*۰۲۶/۰

نگرش

۵۸۸/۰

۵۵۶/۰

تخصص

ارزشیابی

۱۸۰/۳

*۰۰۱/۰

نگرش

ارزشیابی

۹۶۷/۱

*۰۴۹/۰

*تفاوت معنی دار در سطح ۰۵/۰p ≤
بر اساس اطلاعاتی که در جدول (۴-۱۶) مشاهده می‌شود بین عامل امکانات و تجهیزات با بعد روانی، تخصص معلمان و نگرش و شناخت گروه های مرتبط تفاوت معنا دار است.
بین عامل بعد روانی با عامل نظارت و ارزشیابی تفاوت معنادار است. بین عامل تخصص معلمان با عامل نظارت و ارزشیابی تفاوت معنادار است. بین عامل نگرش و شناخت گروه های مرتبط با عامل نظارت و ارزشیابی تفاوت معنادار است.
فصـل پنجم:
خلاصه تحقیق و بحث و نتیجه گیری
۵- ۱ ( مقدمه
در این فصل ابتدا و به طور اجمالی طرح تحقیق، مبانی نظری، پیشینه و نتایج تحقیق مرور شده است. سپس نتایج یافته­های پژوهش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در پایان پیشنهادهای کاربردی برای برنامه­ ریزان درس تربیت‌بدنی و هم­چنین موضوعاتی برای مطالعات آینده ارائه شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵- ۲ )خلاصه تحقیق
درس تربیت‌بدنی بخش لازم و سازنده­ی برنامه­ی آموزشی مدارس است[۵۲]. این درس به مثابه­ی بخش حیاتی و پویای برنامه های آموزشی، ابزار مناسبی برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت می‌باشد[۳]. تحقیقات زیادی به بررسی وضعیت درس تربیت‌بدنی از جنبه­ های مختلفی چون فضا، امکانات، تجهیزات، نحوه­ ارزشیابی، کمبود نیروی متخصص، ضرورت تدوین کتاب درسی، میزان سرانه و نگرش دانش ­آموزان ، والدین و مسئولین نسبت به این درس پرداخته­اند و وضعیت آن را مطلوب نمی‌دانند. درس تربیت‌بدنی از نظر ضوابط آموزشی تقریباً مشابه سایر دروس دیگر مدرسه است، اما در عمل از نظر ارزش و اهمیت مساوی با سایر دروس نیست. شاید پایین بودن ارزش این رشته به ماهیت عملی بودن آن مربوط است، زیرا در برنامه ­های آموزشی، فعالیت‌های ذهنی برتر از فعالیت‌های جسمانی است و این موضوع با بالا رفتن پایه های تحصیلی بیشتر نمود پیدا می‌کند، تا جایی که در دوره‌ی پیش دانشگاهی عملاً از برنامه‌ی درسی دانش ­آموزان حذف می‌شود. این موضوع نشان دهنده عدم درک صحیح اهمیت و جایگاه این درس از دیدگاه­ های مختلف است. ارائه‌ تصویری نادرست از درس تربیت‌بدنی از سوی مدیران و پرسنل اجرایی مدرسه، تاکید بیش از حد والدین بر مفاهیم شناختی و موفقیت فرزندانشان در دروس تئوری و همچنین عدم اطلاعات کافی دانش آموزان از اثرات عمیقی که درس تربیت‌بدنی می‌تواند بر زندگی آنها داشته باشد، جایگاه این درس را متزلزل ساخته است[۵۲]. وضعیت اجرای درس تربیت‌بدنی در مدارس کشور و سایر کشورها نشان داد مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی در اجرای درس تربیت‌بدنی در مدارس کشور وجود دارد و در این زمینه کشور ما تا رسیدن به استانداردهای مورد نیاز فاصله زیادی دارد. تحقیقات بیانگر این بود که مسائل و عوامل بسیاری می‌تواند بر ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی در مدارس کشور تأثیرگذار باشند.
بدون تردید می‌توان گفت معلم می‌تواند موثرترین عنصر انسانی در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی باشد زیرا او متولی و مسئول اصلی اجرای این درس است. بدیهی است که معلم به طور مجرد و مجزا از سایر عناصر و عوامل موثر عمل نمی‌کند و کیفیت و جایگاه این درس به مجموعه ای از عوامل موثر مربوط می‌شود. به همین دلیل از نظرات معلمان به عنوان یکی از بهترین کسانی که می‌تواند در شناسایی عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی تعیین کننده باشد، بهره گرفتیم.
با توجه به نتایج تحقیقات مذکور، در تحقیق حاضر نیز تصمیم گرفته شد عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی از دیدگاه معلمان بررسی شود. تحقیق از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ورزش استان خراسان شمالی است و نمونه آماری تحقیق با شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ۱۷۳ نفر (۹۲ نفر زن و ۸۱ نفر مرد) به دست آمده است. همچنین روش دستیابی به اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس ۵ ارزشی لیکرت است. روش‌های آماری مورد استفاده در تحقیق به همراه نتایج یافته ها به طور مختصر در زیر عنوان شده است.

