت شرکتی به مطالعه 4 عنصر مهم در این زمینه می پردازیم:
1- استقلال هیئت مدیره که برای اندازه گیری آن از دو متغیر استفاده می نماییم. متغیر اول تعداد مدیران اجرایی و مستقل در هیئت مدیره (BRD_INDnum) و متغیر دوم نسبت و نقش این مدیران در تصمیمات هیئت مدیره (BRD_IND). بر طبق این فرضیه که رابطه مثبتی بین استقلال هیئت مدیره و کیفیت حاکمیت شرکتی وجود دارد ما یک متغیر ساختگی (DBRD_IND) برای تجمیع این دو متغیر در یک متغیر ایجاد می کنیم به این صورت که اگر هر دو متغیر یاد شده بیشتر از میانه مربوطه در نمونه بودند عدد یک و در غیر این صورت عدد صفر را می پذیرد.
2- اندازه هیئت مدیره (BRD_Siz) که معرف تعداد اعضای هیئت مدیره بوده و برا ی حذف تفاوت ها در مفاهیم حاکمیت شرکتی از نظر اندازه هیئت مدیره متغیر ساختگی (DBRD_Siz) ایجاد می کنیم که اگر اندازه هیئت مدیره کمتر از میانه شرکت های نمونه باشد عدد یک و در غیر این صورت عدد صفر را می پذیرد. توجیه این مدل این است که افزایش تعداد اعضا بیشتر از میانه که به عنوان حد بالایی در نظر گرفته شده و بالاتر از آن باعث ناکارآمدی می شود.
3- مطابق با ادبیات تحقیق وجود کمیته های داخلی موجب افزایش کیفیت حاکمیت شرکتی داخلی می شود که در این تحقیق سه کمیته داخلی کمیته حسابرسی، کمیته پاداش و کمیته کاندیداتوری برای این منظور در نظر گرفته شده است. ما متغیر ساختگی COM3 را برای بررسی وجود این سه کمیته ایجاد و در صورتی که هر سه کمیته فوق وجود داشته باشد عدد یک و در غیر این صورت عدد صفر را به آن نسبت می دهیم.
4-برای لحاظ کردن استقلال کمیته های داخلی(IND_COM) برای هریک از شرکت های نمونه ما درصد مدیران مستقل این کمیته ها را محاسبه و متغیر ساختگی (DIND_COM) مقدار یک را میپذیرد وقتی که اعضای مستقل هر سه کمیته بیشتر از میانه مربوطه بوده و در غیر این صورت مقدار صفر را می پذیرد.
مطابق یافته های آتسو ( 2004) ما علاقمند به یافتن ضریب جامعی برای حاکمیت شرکتی داخلی هستیم و نه ضرایب عناصر تشکیل دهنده آن. چرا که این کار به ما اجازه تفسیر اقتصادی نتایج کلی حاکمیت شرکتی را می دهد. به طور خلاصه کیفیت حاکمیت شرکتی ( GOV_Quality) را با توجه به یافته های بیون ودیگران(2008) از مجموع 4 متغیر ساختگی بالا محاسبه می کنیم بنابراین عدد 4 معرف بالاترین کیفیت و صفر نشانگر کیفیت پایینی از حاکمیت شرکتی خواهد بود.
ج) برای مطالعه عناصر ریسک طبق مدل فاما و فرنچ ( 1995) موارد زیر را مورد مطالعه قرار می دهیم:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...