مجید اسماعیل پور : استادیار دانشگاه خلیج فارس- بوشهر
محبوبه قریحه: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی خلیج فارس – بوشهر
چکیده:
هدف این مقاله بررسی عوامل موثر در تبلیغات اینترنتی در رفتار خرید مشتریان در محصولات گوشی تلفن همراه است. در تدوین مقاله حاضر از روش توصیفی،کتابخانه ای استفاده شده است. تبلیغات اینترنتی عبارت است از ارائه وترفیع ایده ها، کالاها وخدمات به وسیله یک قبولی معین در ازای پرداخت پول. با دقت در تعریف مذکور چهار ویژگی اصلی تبلیغ می شود. ١- تبلیغ در جهت ترفیع وارایه ایده ها، کالاها وخدمات بکار می رود. ٢- تبلیغ در ازای پرداخت وجه پول صورت می گیرد. ٣- تبلیغ متولی خاص دارد. ۴- تبلیغ غیر شخصی است بدین معنی که تبلیغات توسط فرد فروشنده به طور مستقیم در ملاقات با خریدار صورت نمی گیرد. بلکه از طریق شخص ثالث و به وسیله رسانه های تبلیغی نظیر، رادیو، تلویزیون انجام می شود. در این مقاله یک مدل مفهومی درمورد فرایند خرید در محصولات گوشی تلفن همراه پرداخته است. ادبیات نظری ای پژوهش از دو قسمت مبانی نظری و تحقیقات داخلی و خارجی پژوهش تقسیم شده است. در این مقاله هدف این است که فرایند خرید محصولات گوشی تلفن همراه را با بهره گرفتن از تبلیغات اینترنتی را بررسی کند.

مجید اسماعیل پور: استادیار دانشگاه خلیج فارس- بوشهر
محبوبه قریحه: دانشجوی کارشناسی ارشد مدریت بازرگانی خلیج فارس – بوشهر
چکیده
هدف این مقاله بررسی نقش تبلیغات اینترنتی در فرایند خرید مشتریان در لوازم خانگی است. در تدوین مقاله حاضر از روش توصیفی ،کتابخانه ای استفاده شده است. تبلیغات اینترنتی عبارت است از ارائه و ترفیع ایده ها، کالاها وخدمات به وسیله یک قبولی معین در ازای پرداخت پول. با دقت در تعریف مذکور چهار ویژگی اصلی تبلیغ می شود١- تبلیغ در جهت ترفیع وارایه ایده ها، کالاها وخدمات بکار می رود٢- تبلیغ در ازای پرداخت وجه پول صورت می گیرد٣- تبلیغ متولی خاص دارد۴- تبلیغ غیر شخصی است بدین معنی که تبلیغات توسط فرد فروشنده به طور مستقیم در ملاقات با خریدار صورت نمی گیرد. بلکه از طریق شخص ثالث وبه وسیله رسانه های تبلیغی نظیر ، رادیو، تلویزیون انجام می شود. در این مقاله یک مدل مفهومی درمورد فرایند خرید در لوازم خانگی پرداخته است. ادبیات نظری این پژوهش از دو قسمت مبانی نظری و تحقیقات داخلی و خارجی پژوهش تقسیم شده است. در این مقاله هدف این است که فرایند خرید لوازم خانگی را با بهره گرفتن از تبلیغات اینترنتی را بررسی کند.
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه
روش تحقیق
جامعه و نمونه آماری
ابزار گرد آوری داده ها
روش جمع آوری اطلاعات
روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
نرم افزار کامپیوتری
۳-۱- مقدمه
تحقیق تجربی روشی اصولی و غیر متعصبانه برای حل مشکلات و کمک در جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز است. بنابراین محقق نیز باید با ذهنی باز و به دور از نقطه نظرات شخصی مسائل را مطالعه و شناسایی کند و آنها را با روش اصولی و منظم حل کند.محقق در این فصل به بررسی روش و نحوه جمع آوری اطلاعات و داده ها می پردازد. در این فصل روش تحقیق، متغیرهای تحقیق، جامعه آماری، ابزار اندازه گیری، شیوه های گردآوری اطلاعات، و داده های مورد نیاز، اعتبار و روایی پرسشنامه، تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری و شیوه تجزیه و تحلیل آماری داده ها به اختصار شرح داده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۲- روش تحقیق
تحقیق پیمایشی یا زمینه یابی، جمعیتهای کوچک و بزرگ را انتخاب و با مطالعه نمونه های منتخب از آن جامعه ها برای کشف میزان نسبی شیوع، توزیع و روابط متقابل متغیرهای روانشناختی و جامعه شناختی را مورد برسی قرار می دهد.(کرلینجر،فرد،آن،۱۳۷۶ص۶۵)
در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده، متغیر،شی، یا مطلب چگونه است به عبارت دیگر این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن می پردازد و ویژگی ها و صفات آن را مطالعه ودر صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می کند.(حافظ نیا،۱۳۸۲،ص۵۹)
با عنایت به موضوع پژوهش و اهداف مورد نظر روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه ،توصیفی – پیمایشی از شاخه تحقیقات میدانی می باشد.
