1. باز سازی صنعت: حذف واسطه و ایجاد واسطه مفاهیم کلیدی بازسازی صنعت هستند که باید توسط هر شرکتی که در حال به کار گیری یک استراتژی بازاریابی الکترونیکی است مورد توجه قرار می‌گیرد حذف واسطه به معنی حذف واسطه هایی مانند توزیع کنندگان یا دلالان است که شرکت را به مشتریانش پیوند می‌دهند ایجاد واسطه به معنی ایجاد واسطه های جدید بین مشتریان و عرضه کنندگان است که خدماتی را مانند جست و جوی عرضه کننده و ارزیابی محصول را فراهم می‌کند.

    1. استقلال موقعیت: رسانه ی الکترونیکی همچنین امکان افزایش دسترسی به ارتباطات شرکت را برای بازار جهانی معرفی می‌کند این وضعیت فرصت هایی را برای فروش در بازار های بین‌المللی ارائه می‌کند که ممکن است قبلا موجود نبوده باشند اینتر نت امکان فروش به یک کشور را بدون یک فروش محلی یا نیروی خدمات مشتری فراهم می‌کند در صورتی که یک مشتری قصد خرید از یک شرکت را در کشور دیگر به طور مستقیم بدون استفاده از واسطه یا نماینده داشته باشد، این کار ممکن است کسب و کار نماینده و عامل خرید محلی را که در پی جست و چو ی یک شرکت با رقبایش است به حاشیه براند(تان[۳۶]،۲۰۱۳: ۵۲)

در نظریه داو چافی و دیگران (۱۹۹۹) مزایای بازار یابی اینترنتی را با ۶c بیان می‌دارد:

    • کاهش هزینه ها: اینترنت قادر به کاهش بسیاری از هزینه های شرکت می‌باشد.

    • توانایی: اینترنت فرصت های جدیدی را برای معرفی محصولات و خدمات جدید و بهره برداری از بازار های جدید فراهم کند.

    • مزایای رقابتی: اگر یک شرکت به معرفی توانمندی هایش قبل از رقبایش بپردازد پس دارای مزیت رقابتی نسبت به آ نها می‌باشد تا زمانی که به آن توانمندی ها دست نیافته است.

  • ارتقای ارتباطات: که شامل ارتقای سطوح کمی و کیفی ارتباطات با مشتریان، کارکنان، عرضه کنندگان و توزیع کنندگان می شود.

از دیدگاه کیمگ و چی مزایای بازاریابی اینترنتی در سه بعد مورد بررسی قرار گرفتند که در جدول ۲-۳ ارائه شده است.

جدول ۲-۳: مزایای بازاریابی اینترنتی از دیدگاه کینگ و چی(۲۰۰۱)

ابعاد

مزایا

ارتباطی

بهبود اطلاعات محصول

بهبود اطلاعات قیمت

توانایی در ارائه ی خدمات به صورت ۲۴ ساعته

هزینه یک متر اطلاعات

تعاون و امکان ارائه ی اطلاعات به محض درخواست مشتری

به روز کردن همزمان موجودی انبار

پشتیبانی فنی آنلاین

پاسخ سریع به سوالات مشتری

امکان انجام سفارشات

خدمات پس از فروش

عدم نیاز به برقراری تماس شخصی

مبادلاتی

دسترسی تمام کاربران اینترنت به فروشگاه های مجازی

هزینه ی کمتر مبادله

امکان انجام مبادلات جزئی

کاهش خطاهای انسانی

کاهش زمان چرخه ی تدارکات

کاهش سطح موجودی انبار وکاهش سایر هزینه های مربوطه امکان انجام فعالیت های ترفیع و فروش مناسب با هر مشتری

قیمت گذاری منعطف

هزینه های نسبتا پایین شروع فعالیت های ورود به بازار

مبادلاتی

دسترسی تمام کاربران اینترنت به فروشگاه های مجازی

هزینه ی کمتر مبادله

امکان انجام مبادلات جزئی

کاهش خطاهای انسانی

کاهش زمان چرخه ی تدارکات

کاهش سطح موجودی انبار وکاهش سایر هزینه های مربوطه امکان انجام فعالیت های ترفیع و فروش مناسب با هر مشتری

قیمت گذاری منعطف

هزینه های نسبتا پایین شروع فعالیت های ورود به بازار

توزیع

کاهش زمان انتظار برای دریافت کالا یا خدمات خریداری شده (محصولات دیجیتالی )

