شکل۴- ۱۶: انتخاب L10-15 از شکل (۴-۱۱-الف)
زیرگراف­های بدست آمده از انتخاب L3-8 از شکل (۴-۱۲-الف) در شکل (۴-۱۷) نشان داده شده ­اند. همانطور که مشاهده می­ شود زیرگراف (۴-۱۷-الف) یکی از جواب­های اجرای الگوریتم با بکارگیری چهار FCL می­باشد.
شکل۴- ۱۷: انتخاب L3-8 از شکل (۴-۱۲-الف)
با دقت در شکل (۴-۱۲-ب) مشخص می­گردد که تنها مسیر باقیمانده بین باس­های ۸ و ۱۲، L3-8 می­باشد. بنابراین باید بر روی این خط از FCL استفاده نمود. همچنین تنها مسیر باقیمانده بین باس­های ۲ و ۱۲ خطوط بین باس­های ۲ و ۳ می­باشند که بر روی آنها نیز از FCL استفاده می­ شود. زیرگراف بدست آمده همانطور که در شکل زیر مشاهده می­کنید یکی از جواب­های اجرای الگوریتم می­باشد که با پنج FCL ناحیه بندی سیستم را انجام داده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل۴- ۱۸: انتخاب L3-8 و خطوط بین باس­های ۲و۳ از شکل (۴-۱۲-ب)
با انتخاب L3-8 از شکل (۴-۱۳-الف) دو زیرگراف حاصل می­ شود که در شکل زیر نشان داده شده ­اند.
شکل۴- ۱۹: انتخاب L3-8 از شکل (۴-۱۳-الف)
با دقت در زیرگراف (۴-۱۳-ب) مشخص می­گردد که باید بر روی تمام خطوط باقیمانده از FCL استفاده شود تا باس ۱۲ از باس­های ۲ و ۸ جدا گردد. زیرگراف بدست آمده که در شکل زیر نشان داده شده است یکی دیگر از جواب­های اجرای الگوریتم می­باشد که با شش FCL ناحیه­بندی سیستم را انجام می­دهد.
شکل۴- ۲۰: انتخاب همه خطوط باقیمانده از شکل (۴-۱۳-ب)
با انتخاب خطوط بین باس­های ۸ و ۱۵ از شکل (۴-۱۶-ب) زیرگراف­های زیر بدست می­آیند. همانطور که در شکل (۴-۲۱-الف) دیده می­ شود ناحیه­بندی سیستم با بکارگیری پنج FCL انجام شده است. بنابراین این زیرگراف جواب دیگری از اجرای الگوریتم می­باشد.
شکل۴- ۲۱: انتخاب خطوط بین باس­های ۸ و ۱۵ از شکل (۴-۱۶-ب)
با دقت در زیرگراف (۴-۱۷-ب) مشخص می­ شود تنها مسیر باقیمانده بین باس­های ۲ و ۸ خطوط بین باس­های ۲ و ۳ می­باشند. بنابراین باید بر روی این خطوط از FCL استفاده شود. زیرگراف بدست آمده که در شکل زیر آورده شده است یکی از جواب­های اجرای الگوریتم با بکارگیری پنج FCL می­باشد.
شکل۴- ۲۲: انتخاب خطوط بین باس­های ۲ و ۳ از شکل (۴-۱۷-ب)
با دقت در زیرگراف (۴-۱۹-الف) مشخص می­گردد که تنها مسیر باقیمانده بین باس­های ۸ و ۱۲ خطوط بین باس­های ۸ و ۱۵ می­باشند. بنابراین باید از FCL بر روی این خطوط نیز استفاده نمود. زیرگراف بدست آمده که در شکل زیر نشان داده شده است جواب دیگری از اجرای الگوریتم با بکارگیری پنج FCL می­باشد.
شکل۴- ۲۳: انتخاب خطوط بین باس­های ۸ و ۱۵ از شکل (۴-۱۹-الف)
با دقت در زیرگراف (۴-۱۹-ب) مشخص می­گردد که تنها مسیر باقیمانده بین باس­های ۲ و ۸ خطوط بین باس­های ۲ و ۳ می­باشند. همچنین تنها مسیر باقیمانده بین باس­های ۸ و ۱۲ نیز خطوط بین باس­های ۸ و ۱۵ می­باشند. بنابراین باید بر روی این چهار خط نیز از FCL استفاده شود. زیرگراف بدست آمده همانطور که در شکل زیر دیده می­ شود یکی از جواب­های اجرای الگوریتم می­باشد که از شش FCL برای ناحیه­بندی سیستم استفاده کرده است.
شکل۴- ۲۴: انتخاب خطوط باقیمانده از گراف شکل (۴-۱۹-ب)
همچنین با دقت در شکل (۴-۲۱-ب) مشخص می­گردد که تنها مسیر باقیمانده بین باس­های ۲ و ۸ خطوط بین باس­های ۲ و ۳ می­باشند. با بکارگیری FCL بر روی این خطوط جواب دیگری از اجرای الگوریتم با بکارگیری پنج FCL همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است بدست می ­آید.
شکل۴- ۲۵: انتخاب خطوط بین باس­های ۲ و ۳ از شکل (۴-۲۱-ب)
مراحل مختلف تبدیل گراف به زیرگراف­ها به صورت شماتیک در شکل (۴-۲۶) نشان داده شده ­اند.
شکل۴- ۲۶: شکل شماتیک مراحل مختلف تبدیل گراف به زیرگراف­ها
مرحله۷) از بین زیرگراف­های بدست آمده چهار زیرگراف با بهره گرفتن از چهار FCL ، شش زیرگراف با بکارگیری پنج FCL و دو زیرگراف با بهره گرفتن از شش FCL می­توانند ناحیه­بندی سیستم توزیع ۳۰ باسه IEEE را انجام دهند. در بین این حالت­ها، حالت بهینه آنهایی هستند که با کمترین تعداد FCL می­توانند سیستم را به نواحی مختلف تقسیم نمایند. بنابراین تنها چهار زیرگرافی که با بکارگیری چهار FCL مسئله را حل نموده ­اند انتخاب می­شوند. این زیرگراف­ها در شکل زیر تکرار شده ­اند.
شکل۴- ۲۷: زیرگراف­های بهینه از نظر تعداد FCL
مرحله۸) در این مرحله باید دقت شود که بعضی از خطوط این زیرگراف­ها نشان­دهنده چند خط سری می­باشند که می­توان آنها را از مقایسه این زیرگراف­ها با شکل (۴-۳) بدست آورد. به همین دلیل خطوط سری شده هر کدام از خطوط خط­چین شده این چهار زیرگراف در جدول زیر آورده شده ­اند.
جدول۴- ۱: خطوط خط چین شده در زیرگراف­ها

خطوط سری شده

خط نشان داده شده در گراف­ها

ردیف

L2-1 , L1-3

L2-3

۱

L2-3

L2-3

۲

L2-4 , L4-7 , L7-8

L2-8

۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...