  • در تحلیل عاملی انجام شده پنج عامل امکانات و تجهیزات، نگرش و شناخت گروه های مرتبط، بعد روانی، تخصص معلمان و نظارت و ارزشیابی،شناسایی شدند. میزان ثبات درونی یا پایایی با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ و در عامل امکانات و تجهیزات ۸۳/۰، عامل نگرش و شناخت گروه های مرتبط ۹۴/۰، عامل بعد روانی ۸۶/۰، عامل تخصص معلمان ۸۰/۰ و عامل نظارت و ارزشیابی ۷۰/۰ و پایایی کل پرسشنامه ۹۷/۰ به دست آمد.
  • آزمون t مستقل نشان داد بین عوامل موثر بر ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی از دیدگاه معلمان تربیت‌بدنی زن و مرد استان خراسان شمالی تفاوت معنی­داری وجود نداشت.
  • آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین سابقه معلمان با عوامل موثر بر ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی رابطه معنی‌داری وجود ندارد.
  • مقایسه میانگین عامل‌ها بین معلمان با سطح تحصیلات مختلف نشان داد که فقط عامل نگرش بین معلمان تفاوت معنی‌داری وجود دارد و آزمون تعقیبی توکی نشان داد میانگین نگرش در معلمان کارشناسی ارشد بالاتر از دو گروه دیگر است.
  • بین اولویت عوامل مؤثر بر ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی از دیدگاه معلمان تربیت‌بدنی تفاوت معنادار وجود داشت و عامل تخصص معلمان با میانگین رتبه ۲۲/۳ اولویت اول، بعد روانی با میانگین رتبه ۱۰/۳ دوم، نگرش و شناخت گروه های مرتبط با میانگین رتبه ۰۷/۳ سوم، نظارت و ارزشیابی با میانگین رتبه ۸۴/۲ چهارم و امکانات و تجهیزات با میانگین رتبه ۷۷/۲ اولویت آخر را به خود اختصاص داده است. آزمون تعقیبی ویلکاکسون نشان داد بین عامل امکانات و تجهیزات با بعد روانی، تخصص معلمان و نگرش و شناخت گروه های مرتبط تفاوت معنا دار است.بین عامل بعد روانی با عامل نظارت و ارزشیابی تفاوت معنادار است. بین عامل تخصص معلمان با عامل نظارت و ارزشیابی تفاوت معنادار است. بین عامل نگرش و شناخت گروه های مرتبط با عامل نظارت و ارزشیابی تفاوت معنادار است.

