دانلود پایان نامه در رابطه با بررسی رابطه بین اعتماد ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
حسن زاده
35 ، 36 ، 37
گشودگی
میشرا( همراه با اصلاح ترجمه)
38
شایستگی
میشرا (همراه با اصلاح ترجمه)
39
شایستگی
حسن زاده و میشرا
40 ، 41 ، 42
توجه
حسن زاده
43 ، 44
توجه
میشرا
3-7) ویژگی های فنی ابزار پرسشنامه تحقيق
آزمون برارزش داده ها و تعیین میزان اعتماد یا پایائی[126] و اعتبار یا روایی[127] در تحقیقات از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا اندازه گیری مطلوب آن است که نتایج حاصل از آن اولاً دقیق و صحیح باشد، یعنی بیانگر تفاوتهای حقیقی در واقعیت یا پدیده مورد اندازه گیری باشدو ثانیاً مبیّن همان صفت یا صفاتی باشد که مورد نظر محقق بوده است، و درست همان چیزی باشد که در تعریف مسئله آمده است.(کلانتری،1389،ص 73)
در طراحي پرسشنامه از مقياس مجموع يا مقياس ليكرت استفاده شد. مقياس ليكرت، يك مقياس فاصلهاي است كه از تعدادي عبارت و گزينههاي جوابيه تشكيل يافته است. گزينههاي جوابيه در اين مقياس، معمولاً نشانگر ميزان موفقيت يا مخالفت پاسخگو نسبت به يك موضوع يا مفهوم معيني، اعم از مثبت يا منفي است. در اين مقياس 5 گزينه مختلف وجود دارد كه از خيلي كم تا خيلي زياد را دربرميگيرد. امتيازها و ارزشهاي عددي گزينهها را طوري تعيين ميكنيم كه امتياز يك و پنج ارزشهاي دو طرف طيف و امتياز سه، ارزش مربوط به وضع وسط ميباشد. (ساده، 1375،ص 116-115)
3-7-1) اعتبار و روایی پرسشنامه
مهمترین معیار در درستی سنجش، روایی آن است. سنجشی که روایی نداشته باشد، پایایی آن بی ارزش است. به عبارت دیگر روایی مقدم بر پایایی است. وقتی که در مورد روایی سنجه صحبت می شود، منظور این است که درباره نمره های آزمون چه نوع تعمیم های منطقی می توان اعمال کرد.(رضایی،1387،ص166) برخلاف پایایی که عمدتاً یک مسئله کمی و قابل اندازه گیری است، روایی ابزار تحقیق مسئله ای عمدتاً کیفی بوده و ارزیابی آن بسیار مشکل می باشد. برای سنجش اعتبار و روایی ابزار اندازه گیری روشهایی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: 1- اعتبار وابسته به محتوا 2- اعتبار وابسته به ملاک 3- اعتبار وابسته به سازه.(کلانتری،1389،ص 77) زمانی پرسشنامه دارای روایی محتوا است که سوالات پرسشنامه، محتوای کامل صفتی که آزمون برای اندازه گیری آن ساخته شده است، را در بر گیرد(رضایی،1387،ص 166) که معمولاً توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه انجام می گیرد. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد.(کلانتری،1389،ص77) برای بررسی اعتبار پرسشنامه، باتوجه به ماهیت موضوع روش وابسته به محتوا بهترین و درست ترین روش است. در این روش اساس قضاوت این است که پرسشنامه تا چه اندازه صفات، اهداف، و محتوای مورد نظر پوشش داده است. این اعتبار اطمینان می دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسش های مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد استفاده را در بردارد.به بیان دیگر نشان می دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است.(رضایی، 1387،ص 166)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
برای تعیین روائی پرسشنامه، باید گفت که پرسشنامه تعهد، همان پرسشنامه استاندارد آلن و مایر می باشد. برای پرسشنامه تعهد سازمانی، طرح اولیه پرسشنامه تهیه گردید و بوسیله اساتید راهنما چند نفر از افراد صاحب نظر بررسی شد که در نتیجه مواردی جهت اصلاح پیشنهاد گردید و سرانجام پس از اعمال اصلاحات مذکور، پرسشنامه های نهائی تدوین گردید.( جهت مطالعه پرسشنامه، رجوع شود به پيوست شماره 1 )
3-7-2) پایایی پرسشنامه
