۰٫۸۶۰

۳-۱۱ مراحل گردآوری داده‌ها
در بخش اول ابتدا با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه‌ای، اسناد و مدارک و منابع موجود مرتبط با موضوع، طرح پژوهش، مورد بررسی قرار گرفت، سپس جهت کسب اطمینان مطالب جمع‌ آوری شده در اختیار صاحب‌نظران، خبرگان و اساتید راهنما و مشاور قرار گرفت. نتیجه این مصاحبه‌ها و تبادل نظرات و اطلاعات چهارچوب طراحی پرسشنامه‌های اولیه را شکل داد. پرسشنامه‌های اولیه پژوهش به تعداد محدودی در جامعه آماری مشتریان توزیع و سپس جمع‌ آوری شد. پس از اصلاحات اساتید راهنما و مشاور، و استفاده از نظرات اصلاحی اساتید و خبرگان حوزه بازاریابی، پرسشنامه نهایی در اختیار جوامع آماری قرار گرفت.
۳-۱۱-۱ روش تجزیه و تحلیل داده‌های آماری
برای آماده نمودن اطلاعات برای تجزیه و تحلیل می‌باید آن‌ها را طبقه‌بندی نمود. این کار برای تحقیقات کمی با مشکل کمتری مواجه است، زیرا در هنگام طراحی روش گردآوری اطلاعات معمولاً سؤالات به گونه‌ای تنظیم می‌شود که طبقه‌بندی داده‌ها نیز در داخل آن در نظر گرفته می‌شود. اما در تحقیقات کیفی این امر به واسطه کیفی بودن پاسخ‌ها با سختی بیشتری انجام می‌شود. به هر روی قبل از تجزیه و تحلیل اطلاعات باید کار دسته‌بندی، گروهبندی یا طبقه‌بندی آن‌ها انجام شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۱۲ تجزیه و تحلیل داده‌ها
داده‌های جمع‌ آوری شده می‌تواند به صورت دستی یا به صورت رایانه‌ای تجزیه و تحلیل شوند. چنانچه حجم اطلاعات از حد معینی بیشتر باشد، امکان تجزیه و تحلیل دستی وجود نخواهد داشت. امروزه تقریباً در همه موارد این امر با بهره گرفتن از رایانه و برنامه‌های مختلف تجزیه و تحلیل آماری انجام می‌پذیرد. اصلی‌ترین نرم‌افزار آماری مورد استفاده در این پژوهش نرم‌افزار Spss می‌باشد.
دو دسته پردازش اصلی به طور عمده در تحقیقات مختلف بر روی داده‌ها انجام می‌شود. برای این کار از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده می‌گردد .
در آمار توصیفی که معمولاً به توصیف داده‌ها می‌پردازد از شاخصه‌ای تمایل مرکزی و شاخصه‌ای پراکندگی برای بیان داده‌های جمع آوری شده‌استفاده می‌شود. برای نمایش و نشان دادن نتایج کار معمولاً از جداول توزیع فراوانی بر اساس تعداد موارد مطلق و نسبی، درصد و نیز نمودار های مختلف هیستوگرام، ستونی یا دایرهای استفاده می‌شود. همچنین در این زمینه استفاده از شاخصه‌ای پراکندگی مانند واریانس، انحراف معیار، انحراف استاندارد و … نیز قابل‌ذکر است (دانائی فر، ۱۳۸۳).
در این تحقیق با بهره گرفتن از شاخصه‌ای آماری به توصیف و تلخیص ویژگی‌های جمعیت شناختی افراد نمونه شامل تحصیلات، جنسیت و سن پرداخته می‌شود.
چنانچه به جای مطالعه کل اعضای جامعه، بخشی از آن با بهره گرفتن از فنون نمونه‌گیری انتخاب‌شده و مورد مطالعه قرار گیرد و بخواهیم نتایج حاصل از آن را به کل جامعه تعمیم دهیم از روش‌هایی استفاده می‌شود که موضوع آمار استنباطی[۵۳] است. آن چه که مهم است این است که در گذر از آمار توصیفی به آمار استنباطی یا به عبارت دیگر از نمونه به جامعه بحث و نقش احتمال شروع می‌شود. در واقع احتمال، پل رابط بین آمار توصیفی و استنباطی به حساب می‌آید. در آمار استنباطی به آزمون فرضیه‌های مورد بررسی در تحقیق پرداخته می‌شود. آزمون‌های مختلفی همچون کای اسکوئر، تی- دانشجویی، رگرسیون، آنالیز واریانس و … در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در پژوهش حاضر از آزمون T برای سنجش فرضیات استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌ها
۴-۱ مقدمه
اساس و مبنای تصمیم گیری مدیران و سازمان‌ها در سطح خرد و کلان، اطلاعاتی است که غالبا با بهره گرفتن از علم آمار تحلیل داده‌ها در اختیار تصمیم گیران قرار می‌گیرد. بطور کلی داده‌ها نمایانگری از واقعیت‌ها و مفاهیم هستند. چنانچه داده‌ها به توصیف واقعیت‌ها بپردازند، آنها را داده‌های کیفی می‌نامند؛ اینگونه داده‌ها از طریق مشاهده، مصاحبه، استخراج از اسناد و مدارک و امثال آن گردآوری می‌شود. (سرمد, بازرگان, & حجازی, ۱۳۸۵)
فصل چهارم این پژوهش به تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازد. داده‌های جمع‌ آوری شده حاصل از پرسشنامه به وسیله نرم‌افزارSPSS مورد تحلیل قرار گرفت. در این فصل ابتدا ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری تشریح شده و آنگاه فرضیه‌ها آزمون شده است. در پایان فصل ضمن بررسی فرضیه‌ها و آزمون آنها با روش‌های آماری، با بهره گرفتن از آزمون فریدمن، یکسان بودن رتبه های متغیرها بررسی‌شده است.
۴-۲ ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری
در این بخش ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری تشریح میشوند. ویژگی‌های بررسی‌شده در این پژوهش عبارت از: وضعیت افراد پاسخ‌دهنده از نظر جنسیت، سن و میزان تحصیلات میباشد.
۴-۲-۱ تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به جنسیت، سن و تحصیلات
جدول۴-۱: ویژگیهای جامعه آماری تکمیلکننده پرسشنامه

عنوان

جنسیت

سن

تحصیلات

مرد

زن

زیر ۲۰ سال

۲۱ – ۳۰

۳۱ – ۴۰

۴۱ – ۵۰

بالای ۵۰ سال

زیر دیپلم

دیپلم

فوق دیپلم

لیسانس

فوق لیسانس

دکتری

تعداد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...