۵- ۳) بحث و نتیجه گیری
همانطور که اشاره شد در تحلیل عاملی، ۵پنج عامل تخصص معلمان، بعد روانی، امکانات و تجهیزات، نگرش و شناخت گروه های مرتبط و نظارت و ارزشیابی، شناسایی شدند که به بحث و بررسی هر یک به طور مجزا می‌پردازیم.
۵-۳-۱) تخصص معلمان
نتایج تحقیق نشان داد که اکثر معلمان ورزش اعتقاد دارند که تخصص معلمین به عنوان مهم‌ترین عامل در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی اثرگذار است. عامل تخصص را میزان تحصیلات، مهارت، آگاهی به اهداف و روش تدریس و داشتن کتاب به عنوان راهنمای درست تشکیل می‌دهد.این یافته با برخی از نتایج تحقیقات ضرابیان (۱۳۸۴) و علی محمدی (۱۳۸۵) که کمبود معلم متخصص را یکی از مهم‌ترین مشکلات عدم اجرای مطلوب درس تربیت‌بدنی عنوان کرده‌اند، مطابقت دارد [۴۱،۴۳]. نتایج تحقیق کارلسون(۱۹۹۵) نیز نشان می‌دهد دانش ­آموزان دبیرستانی عقیده داشتند، توانایی معلم در توجه و درک و فهم دانش آموزان، بر تنفر، تحمل و یا لذت از کلاس تربیت‌بدنی موثر است[۶۵]. همچنین علم (۱۳۸۱)، صانعی فرد و همکاران (۱۳۸۶) و مهدی پور و همکاران (۱۳۸۸) داشتن معلمین متخصص ورزش را از جمله عواملی می‌دانند که تأثیر زیادی در بهینه سازی و افزایش کیفیت و کارایی درس تربیت‌بدنی دارد [۴۲ ، ۴۰ ، ۵۱ ]. دارست و پنگرازی (۲۰۰۱) نیز معتقدند تجربه، دانش و آگاهی معلمان تربیت‌بدنی، موجب افزایش انگیزش آنها به آموزش و در نتیجه افزایش انگیزش شاگردان برای یادگیری می‌شود [۶۸]. به نظر می‌رسد استفاده از روش تدریس‌های نوین با سطح تحصیلات و تخصص آنها مرتبط است. در تحقیق مهدی پور و همکاران (۱۳۸۸) از موانع روش تدریس فعال، نداشتن مدرک تحصیلی مرتبط عنوان شده است[۵۱]. اصلانخانی و همکاران (۱۳۸۱) و اعرابی (۱۳۸۳) تدوین کتاب تربیت‌بدنی به عنوان راهنمای درست و دسترسی رایگان به آخرین کتاب‌ها و مجله های داخلی و خارجی تربیت بدنی و ورزش را در افزایش کارایی درس تربیت بدنی و ورزش مؤثر می‌دانستند[۴ ، ۵]. توجه به تخصص معلمان در تمام جوانب آن برای سیاست گذاران و مدیران، می‌تواند در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی بسیار کمک کننده باشد.
۵-۳-۲) بعد روانی
بعد روانی به عنوان یکی از عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی شناخته شد. در تحقیق حاضر بعد روانی اشاره دارد به توجه به نیازهای عاطفی، اجتماعی، جسمی و در نظر گرفتن علایق دانش آموزان و انجام فعالیت‌های گروهی است. در تحقیقات مختلف توجه به این نیازها مهم شمرده شده است. در تحقیق اعرابی(۱۳۸۳) نیازهای عاطفی- اجتماعی مثل داشتن بدنی متناسب و آماده یکی از مهم‌ترین الویت های درس تربیت‌بدنی از دیدگاه معلمان و دانش آموزان عنوان شده است[۵]. ارل و استنت[۷۸] (۱۹۸۷) و تانهیل وزاکراجسک[۷۹] (۱۹۹۳) تجارب مثبت مثل سرگرم شدن، به حساب آمدن، کار گروهی، برنده شدن و موفقیت را جزء عواملی می‌دانستند که دانش آموزان به طور اختیاری تربیت‌بدنی را انتخاب می‌کردند[۷۱ ، ۱۰۴]. توجه به این موارد کمک کننده است تا بتوانیم تمایل دانش آموزان را به سمت تربیت‌بدنی بیشتر کرده و جایگاه درس تربیت‌بدنی را ارتقاء دهیم.
هیل و کلون[۸۰](۲۰۰۶/۲۰۰۵) نیز عنوان کردند، تعامل اجتماعی و چالش‌های ذهنی است که دانش آموزان در کلاس تربیت‌بدنی آنها را کسب می‌کنند. اولافسون[۸۱](۲۰۰۲) نیز نشان داد که تربیت‌بدنی در مدارس به دانش آموزان کمک می‌کند تا تصور نادرست و منفی‌شان را نسبت به فعالیت‌های جسمانی تغییر دهند و مشارکت شان را در کلاس افزایش دهند[۵۷]. کندن و کولیر[۸۲] (۲۰۰۲) نشان دادند حق انتخاب، تأثیر زیادی بر تعهد دانش آموزان می‌گذارد که حتی بعد از مدرسه نیز فعالیت‌های جسمانی خود را ادامه دهند[۸۸]. در نتیجه باید به مسائلی که مانع از تمایل آنها و کم اهمیت دانستن تربیت‌بدنی می‌شود توجه کرد از جمله کوتران و انیس[۸۳](۱۹۹۹) نشان دادند بسیاری از دانش آموزان عقیده دارند که درس تربیت‌بدنی ارزش و اهمیت قابل ملاحظه ای در زندگی‌شان ندارد. سافی سی[۸۴](۱۹۹۹) پس از بررسی نظرات دانش آموزان به این نتیجه رسید که آنها به تربیت‌بدنی مانند زنگ تفریحی برای فعالیت‌های مستمر و دائمی شان می‌نگرند[۹۸]. تحقیقات کیرک و تینینگ[۸۵](۱۹۹۰) نشان داد از آنجا که دانش آموزان درس تربیت‌بدنی را موضوعی غیر شناختی می‌دانستند، آن را در جایگاه پایین‌تری نسبت به دروس دیگر قرار دادند[۸۸]. بر این اساس می‌توان گفت که بعد روانی و خرده اجزاء آن بر ارتقاء جایگاه درس تربیت‌بدنی تعیین کننده‌اند و توجه به این بعد می‌تواند امید بخش باشد.
۵-۳-۳) امکانات و تجهیزات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...