هزینه های پایین توزیع کالا یا خدمات دیجیتالی

امکان پی گیری سفارشات توسط مشتری

کاهش تعداد نمایندگی های شرکت برای ارائه خدمات به مشتری

۲-۲-۸- چالش های بازاریابی اینترنتی

در دنیای کسب و کار الکترونیک عوامل بسیار زیادی وجود دارد که بر تصمیم و قصد خریدار از طریق وب سایت تاثیر می‌گذارند عواملی مانند کمبود امنیت در اینترنت کمبود اعتماد مشتریان به خرید و تبلیغات مجازی اعتمادی مشتریان نسبت به خرید و تبلیغات اینترنت منجر می شود.

کیفیت بازاریابی اینترنتی متمرکز بر درک بهتر مشتریان است تا بتوان کالاها و خدمات مناسب را در اختیار آنان قرار داد البته همین قدرت اینترنت گاهی به نقطه ضعف آن تبدیل می شود وقتی افراد خواهان اطلاعاتی هستند، گاها از حجم انبوه و بیش از حد نیاز اطلاعاتی که دریافت می دارند خسته می‌شوند بازاریان اینترنتی، می‌توانند از حجم این اطلاعات بکاهند مشتریان را دقیقا به سوی همان اطلاعاتی سوق دهند که نیاز دارند.

نزدیک به ۷۲ درصد از کاربران اینترنت حداقل یکبار در ماه به صورت آنلاین به جستجوی کالاهای گوناگون می پردازند اما این جستجوی اینترنتی هرگز معادل خرید نیست مهمترین مانع در این راه وادار نمودن افراد به آزمایش و استفاده از این شیوه جهت خرید برای اولین بار می‌باشد.

بر اساس نتایج پژوهش های انجام شده توسط بسیاری از پژوهشگران امروزه یکی از موانع مهم اشاعه ی گسترده ی تجارت الکترونیک در میان مصرف کنندگان، نبود حس اعتماد اساسی میان اکثر شرکت ها و مشتریان آن ها در محیط اینترنت است در واقع مصرف کنندگان به شرکت هایی که محصولات خود را از طریق اینترنت عرضه می‌کنند به اندازه ی کافی اعتماد ندارند تا با آن ها رابطه برقرار نموده و به مبادله ی اطلاعات مالی و شخصی خود با این شرکت ها بپردازند.

بعضی از چالش های مدیریت استراتژی بازاریابی اینترنتی که معمولا در بسیاری از سازمان ها دیده می‌شوند عبارتند از:

    • مسئولیت های نامشخص برای بسیاری از فعالیت های بازاریابی اینترنتی.

    • نا مشخص بودن اهداف تعیین شده برای بازار یابی اینترنتی.

    • بودجه ناکافی برای بازار یابی اینترنتی اختصاص داده می شود زیرا تقاضای مشتری برای خدمات آنلاین دست کم گرفته می شود و رقبا به طور بالقوه سهم بازار را از طریق فعالیت های برتر آنلاین به دست می آورند.

    • بودجه به خاطرآزمایش بخش های مختلف سازمان با بهره گرفتن از ابزار های مختلف یا تامین کنندگان بدون دسترسی به اقتصادهای مقیاس هدر می رود.

    • طرح های جدید ارزشی آنلاین توسعه داده نمی شود و این در حالی است که اینترنت به عنوان (تنها کانال دیگر برای بازار ) بدون توجه به فرصت ها برای ارائه ی خدمات آنلاین پیشرفته و متمایز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نتایج حاصل از بازار یابی دیجیتالی به طرز کافی سنجیده یا مورد بررسی قرار نمی گیرد ‌بنابرین‏ اقدامات برای بهبود بهره وری انجام نمی شوند.(زاهای[۳۷]، ۲۰۱۳: ۴۴)

موانع پذیرش اینترنت از دیدگاه برنان شامل موارد زیر است:

    • ازدحام و تراکم: کاربران به میلیون‌ها وب سایت، فرصت های گفتگو و ‌گروه‌های بحث و گفتگوی زیادی دسترسی دارند و روزانه با صد ها پیام الکترونیکی مواجه می‌شوند، لذا بازاریان برای انجام فعالیت های خویش با چالش های زیاد روبرو هستند

    • ناشناسی افراد: مشخص کردن مکان فیزیکی افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند کار مشکلی است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...