۳-۳- جامعه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند، معمولاً در هر پژوهش مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت(صفت ها) وتغییر واحدهای آن به مطالعه بپردازد(سرمد و همکاران ۱۳۷۸ص۱۷۸).
جامعه،مجموعه اعضای حقیقی یا فرضی است که نتایج پژوهش به آن انتقال داده می شود.( دلاور،۱۳۸۴ ص۸۹).
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان در بانک تجارت می باشد. در این تحقیق با توجه به این که تعداد جامعه نامحدود می باشند لذا جامعه نمونه از طریق جدول مورگان معین خواهد شد. که ۴۰۰ پرسشنامه بین این افراد توزیع شده است و ۳۹۶ پرسشنامه برگشت شده است. از میان پرسشنامه های توزیع شده تعداد۳۸۴ نفر به سوالات پاسخ داده اند. بدلیل محدودیت جامعه آماری حجم نمونه و جامعه برابر است .
۳-۴- متغیرهای تحقیق
الف ـ متغیر[۲۳]
متغیر، کمیتی است که در دامنه ای معین می تواند از یک فرد به فرد دیگر یا از یک مشاهده به مشاهده دیگر مقادیر مختلفی را اختیار کند، بنابراین چیزی است که تغییر می پذیرد نمادی است که اعداد یا ارزشها به آن منتسب می شود (کرلینجر،فرد.ان،۱۳۷۵،ص۹۳).
متغیرها شرایط یا خصایصی هستند که محقق آنها را کنترل، دستکاری یا مشاهده می کند (بست،۱۳۷۱،ص۸۴). متغیر به ویژگی یا صفت یا عاملی اطلاق می شود که بین افراد جامعه مشترک بوده و می تواند مقادیر کمی و ارزش های متفاوتی داشته باشد. هر شی دارای ویژگی هایی از نظر وزن، حجم، طول، رنگ، مقاومت، زیبایی و مانند آن است و هر موجود زنده ای نیز از ویژگی های مزبور و سایر ویژگی های زیستی و عقلانی بر خوردار است. معمولاً در هر تحقیق شناخت متغیرها، اندازه گیری و بررسی و نحوه آثار و روابط آنها با یکدیگر مورد نظر است.( حافظ نیا، ۱۳۸۱، ص۴۱)
ب ـ متغیر مستقل[۲۴]
متغیر مستقل، متغیری است که روی متغیر وابسته به صورت مثبت یا منفی تأثیر می گذارد.(Sekaran,1992:70).
این متغیرها نقش علت را بر عهده دارند و بر متغیرهای دیگر تاثیر می گذارند، منشا بروز پدیده ها می شوند و محقق معمولاً در جستجوی روابط بین دو عامل با متغیر است و تشخیص تاثیر متغیر مستقل و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می شود.( حافظ نیا،۱۳۸۱،ص۴۴).
در این پژوهش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است .
ج ـ متغیر وابسته[۲۵]
متغیر وابسته، متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است، به عبارت دیگر، آن یک متغیر اصلی است که به صورت یک مسأله حیاتی برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و شناسایی عوامل مؤثر بر آن می‌توان پاسخها یا راه حل هایی را برای مسأله شناخت. محقق به تعیین مقدار و اندازه گیری این تغییر و متغیرهای دیگری که روی این متغیر تاثیر می گذارند علاقه مند است . (Sekaran,1992:69)
متغیر وابسته در این پژوهش توسعه ارتباط الکترونیکی با مشتری در بانک تجارت می باشد.
