۵ ـ اندازه سازمان: سازمان‌های بزرگ نسبت به سازمان‌های کوچکتر تمایل بیشتری به جدی بودن و ساختار بوروکراتیک دارند از سوی دیگر در سازمان‌های کوچک ایجاد جو خلاق که توام با نوآوری و ابتکار باشد نسبت به سازمان‌های بزرگ به مراتب آسان تر است.

۶ ـ ساختار سازمانی: چندین ویژگی ساختار سازمانی بر جو سازمانی تاثیر می‌گذارد به عنوان مثال سازمان با توسل به گزارشات، قوانین و رویه ها به ایجاد جو بروکراتیک تمایل دارند گرچه ممکن است به ظاهر مطلوب نباشد ولی کارا به نظر می‌رسد.

۷ ـ ماهیت کار و شغل: انواع مشاغل و نوع کار و حرفه در ایجاد جو سازمانی خاص سهم بسزایی دارند. کشاورزی و زراعت در جوامع روستایی در جوی کاملا متفاوت از مؤسسات بانکداری و فعالیت‌های اداری صورت می‌گیرد.

شرینگتون[۱۳۴] (۱۹۹۹، ۴۹۴)

۱ ـ ارزش‌های مدیریتی: چون این ارزش‌ها به فعالیت‌هایی منجر می‌شوند که بر تصمیمات مؤثر هستند این ارزش‌ها یا درک کارکنان از این ارزش‌ها، تاثیر به سزایی بر اینکه سازمان رسمی یا غیر رسمی، عمومی یا غیر عمومی و تعاونی یا غیر تعاونی باشد، دارد.

۲ ـ سبک رهبری: رهبرانی که بر مرئوسان خود اطمینان دارند و از آنان می خواهند که در تصمیمات سازمانی شرکت کنند در مقایسه با مدیرانی که اصرار بر تصمیمات متمرکز دارند و کنترل و نظارت شدید را اعمال می‌کنند، جو متفاوتی را ایجاد می‌کنند.

۳ ـ شرایط اقتصادی: اگر اقتصاد در حال رشد بوده و وضع سازمانی مساعد باشد مدیران ریسک پذیری بالایی دارند اما در دوران رکود اقتصادی بودجه و منابع مالی محدود می شود و مدیران مجبور می‌شوند، برنامه های جدید را پیشنهاد نکنند و از ایده های نو، مبتکرانه و خلاق چشم پوشی نمایند.

۴ ـ خصوصیات اعضاء: شخصیت اعضای سازمان بر جو سازمانی اثر می‌گذارد. جو سازمانی که از نیروی انسانی مسن و با تحصیلات کم برخوردار است با سازمانی که کارکنان آن بیشتر جوان بوده و از تحصیلات بالایی برخوردارند، جو کاملا متفاوتی دارند.

۵ ـ اندازه سازمان: سازمان‌های بزرگ نسبت به سازمان‌های کوچکتر تمایل بیشتری به جدی بودن و ساختار بوروکراتیک دارند از سوی دیگر در سازمان‌های کوچک ایجاد جو خلاق که توام با نوآوری و ابتکار باشد نسبت به سازمان‌های بزرگ به مراتب آسان تر است.

۶ ـ ساختار سازمانی: چندین ویژگی ساختار سازمانی بر جو سازمانی تاثیر می‌گذارد به عنوان مثال سازمان با توسل به گزارشات، قوانین و رویه ها به ایجاد جو بروکراتیک تمایل دارند گرچه ممکن است به ظاهر مطلوب نباشد ولی کارا به نظر می‌رسد.

۷ ـ ماهیت کار و شغل: انواع مشاغل و نوع کار و حرفه در ایجاد جو سازمانی خاص سهم بسزایی دارند. کشاورزی و زراعت در جوامع روستایی در جوی کاملا متفاوت از مؤسسات بانکداری و فعالیت‌های اداری صورت می‌گیرد.

دسلر

( ۱۳۶۸، ۱۱۵ ـ ۹۱)

۱ ـ ساختار سازمانی : ساختار سازمانی در تعیین و شیوه فرایندها در بین افراد مؤثر می‌باشد.

۲ ـ سیاست‌های و روش‌ها : روش های گوناگون باعث شکل گیری جریان کار و در نتیجه به وجود آمدن فضای کلی از سازمان می شود .

۳ ـ شیوه رهبری : رهبرانی با شیوه ی رهبری گوناگون از قبیل حمایتگرا و با اقتدار گرا باعث ایجاد جوی متفاوت در سازمان می‌گردد.

۴ ـ روش ارزشیابی : شیوه ی ارزشیابی باعث شکل گیری احساسات متفاوت در کارکنان و در نتیجه می‌تواند در شکل گیری جو خاصی در سازمان تاثیر گذار باشد.

