بسته به نوع کنتور تعیین شده و متراژ ملک، متفاوت است. در حال حاضر مبلغ تعیین شده باید به صورت نقدی به حسابی در شعبه بانک واقع در شرکت گاز واریز شود و فیش واریزی به مدارک قبلی الصاق گردد.
مشکلات موجود در سیستم فعلی:

    1. مراجعه حضوری متقاضی به شرکت گاز، شرکت نفت و نظام مهندسی ساختمان
    1. تکرار مراجعات در صورت تکمیل نبودن مدارک
      1. انتظار متقاضیان در صف برای تحویل مدارک، تعیین نوع کنتور و یا پرداخت فیش
      2. ( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    1. افزونگی در بعضی اطلاعات درخواست شده، همچون فیش عوارض نوسازی، شناسنامه و کارت ملی باهم.

۵-۲-۲ روش پیشنهادی برای فرایند اشتراک پذیری:
برای شرکت گاز با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات به عنوان تواناساز[۲۶] به مهندسی مجدد فرایندها پرداخته شده است. به طوری که وظایفی که در سیستم مشترکین بوده را همگی در قالب فرایندهایی مهندسی مجدد کردیم.
اولین پیشنهادی که در جهت رفع مشکلات فعلی می‌توان بدان اشاره کرد حذف مراجعات حضوری است. به دلیل لزوم تایید مدارک مورد نیاز، از جمله نقشه نظام مهندسی، مدارک شناسایی و مانند آن، امکان ارائه اشتراک پذیری در وب سایت شرکت گاز محیا نمی‌شود. برای الکترونیکی کردن خدمات و حذف مراجعه حضوری همه به شرکت گاز طرح‌های پیشخوان دولت پیشنهاد می‌گردد. کاهش فاصله‌ی مراکز خدمات با مخاطبان و توزیع متناسب امکانات در شهرها و روستاهای کشور، ضرورت ایجاد مراکز و دفاتری را در گستره شهرها و حتی در روستاهای کشور برای عملیاتی کردن این خدمات، اجتناب ناپذیر کرده است.
با اتصال شرکت گاز به دفاتر پیشخوان دولت می‌توان خدمات مربوطه را در چندین نقطه شهری و روستایی به مردم ارائه کرد و با این روش مراجعات حضوری به سه شرکت که هر کدام در یک نقطه شهر قرار دارند را حذف کرد. برای این منظور باید سیستمی تحت وب طراحی‌ گردد و و تمام مراحل اشتراک گاز وبعد از آن را در مراکز پیشخوان خدمات دولت انجام داد. پیش خوان‌های دولت دفاتر خدمات ارتباطی هستند که ﻣﺮﺍﻛﺰ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﺍند. این مراکز ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺨﺶ غیرﺩﻭلتی اﻳﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ می‌تواند ﺧـﺪﻣﺎﺕ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﺷﺪﻩ ازسوی دستگاه‌های اجرایی را مستقیما به مردم ارائه نماید. بدین صورت که مراکز پیشخوان دولت که به تعداد زیاد در اقصی نقاط شهر و نیز در شهرستان ها مستقر هستند فرایند اشتراک پذیری گاز را نیز تقبل کنند و با ارتباط قوی با شرکت گاز و پیمانکاران آن در اسرع وقت جهت وصل گاز متقاضیان اقدامات لازم انجام شود.
۵-۲-۲-۱ دفاتر پیشخوان دولت
دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی مجراهای ارتباطی و تکثر کانال‌های ارتباطی، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه‌ی خدمات مناسب، در دسترس بودن مراکز خدمات ومانند آن از جمله مهمترین موضوعاتی است که هر دولت خدمت‌گزار باید به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه‌های شفاف ومشخصی ارائه کند.
دفاتر خدمات ارتباطی که وظایفشان ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی است، از این پس به نام “دفاتر پیشخوان خدمات دولت” شناخته می‌شود.
درحال حاضر حدود ۱۶ هزار دفتر پیشخوان خدمات با عناوین مختلف، در کشور مشغول فعالیت هستند که نزدیک به ۱۰ هزار واحد آن در روستاها و حدود ۶ هزار واحد دیگر در شهرها به عرضه‌ی خدمات دولتی از قبیل خدمات مخابرات، پست بانک ، آب و برق، ثبت احوال و مانند آن می‌پردازد. تجربه موفق واگذاری خدمات پستی ومخابراتی به دفاتر ارتباطی بخش خصوصی و الگوسازی برای فعالیت های مشابه در بخش خدمات تأمین اجتماعی، پلیس +۱۰ و شهرداری تهران و تنوع یافتن انواع دفاتر در دست تأسیس، دولت ومجلس شورای اسلامی را به آن داشت که با مبنا قراردادن دفاتر سازمان یافته خدمات ارتباطی کشور که شامل حداقل ۱۶۰۰۰ دفتر فعال در گستره شهرها و روستاهای سراسر کشور می‌باشند و تجمیع تمامی خدمات قابل واگذاری به آنها در چارچوب نیازهای روز افزون جامعه به انواع خدمات قابل دسترسی وتوزیع عادلانه این خدمات در شهرها و روستاها، با تدوین و ابلاغ قوانین وآیین نامه های لازم، بسترهای قانونی را برای فعال‌سازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی در سطح کشور با نظارت دستگاه‌های مسئول فراهم کنند.
دفاتر پیشخوان خدمات دولت با کار ویژه های بروکراتیک، اقتصادی و فرهنگی نقش به‌سزایی در تسهیل و تسریع خدمات عمومی دولت در قالب مراکز عمده‌ی خدماتی اعم از پست، پست بانک، مخابرات، خدمات ارتباطات و ثبت احوال و بیمه و مانند آن ایفا می‌کنند.
دفاتر پیشخوان خدمات دولت برای ارائه بخشی از خدمات سازمان‌های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی به وجود آمدند. ضرورت و اهمیت این دفاتر در سال‌های اخیر مبین و روشن است و ماهیت و کاربرد این دفاتر بر هیچ‌ یک از مراکز اداری پوشیده نیست.
از جمله ویژگی‌ها واهداف این دفاتر عبارت اند از:

