کیفیت تحلیل محتوا بستگی به مولفه های آن دارد که بر اساس موضوع مورد تحقیق طرح و ساخته می شود. در تحقیق حاضر مفهوم فرهنگ کار مورد توجه است.این مفهوم دارای شاخص هایی است که فصل چهار بدان پرداخته خواهد شد.جهت تدوین مولفه ها و شاخص ها در این پژوهش، از مطالعات بسیار اندکی که در زمینه فرهنگ کار و همچنین در زمینه مولفه ها و شاخص های مورد بررسی انجام شده استفاده شده است.
۳-۴ : جامعه آماری و نمونه آماری
جامعه آماری کلیه کتب درسی دوره ابتدایی می باشد و نمونه آماری تحقیق مشتمل است بر کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی پنجم، هدیه های آسمانی پنجم، علوم پنجم و مطالعات اجتماعی ششم، هدیه های آسمانی ششم، فارسی ششم و کار و فن آوری ششم دبستان که در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ در مدارس آموزش داده می شود. نمونه آماری از طریق انتخاب هدفمند و با توجه به ماهیت مورد پژوهش، کتابهایی انتخاب گردیدند که در محتوای آن ها انتظار بیشتری برای پرداختن به فرهنگ کار می رود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۵ : ابزارهای تحقیق
ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر چک لیست تحلیل محتوای کتاب های درسی پایه پنجم و ششم دبستان بوده است که شامل مولفه هایی است که با بهره گرفتن از تحقیقات پیشین و مطالعه ادبیات موضوع استخراج شده اند.
۳-۶ : شیوه ی تحلیل داده ها
در ابتدا پیام بر حسب مقوله ها به تناسب هر منبع در قالب فراوانی شمارش می شود.بر اساس داده های جدول فراوانی، مراحل زیر به ترتیب انجام می شود.
مرحله اول: جدول داده های بهنجار شده و برای این منظور از رابطه زیر استفاده می شود:
P= هنجار شده ماتریس فراوانی F = فراوانی مقوله i = شماره منبع m = تعداد منبع j = شماره مقوله
مرحله دوم: بار اطلاعاتی هر مقوله را محاسبه کرده و در ستون های مربوط قرار می دهیم و از رابطه زیر بدین منظور استفاده می شود:
Ej = بار اطلاعاتی مقوله مربوط P = هنجار شده ماتریس Ln = لگاریتم J= (1, 2,…,n) j = شماره مقوله i = شماره منبع m = تعداد منبع
مرحله سوم: با بهره گرفتن از بار اطلاعاتی مقوله ها( j = 1,2,…,n ) ضریب اهمیت هر یک از مقوله ها محاسبه شده و هر مقوله ای که دارای بار اطلاعاتی بیشتری باشد از درجه اهمیت(w J) بیشتری نیز برخوردار می باشد. برای محاسبه ضریب اهمیت از رابطه زیر استفاده می شود:
Wj = درجه اهمیت Ej = بار اطلاعاتی هر مقوله n = تعداد مقوله ها j = شماره مقوله ها
(Wj) شاخصی است که ضریب اهمیت هر مقوله را در یک پیام با توجه به شکل منابع مشخص می کند.(عادل آذر،۱۳۸۱).لازم به ذکر است که در محاسبه Ej مقادیر Pij که برابر صفر می باشد به دلیل بروز خطا و جواب بی نهایت در محاسبات ریاضی با عدد بسیار کوچک ۰۰۰۰۱/۰ جایگزین شده است.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در این فصل تحلیل کتاب های درسی مفاهیم مربوط به مؤلفه های فرهنگ کار در کتب پنجم و ششم ابتدایی مورد توجه است. بدین منظور برای پاسخ به سوالات پژوهشی ابتدا فراوانی های بدست آمده از مؤلفه های مورد سؤال درجداول تهیه شده جایگزین شدند. سپس داده های این جداول براساس مرحله اول روش آنتروپی شانون به صورت داده های بهنجارشده درآمدند. بر اساس مرحله دوم روش آنتروپی شانون که نشان دهنده مقدار عدم اطمینان حاصل از محتوای یک پیام می­باشد، مقدار عدم اطمینان داده های بدست آمده محاسبه شد و در پایان براساس مرحله سوم روش آنتروپی شانون ضریب اهمیت هر یک از مولفه ها بدست آمد.
۱- مولفه های فرهنگ کار در کتاب تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان

مؤلفه ها
درس خود کنترلی سخت کوشی انعطاف پذیری اعتماد به نفس
و خودباوری
جغرافیا

۳

۲

۴

۱

تاریخ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...