عسگریان

( ۱۳۷۸، ۱۸۳)

۱ ـ آمادگی تکنولوژی : بر این فرض استوار است که سازمان به منظور انجام امور خود ، به چه میزان توانایی تغییر از شرایط سنتی به مدرن را دارد.

۲ ـ مهارت و برتری نیروی انسانی : کارکنانی با مهارت های خاص ، باعث ایجاد کنون های قدرت و نیز تغییر در شیوه اداره آنان می‌گردد که باعث تغییر جو سازمان می شود.

۳ ـ سیستم ارتباطات : نحوه ارتباطات و حل و فصل امور در شکل کیری گروه ها و نیز کیفیت و کمیت روابط بین گروهی و فردی تاثیر گذار است.

۴ ـ عوامل انگیزشی : عوامل انگیزشی در عملکرد افراد و در نتیجه رضایت افراد از کار کردن و نگرش آنان نسبت به محیط کاری تاثیر گذار است.

۵ ـ فرایند تصمیم گیری: شیوه و جهت اخذ تصمیمات را در سازمان نشان می‌دهد و خود روابط حاکم در بین رئیسان و مرئوسان را به نمایش می‌گذارد.

۶ ـ تاثیر و نفوذ کارکنان سطوح پایین تر : مشارکت و نفوذ گذاری کارکنان در سطوح پایین تر شرایط را برای تغییر جو سازمانی از بسته به باز را فراهم می کند.

۷ ـ حمایت و پشتیبانی مسئولان سازمان: سبک های حمایتگرایانه مدیران باعث بروز جو مثبتی بر روابط حاکم بر سازمان می شود.

۸ ـ تأکید بر مقاصد و اهداف: هدف روش را توجیح می‌کند.

۹ ـ ساده سازی شغل: شرایط برای انجام مشاغل ساده می‌گردد.

۱۰ ـ ایجاد تشکیلات و تشکلها : باعث ایجاد ‌گروه‌های رسمی و غیر رسمی می شود.

منبع : (هاشمی طاری ، ۱۳۷۸،۲۴)

۲-۲-۵-ویژگی های جو سازمانی:

از آنجایی که جو سازمانی از عوامل مشخصی حاصل می‌گردد ، خود نیز باعث تاثیر گذاری بر پدیده‌های مختلفی در سازمان می‌باشد. این تاثیر گذاری در ناشی از ویژگی های درونی و بیرونی ای می‌باشد که جو سازمانی در خود جای داده است . اغلب این ویژگی ها ، نوع جو سازمانی را تعیین می کند و نیز باعث تاثیر گذاری بر ادراک افراد و کارکنان از سازمان می شود . بر اساس این ویژگی ها می توان جو سازمانی یک سازمان را شناخت و آن را به بوته ی آزمایش قرار داد. جدول (۲-۳) ، ویژگی های جو سازمانی را از دیدگاه تعدادی از صاحب‌نظران بیان می‌دارد :

جدول شماره (۲-۳) : ویژگی های جو سازمانی از دیدگاه صاحب‌نظران

محقق
ویزگی ها

مقیمی (۱۳۷۷)

۱ـ سازمان را شرح می‌دهد.

۲ ـ یک سازمان را از سایر سازمان‌ها جدا می‌کند.

۳ ـ در طول زمان نسبتا با دوام است.

۴ ـ افراد از آن اثر می‌پذیرند و هدایت می‌شوند.

تاگی یوری[۱۳۵] (۱۹۸۸)

۱ ـ به وسیله اعضاء تجربه می شود.

۲ ـ بر روی رفتار آنان تاثیر می‌گذارد.

۳ ـ می‌تواند بر حسب ارزش‌های ویژه یا ارزش‌های اعتقادی سازمان تعریف شود.

موران[۱۳۶] و هوی[۱۳۷] (۱۹۹۸، ۲۷)

۱ ـ اشاره به کل سازمان دارد.

۲ ـ به جای یک اصطلاح ارزشی یک اصطلاح توصیفی است.

۳ ـ مبتنی بر ادراک دسته جمعی اعضاء سازمان است.

۴ ـ بر نگرش و رفتار اعضاء سازمان تاثیر می‌گذارد.

منون[۱۳۸] ( ۱۹۹۷، ۳)

۱ ـ ساختمند در مقابل غیر ساختمند.

۲ ـ حمایت در مقابل فقدان حمایت

۳ ـ عدم تمرکز در مقابل تمرکز

۴ ـ رویکرد حل مسئله در مقابل رویکرد موقعیتی با اختیار

۵ ـ ‌هدف‌های‌ عملکردی بالا در مقابل اهداف عملکردی پایین

۶ ـ متقائد کردن از طریق تخصصی در مقابل اجبار

۷ ـ کار همکارانه در مقابل رویکرد رقابتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...