د ـ متغیر تعدیل گر
متغیر تعدیل گر، متغیری کیفی و کمی است که جهت یا میزان رابطه میان متغیرهای مستقل و وابسته را تحت تأثیر قرار می دهد (سرمد،بازرگان، ۱۳۷۶،ص۴۴).
این متغیر عاملی است که پژوهشگر آن را انتخاب و اندازه گیری یا دستگاری می کند تا مشخص شود که آیا تغییر آن موجب همبستگی بین متغیرهای مستقل و تابع می شود یا خیر. به عبارتی اگرماهیت همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته یک متغیر دوم می باشد، محقق می تواند آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.(حافظ نیا، ۱۳۸۲،ص۴۱)
در این تحقیق، سن، جنسیت، میزان تحصیلات به عنوان متغیر تعدیل گر در نظر گرفته شده است.
۳-۵- شیوه گرد آوری اطلاعات و داده های مورد نیاز
در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات و داده های مورد نیاز از روش میدانی و مطالعات کتابخانه ای بهره گرفته شده است.
۳-۶- ابزار گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سؤال ها (گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می دهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد. سؤال های پرسشنامه را نوعی محرک- پاسخ می توان محسوب کرد. از طریق سؤال های پرسشنامه می توان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجریبات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام می دهد آگاهی یافت. باید توجه داشت که در برخی فرهنگ ها با توجه به شرایط اجتماعی، پرسشنامه نمی تواند داده ها را با دقت لازم، همانند یک مصاحبه عمیق، بدست دهد. بنابراین برای بالا بردن دقت داده های گردآوری شده، توصیه می شود که تکمیل پرسشنامه همراه با سایر ابزارهای گردآوری داده ها باشد. در غیر این صورت باید داده های حاصله را با قید احتیاط به کار برد. (سرمد، بازرگان، ۱۳۷۹، ص ۱۴۱)
جنبه دیگری که در تدوین پرسشنامه باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب شکل پاسخ است. شکل پاسخ می تواند دو حالت داشته باشد، انتخاب هر یک از حالتها، یا ترکیبی از آنها به عوامل زیادی مانند محتوای سؤال، انگیزه، پاسخگو، شیوه اجرا، نوع پاسخ گویان و…بستگی دارد. این دو حالت عبارتند از:
الف ـ سؤالات باز[۲۶]
ب ـ سؤالات بسته[۲۷]
در سؤال های بسته، محقق پاسخهای احتمالی را از قبل مشخص کرده است و پاسخگو باید یکی از موارد از قبل انتخاب شده را برگزیند و علامت بزند. سؤال های باز پرسش هایی است که پاسخی از قبل تهیه شده ندارد و پاسخگو جوابی را که مناسب تشخیص می دهد با کلمات و عبارات خود عرضه می دارد (طاهری، ۹۳:۱۳۷۴ ).
۳-۷- ابزارها و اندازه گیری آزمودنی ها( تناظر سئوالات پرسشنامه با فرضیه های تحقیق)
هر یک از ابزارهای جمع آوری داده ها، در واقع این امکان را فراهم می آورد که داده های مختلف را از آزمودنی ها (یا پیرامون آنها) جمع آوری نمود. در میان این ابزارها، پرسشنامه هایی که دارای سئوالات بسته هستند به علت وسعت کاربردی که دارند از اهمیت خاصی برخورداند( خاکی، ۱۳۷۸،ص۲۴۷)
پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش بی نام و از نوع سئوالات بسته و بر اساس مقیاس لیکرت می باشد . در مورد هر یک از این گزینه ها پاسخگو آزاد می باشد که با بهره گرفتن از دیدگاه خویش یکی از این ۵ گزینه را که با نگرش وی همخوانی بیشتری دارد را انتخاب و علامت گذاری کند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل سوال می باشد که بر اساس طیف نگرش سنجی طرح ریزی شده است که در ابتدا شخص پاسخگو به سئوالات عمومی نظیرجنسیت، میزان تحصیلات، سن و شغل خود پاسخ می دهد تفکیک سئوالات در پرسشنامه و تناظر آنها با فرضیات تحقیق به شرح زیر می باشد:
جدول (۱-۳): تناظر سوالات پرسشنامه با فرضیه های تحقیق

فرضیه ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...