    • تجمیع خدمات عمومی و دولتی و تمرکز زدایی وافزایش بازدهی در سرعت و کیفیت خدمات کشوری.
    • فرایند و فرآورده‌های دفاتر پیشخوان خدمات دولت طبق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در جهت عدالت‌ورزی، کاهش فساد اقتصادی و اداری، سهل المسیر شدن دالان‌های بروکراتیک واستفادۀ عمومی وانعطاف پذیری سازمانی و رضایت بخشی بدنه اجتماع
      در ساخت دولت الکترونیکی است.

۵-۲-۲-۲ دسترسی به نقشه تایید شده نظام مهندسی و تسویه حساب نفت
مهمترین عملیات مرحله اشتراک‌پذیری تعین نوع کنتورگاز مصرفی است. از اطلاعات جدولی که از سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان تحت نقشه است، برای تعیین کنتور استفاده می‌شود. با این سیستم‌ تحت وب می‌توان مراجعه حضوری به شرکت نظام مهندسی ساختمان را حذف کرد. به‌طوری که سازمان نظام مهندسی ساختمان، با امنیت لازم در آن سیستم به صورت اینترنتی لاگین کند و اطلاعات نقشه را در آن برای ملک و مالکی خاص ثبت نماید و موقع مراجعه متقاضی برای عقد پیمان گاز، آن اطلاعات فراخوانی شوند.
نوع کنتور مصرفی متقاضیان توسط این سیستم به صورت اتوماتیک محاسبه گردد، برای این منظور لازم است از اطلاعاتی که نظام مهندسی ساختمان در اختیار سیستم قرار می‌گذارد و نیز حق انتخاب‌هایی نظیر درخواست گسترش در آینده استفاده کرد.
تسویه حساب نفت بسیار ساده انجام می‌‌شود و تنها با مشاهده صفحه آخر شناسنامه افراد (خانه ۲۱ مهرهای ضروری) در صورت داشتن مهر با تحویل گرفتن کالابرگ‌ها یا کارت نفت سفید، نامه تسویه حساب صادر می‌گردد. پس می‌توان مراجعه حضوری به شرکت نفت مرکزی را حذف کرد و کالابرگ‌ها یا کارت نفت سفید را هنگام مراجعه متقاضی برای عقد پیمان گاز از ایشان تحویل گرفت و بعدا به صورت پریودی حدودا هر ۱۰ روز یک بار آن‌ها را به شرکت نفت مرکزی استان یزد تحویل داد.
برای تعیین کدپستی و محل دقیق ملک هم اکنون سیستمی در پیشخوان‌های دولت مستقر است که با شماره تلفن کدپستی دقیق محل را مشخص می‌کند. در مواردی که متقاضی کدپستی دقیق ملک خود را نمی‌داند از سیستم یاد شده می‌توان بهره گرفت.
۵-۲-۳ روند کار سیستم پیشنهادی
یک سیستم تحت وب برای مراکز پیشخوان دولت بایستی طراحی گردد به طوری که ابتدا از سازمان نظام مهندسی ساختمان، با امنیت لازم در آن به صورت اینترنتی لاگین شود و اطلاعات نقشه را در آن برای ملک و مالکی خاص ثبت نماید. فرد متقاضی درخواست اشتراک گاز با مراجعه به یکی از مراکز پیشخوان دولت مدارک لازم که شامل

    1. پروانه ساختمان یا پایان کار یا فیش عوارض نوسازی
    1. نعهد نامه محضری برای املاک فاقد سند
    1. کارت اشتراک یا قبض گاز همسایه
    1. اصل و تصویر شناسنامه
    1. اصل و تصویر کارت ملی
    1. اصل و تصویر سند مالکیت

می‌شود، را تحویل دهد. همان‌جا تسویه حساب نفت با تحویل گرفتن کالابرگ ها / کارت های نفت سفید صورت گیرد و اطلاعات وی در صورت راه‌اندازی سیستمی برای شرکت نفت، در آن سیستم نیز ثبت گردد و در صورت نبود این امکان، به صورت پریودی کالابرگ ها / کارت های نفت سفید تحویل گرفته شده را با مشخصات فردی به شرکت نفت تحویل داده شود.
سپس با فراخوانی اطلاعات نقشه تایید و ثبت شده از سازمان نظام مهندسی ساختمان، نوع کنتور مصرفی به صورت اتوماتیک توسط سیستم محاسبه گردد و مبلغ مورد نیاز به فرد متقاضی اعلام شود و همان‌جا به صورت الکترونیکی با دستگاه‌های POS پرداخت شود. پس از ثبت کامل اطلاعات، شماره اشتراکی برای وی به صورت خودکار تولید و کارت زرد رنگ گاز حاوی آن شماره به متقاضی داده شود تا در اسرع وقت برای وصل گاز ایشان مبادرت گردد.

شکل شماره ۱۳- روش پیشنهادی
شکل شماره ۱۳، به صورت شماتیک، روش توضیح داده شده را نشان می‌دهد.
۵-۳ فروش الکترونیکی گاز:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...