نتایج کمّی
جمع آوری داده ای کمّی
برداشت
کیفی کمی
۱۸نمودار ۳-۱٫ مراحل روش تلفیقی اکتشافی منبع: کرسول و پلانوکلارک، ۲۰۰۷: ۱۱۱

        1. استراتژی پژوهش در فاز اول(کیفی)

با توجه به تعریفی که از ارزیابی عملکرد در فصل دوم ارائه شد، در ادبیات مدیریت استراتژیک، تعریف و تفکیک دقیقی از آن ارائه نشده و در متون موجود مدیریت استراتژیک پدیده ای نسبتا مبهم و ناشناخته بوده و متغیرهای مهم در آن باید شناسایی و کشف شود و لازم است برای تحقیق بیشتر، فرضیاتی ارائه شود. لذا با توجه به هدف این تحقیق که همانا ارائه الگو یا استراتژی ارزیابی عملکرد برای سازمان های نظارتی کشور است، با انجام بررسی های اولیه تصمیم بر آن شد تا از روش تئوری بنیادی(نظریه برخاسته از زمینه، تئوری زمینه دار ، نظریه مبنایی، گراندد تئوری) برای ارائه نظریه ای در سطح متوسط اقدام گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اولین بار، گلیزر[۲۵۷] و اشتراوس[۲۵۸](۱۹۶۷) روش تئوری بنیادی را توسعه دادند. آنها در کتاب کشف نظریه‌ی بنیادی، نظریه‌ی بنیادی را یک روش تحقیق معرفی کردند. ریشه‌های نظریه‌ی بنیادی به مکتب کنش متقابل نمادین می رسد. تئوری بنیادی ریشه در مکتب تفسیری تعامل‌گرایی سمبولیک[۲۵۹]دارد. داده‌های این روش، باید از محیط طبیعی و واقعی و از روش‌های متفاوت جمع‌ آوری گردد. تعامل نمادین از انسان‌ها و واقعیات جاری بین آن‌ها در تعاملات نمادهای اطراف منشاء می‌گیرد. معانی واژگان، گفتار، پوشاک، صنایع دستی و همه‌ی تعاملات جاری بین انسان‌ها، زبان‌های ارتباط بین افراد هستند. تعامل نمادین، مشارکت‌کنندگان را آفرینندگان نمادهایی می‌داند که در تعاملی جاودانه‌اند. هدف تئوری بنیادی کشف این نمادها، الگوها، فرآیندها و چگونگی تعامل بین آن‌هاست(کات کلیف[۲۶۰]، ۲۰۰۰؛۱۴۷۷).
نیومن معتقد است که «نظریه‌ی بنیادی مجموعه‌ای از شیوه‌ها برای توسعه دادن نظریه‌ای استقرایی در مورد یک پدیده است»(نیومن، ۱۹۹۷: ۲۳۴). استراوس و کوربین نظریه‌ی بنیادی را چنین معرفی می‌کنند: نظریه‌ی بنیادی که منشأ استقرایی دارد، از مطالعه‌ی پدیده‌ی روزمره‌ی زندگی ناشی می‌شود. روش نظریه‌ی بنیادی، از مجموعه‌ی منظمی از شیوه‌ها برای توسعه دادن نظریه در مورد یک پدیده استفاده می‌کند و بر مبنای یافته های تحقیق فرمولی نظری از واقعیت را می سازد(اشتراوس و کوربین، ۱۹۹۰: ۲۴). در این روش، نظریه به دنبال کنش بین داده‌ها و تحلیل به وجود می‌آید(گلیرز و اشتراوس، ۱۹۶۷؛ اشتراوس و کوربین، ۱۹۹۰؛ گلیزر، ۱۹۷۸؛ اشتراوس، ۱۹۸۷؛ چارمز،‌۱۹۸۳). گلیزر به نقش توسعه‌ی نظریه و اهمیت آن در حساس کردن محقق در برابر معنی مفهومی به دست آمده از مفاهیم و طبقه‌بندی‌ها تأکید دارد (گلیزر، ۱۹۷۸).
«نظریه‌ی بنیادی معمولاً، بر سطح خرد (نه کلان) متمرکز است و بر تفسیر مداوم، بین تحلیل داده‌ها تأکید دارد» (اشتراوس و کوربین، ۱۹۹۴: ۲۷۳)؛ زیرا هدف، استخراج نظریه‌ای بر مبنای داده‌های جمع‌ آوری شده است. حاصل تئوری بنیادی، نظریه‌ای است که از نظر وسعت در طبقه‌بندی نظریه‌های میانی قرار می‌گیرد و از نظر نوع، یک نظریه‌ی اسمی[۲۶۱] یا مبتنی بر داده‌ها[۲۶۲]ست و بنابراین می‌تواند فاصله تئوری و عمل[۲۶۳] را کاهش دهد(بیکر، وست و نورگر، ۱۹۹۲؛ استرابرت و کارپنتر، ۲۰۰۳؛ شلدون، ۱۹۹۸). گلیزر معتقد است، گرچه در هر حال تئوری بنیادی، نظریه است و نه واقعیت، و این روش تنها می‌تواند ماهیت انتزاعی داده‌ها را به ماهیت مفهومی دانش موجود نزدیک نماید. بدین ترتیب تئوری می‌تواند مبین واقعیت باشد. (گلیزر،۲۰۰۳؛۱).
این فرایند دربرگیرنده‌ی یک طرح هدایت شده به وسیله‌ی داده است (نمونه‌گیری نظری) و هدف اصلی، ایجاد مفاهیم نظری از داده و جست‌وجوی مفاهیم محوری[۲۶۴]‌(اشتراوس، ۱۹۸۷) یا آن چیزی است که گلیرز آن را فرایند اجتماعی اصلی یا فرایند روان‌شناختی اجتماعی اصلی[۲۶۵] می‌نامد(گلیرز، ۱۹۸۷).

        1. مراحل روش‌شناسی نظریه‌ی بنیادی

با ملاحظه نکات فوق، در ساختن نظریه بنیادی، پنج مرحله تحلیلی کلی(نه به معنی دقیق آن متوالی) می‌توان تشخیص داد. این مراحل عبارتند از طراحی تحقیق، جمع‌ آوری اطلاعات، مرتب کردن داده‌ها، تحلیل داده‌ها و مقایسه ادبیات. البته هر یک از این مراحل را می‌توان به فعالیت‌های جزئی‌تری تقسیم کرد. تقسیم‌بندی ارائه شده صرفاً‌ جنبه توضیحی دارد. جدول ۳-۱ شرحی از این مراحل و فعالیت‌های مربوط به هر مرحله می‌دهد.
چنان‌که مراحل ذکر شده در جدول نشان می‌دهد، جمع‌ آوری و تحلیل داده ها و نظریه حاصل از تحقیق، در رابطه متقابلی با یکدیگر قرار دارند. شروع تحقیق با نظریه‌پردازی و سپس اثبات آن نیست، بلکه تحقیق با انتخاب حوزه‌ای برای مطالعه شروع می‌شود و سپس آن‌‌چه به آن حوزه مربوط است، در جریان تحقیق، امکان ظاهر شدن پیدا می‌کند. ذیلاً فعالیت‌های انجام شده در مراحل اصلی تحقیق کیفی را به اختصار به بحث می‌گذاریم.
۱۷جدول ۳-۱٫ فرایند ساختن نظریه بنیادی

مرحله
فعالیت

    1. طرح تحقیق

تعریف مسئله تحقیق
تعریف سازه‌های ساخته شده قبلی
نمونه‌گیری نظری در برابر نمونه‌گیری تصادفی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...