۳-۱ مقدمه :

در این فصل با توجه به اصول روش علمی تحقیق، فرضیه تحقیق، جامعه آماری و نمونه آماری و روش گردآوری داده ها و چگونگی بررسی و آزمون فرضیه تحقیق بیان شده است. با توجه به کاربردی بودن این نوع پژوهش ها، شایسته است تا با ارائه راه کار ‌در مورد محدودیت های بازار مالی داخلی، زمینه استفاده هرچه بیشتر از آن را برای تحقیقات داخلی فراهم آوریم. در این تحقیق ‌به این مهم پرداخته شده است که از چهار بخش تشکیل شده است :

    1. بررسی و تعیین درصد مالکیت سهام ، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    1. تعیین نوع مالکیت سهام‌داران اعم از سهام‌داران نهادی و سهام‌داران عمده

    1. بررسی شرکت هایی که دارای سهام‌داران عمده و نهادی بوده و اثر آن ها بر کیفیت گزارشگری مالی

  1. بررسی اثر تهدید و خروج این سهام‌داران بر کیفیت گزارشگری مالی

۳-۲ روش تحقیق:

نوع تحقیق از لحاظ هدف توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. این پژوهش به قصد کاربرد نتایج یافته هایش برای حل مشکلات موجود انجام می شود و تلاش برای پاسخ دادن به یک معضل و یک مشکل علمی است که در دنیای واقعی وجود دارد. روش تحقیق در این پژوهش، همبستگی بوده و برای بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق از تجزیه و تحلیل رگرسیون استفاده می شود. چون می‌تواند در فرایند استفاده از گزارشگری اطلاعات مالی کاربرد داشته باشد. ‌بنابرین‏ تحقیق حاضر از لحاظ هدف تحقیق کاربردی محسوب می شود و با توجه به اینکه داده های مورد استفاده در این پژوهش اطلاعات واقعی و تاریخی است روش شناسی تحقیق نیز از نوع پس رویدادی است.

۳-۳ جامعه و نمونه آماری:

۱-۳-۳ جامعه آماری:

جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. و یکی از دلایل انتخاب بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه اصلی، وجود اطلاعات ‌و معیارهایی است که برای بررسی فرضیات مورد نیاز است که این اطلاعات شامل اقلام مندرج در صورت‌های مالی شرکت ها که قابلیت دسترسی آن ها نیز وجود دارند ، می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد که پژوهشگر با بهره گرفتن از نرف افزار ره آورد نوین، سپس با روش غربالگری نسبت به تعیین جامعه مورد مطالعه به شرح زیر اقدام می کند.

تعداد کل شرکت های پذیرفته شده در تابلوی بورس اوراق بهادار تهران تا پایان ۹۲ ۵۹۲

تعداد شرکت هایی که در قلمرو زمانی ۸۸ تا ۹۲ وارد بورس شدند (۱۴۰)

تعداد شرکت هایی که سال مالی آن ها به ۲۹/۱۲ ختم نمیشود (۷۹)

تعداد شرکت هایی که سال مالی خود را تغییر داده ­اند (۹۸)

تعداد شرکت هایی که به امور هلدینگ و سرمایه گذاری (۱۰۸)

تعداد شرکت هایی که بیش از سه ماه وقفه معاملاتی داشتند (۴۸)

تعداد کل شرکت‌های واجد شرایط مورد مطالعه ۱۱۹

۳-۳-۲ نمونه آماری

نمونه گروهی از اعضای جامعه تعریف شده است که اطلاعات مورد نیاز پژوهش از آن حاصل می‌گردد. و با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل این اطلاعات، نتایج استخراج. به کل جامعه تعمیم داده می شود. اغلب در دنیای عمل بهتر است نمونه گیری از روش حذف سیستماتیک انجام شود. در این روش ابتدا شرایطی جهت انتخاب نمونه تعریف شده و نمونه های فاقد شرایط مذکور حذف می­گردند واین شرایط با توجه به مدل آزمون فرضیه و متغیر های تحقیق تعیین می شود. دلیل استفاده از این روش و تعریف چنین شرایطی، همگون نمودن نمونه آماری مورد مطالعه با کل جامعه و امکان تعمیم نتایج حاصل از آن آزمون ها به کل جامعه آماری می‌باشد. برای انتخاب نمونه آماری این تحقیق نیز از روش نمونه گیری حذفی استفاده شده است. بدین ترتیب تمامی شرکت هایی به عنوان نمونه انتخاب می‌گردند که تمام شرایط زیر را داشته باشند:

    1. اقلام صورت های مالی آن ها به نحوی که توسط شرکت گزارش شده است برای دوره مالی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ موجود باشد.

    1. شرکت هایی به عنوان نمونه انتخاب می‌شوند که سال مالی آن ها به ۲۹ اسفند منتهی شود.

    1. حداقل ۱۰% سهام شرکت هایی که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به طور مداوم در بورس اوراق بهادار معامله شده باشد.

    1. طی دوره تحقیق، تغییر فعالیت یا تغییر سال مالی نداشته باشد.

    1. جزء شرکت های هلدینگ، بانک و سرمایه گذاری نباشد.

  1. اطلاعات شرکت در دسترس بوده و نماد آن ها در طول دوره مورد بررسی متوقف نشده باشد.

۳-۴ روش جمع‌ آوری اطلاعات :

جمع‌ آوری اطلاعات صحیح و واقعی یکی از نکات مهم در انجام هر تحقیق علمی می‌باشد. روش جمع‌ آوری اطلاعات بایستی با توجه به اهداف تحقیق و نیز یکی از ویژگی های جامعه انتخاب شود. ‌بر اساس آزمون همین اطلاعات جمع‌ آوری شده و تجزیه وتحلیل های مربوطه است که فرضیه تحقیق رد یا قبول شده است و در نتیجه به سؤال تحقیق پاسخ داده خواهد شد. ‌بنابرین‏ اگر در هنگام جمع‌ آوری اطلاعات دقت کافی اعمال نگردد این اطلاعات می‌توانند نتایج تحقیق را تحت تأثیر قرار داده و آن ها را از مسیر واقعی خود منحرف کنند. در نتیجه منجر به بروز یافته ­های نادرستی شوند که به پشتوانه یک تحقیق علمی به دست آمده اند و می ­توانند مبنایی برای تحقیقات، تصمیم گیری ها و پیش‌بینی های آتی قرار گیرند.

در این تحقیق برای جمع‌ آوری اطلاعات و داده ها از دو روش کتابخانه ای و می‌دانی استفاده شده است. در بخش کتابخانه ای، مبانی نظری و پیشینه تحقیق عمدتأ از مقالات معتبر، مجلات تخصص فارسی و لاتین و نیز کتاب های چاپ شده در این زمینه استفاده شده است. در بخش می‌دانی به منظور جمع‌ آوری داده های مورد نیاز از اطلاعات منعکس شده در صورت های مالی و بانک های اطلاعاتی رایانه ای( نرم افزار ره آورد نوین) استفاده گردید. در نهایت داده های جمع‌ آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار اکسل و پس از اصلاحات و طبقه بندی لازم بر اساس متغیر های مورد بررسی وارد نرم افزار Eviews شده است و تجزیه و تحلیل نهایی نیز به کمک نرم افزار Eviews انجام گرفته است.

۳-۵ روش تجزیه و تحلیل داده ها:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...