اعتماد یا پایایی آزمون به دقت اندازه گیری و ثبات آن مربوط می شود و منظور، رسیدن به نتایج یکسان در آزمون های مکرر است. در تحقیقات علمی، ادعای نتایج پایا و معتبر بسیار ضروری است. هیچ سنجشی از خطا مصون نیست و ابزار تحقیق هر قدر هم دقیق طراحی شده باشد و هر قدر در استفاده از آن دقت شود، بازهم سنجش نهایی آن همواره با خطا آمیخته است. منظور از دقت اندازه گیری آن است که نمره کسب شده توسط فرد تا چه حدی می تواند بیانگر نمره ی حقیقی وی باشد. توانایی ابزاردر حفظ پایایی خود، در طول زمان حاکی از پایداری و تغییر پذیری اندک آن می باشد، این توانایی نشان دهنده ارزش ابزار است.(رضایی، 1387، ص 167) در اینجا سعی می گردد مشخص شود که آیا نتایج حاصل از اندازه گیری توسط یک ابزار مشخص قابل اعتماد است یا خیر؟ یعنی ابزار اندازه گیری ما (پرسشنامه) با چه دقت یا صحتی موضوع مورد بررسی را قابل اندازه گیری کرده است و اگر اندازه گیری مربوطه تحت همان شرایط تکرار شود آیا همان نتایج قبلی بدست می آید یا خیر؟(کلانتری،1389، ص 73) با سنجش صفت های پنهان در واقع کیفیتی اندازه گیری می شود که در طول زمان های مختلف و دامنه ای از موقعیت های خاص دست کم تا حدودی ثابت است. هرچند در جه پایداری این صفات کامل نیست، رفتار ها و عوامل موجود تاحدی ناپایدار و غیر قابل پیش بینی هستند، اما تا آن اندازه که این ثبات و پایداری وجود دارد، به دست آوردن نمره ای برای گروه دارای اهمیت است. بنابراین نمره کسب شده توسط فرد نمی تواند نمره واقعی او باشد و دارای مقداری خطای اندازه گیری است. مدل کلاسیک اعتماد، نمره ی آزمون را به عنوان نمره ای درنظر می گیرد که دارای دو مولفه ی جمع پذیر « نمره حقیقی» و «نمره خطا» یا اشتباه تصادفی است. خطای تصادفی به عنوان عاملی نابسته به نمره حقیقی و نیز نابسته به خطای ناشی از اندازه گیری از همان خصیصه مورد سنجش تعریف می گردد. نمره حقیقی به عنوان مقدار متوسط اندازه های مکرری تعریف می شود که وقتی تعداد اندازه ها با بهره گرفتن از روش های اندازه گیری یکسان به گونه ای نامحدود افزایش یابد، به آن نزدیک می شود. در تعریف کلاسیک اعتماد بر پایه واریانس نمره حقیقی و خطای اعتماد، عبارت است از واریانس نمره های حقیقی بر واریانس نمره های کسب شده. اگر میزان خطاها صفر باشد، یعنی وقتی که واریانس نمره های حقیقی و واریانس نمره های کسب شده باهم برابر باشند، ضریب اعتمادبرابر با یک می شود. (امینی،1389،ص 126)
برای اندازه گیری اعتماد یا پایایی، محقق به کمک یک سری از روش ها حدود آن را مشخص می کند. مهمترین این روش ها عبارتند از: 1- روش بازآزمایی[128]2- روش موازی یا همتا سازی[129] 3- روش دونیمه کردن[130] 4- روش ضریب ثبات[131] 5- روش کودر- ریچاردسون[132] 5- روش آلفای کرونباخ[133]. (کلانتری،1389،ص 74) بسیاری از این روش ها با نرم افزار SPSS قابل محاسبه است، اما به دلیل اینکه استفاده از ضریب آلفای کرونباخ از عمومیت بیشتری برخوردار است لذا در این تحقیق نیز مبنای پایایی قرار گرفته است.
شاخص پايايي كل مقياس، آمارهايي است به نام آلفا كه دامنه آن از صفر تا يك (1+) است، هر چه آلفا بيشتر باشد پايايي مقياس بيشتر خواهد بود. قانون کلي در رابط با اين ضريب ميگويد که ابزارهايي که ضريب آلفاي آنها کمتر از 60/0 را نپذيريم (متسامورنن، ترجمه کامکار و آسرايي، 1385، ص66).
در صورتي كه آزمون از چندين مجموعه فرعي تشكيل شده باشد و بخواهيم ضريب اعتماد (همساني دروني) مجموعة آزمون را تعيين كنيم، از آلفاي كرونباخ استفاده ميشود (سرمد، بازرگان، حجازي،1386). در اين حالت ابتدا واريانس نمرههاي آزمودنيها براي هر يك از زير آزمونها (آزمونهاي فرعي[134]) محاسبه ميشود، سپس با بهره گرفتن از فرمول زير ضريب آلفا تعيين ميشود:
كه در ان فرمول J تعداد زير مجموعه سئوالهاي پرسشنامه، واريانس زير آزمون j ام و S واريانس كل آزمون است. در اين پژوهش آلفاي كرونباخ در مرحلة نهايي با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS محاسبه گرديد. در اين تحقيق، براي بررسي ميزان پایایی پرسشنامه، ابتدا ضریب آلفا برای سئوالات دو بخش پرسشنامه یعنی تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی پرسشنامه محاسبه شد. سپس این ضریب برای کل پرسشنامه نیز محاسبه شد.
(جدول3-3 ) ضریب آلفاي كرونباخ پرسشنامه تحقیق
خرده مقياسها
تعداد پاسخگو
تعداد گويهها
ضريب آلفا
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:45:00 ب.ظ ]
|