در موارد ارتباط میان متغیر‌ها نیز براساس هدف تحقیق، این تحقیق صورت می گیرد زیرا محقق به دنبال وجود رابطه معنی دار فی مابین متغیر‌های مستقل و وابسته ذکر شده می‌باشد که البته با آزمونهای آماری این امر انجام می‌شود.
در خصوص استفاده از ویرایش ۲۰۰۳ در این تحقیق باید به این نکته توجه کرد که علیرغم این که ویرایش جدید بسیار فراگیرتر از قبلی می‌باشد چون قلمرو زمانی تحقیق در طی سال های ۸۳ تا ۸۸ می‌باشد. وطی این سالها تمامی اظهار نامه های تعالی سازمانی شرکت‌ها ونیز نتایج خود ارزیابی بر اساس ویرایش سال ۲۰۰۳ بوده است بنابراین در روش تحقیق از این ویرایش استفاده شده است

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۵- جامعه آماری
در هر بررسی آماری، جامعه آماری شامل عناصری است که میخواهیم درباره آن استنباطی به عمل آوریم. تعریف جامعه باید به صورت توصیف دقیق عنصرهای باشد که به جامعه تعلق دارند و آنرا می سازند (عمیدی, ۱۳۷۸). تعریف جامعه آماری باید جامع و مانع باشد؛ یعنی این تعریف باید چنان بیان شود که از نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در برگیرد و در ضمن، با توجه به آن، از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آن‌ها پرداخته شود جلوگیری به عمل آید (بازرگان و همکاران, ۱۳۸۸)
با توجه به موضوع تحقیق که تعالی سازمانی و سرآمدی و تاثیر آن بر سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد، لذا جهت انتخاب جامعه آماری، لیست شرکت‌هایی که به دنبال جایزه ملی کیفیت و تعالی سازمانی (با بهره گرفتن از مدل تعالی EFQM) بوده از طریق شرکت نوسازی صنایع ایران اخذ و به روش نمونه گیری قضاوتی شرکت‌های مشمول مدل فوق که دست‌یابی به اطلاعات آن‌ها از طریق بورس اوراق بهادار تهران یا سایر سازمان‌ها امکان پذیر بوده است به عنوان نمونه‌های جامعه آماری مورد بررسی انتخاب گردیدند.
از آنجائیکه اطلاعات هر یک از شرکت‌ها در خصوص امتیازات کسب شده در معیارهای مختلف مدل خودارزیابی بیان کننده وضعیت شرکت‌ها از نظر عملکردی می‌باشد و این اطلاعات از انجمن مدیریت کیفیت ایران اخذ شده است برابر درخواست انجمن مدیریت کیفیت، انتشار اطلاعات از سوی شرکت‌ها ممنوع بوده لذا در بررسی‌های انجام شده در این تحقیق با توجه به این که داده‌های مورد بررسی واقعی می‌باشند بجای نام شرکت‌ها از کد فرضی استفاده شده است.
۳-۶- روش نمونه گیری
در هر تحقیقی بسته به نوع تحقیق باید از روش نمونه گیری مناسبی استفاده کرد. محقق به دو شکل ممکن است نمونه را انتخاب کند: ۱) روش انتخاب احتمالی یا اتفاقی که از آن به روش تصادفی نیز تعبیر میشود؛ ۲) روش وضعی و غیر احتمالی که محقق نظریات خود را دخالت میدهد و به افراد خاصی در جامعه چشم میدوزد. این گونه نمونه ها را نمونه های تورشدار نیز میگویند (حافظ نیا, ۱۳۸۹).
برای نمونهگیری در این تحقیق از روش نمونهگیری وضعی و غیر احتمالی وبه صورت قضاوتی استفاده شده است.
به این منظور شرکت‌هایی که در طی شش دوره مورد بررسی حداقل سه دوره در جایزه ملی کیفیت شرکت کرده اند به عنوان نمونه‌های آماری انتخاب شده اند
۳-۷- ابزار جمع آوری تحقیق :
مرحله گردآوری داده‌ها و اطلاعات آغاز فرآیندی است که طی آن در این تحقیق سعی می‌شود یافته‌های بدست آمده به روش استقرایی، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل شوند و فرضیه‌های از پیش تدوین شده مورد ارزیابی قرار گیرند.
در این تحقیق اطلاعات به روش‌های زیر جمع آوری شده اند :
بررسی (مراجعه به ) مدارک و اسناد
آمارهای بدست آمده از انجمن مدیریت کیفیت ایران
آمارهای بدست آمده از شرکت نوسازی صنایع ایران
اطلاعات جمع آوری شده از بورس اوراق بهادار تهران
تحقیقات مشابه صورت گرفته در این زمینه ازشرکت‌هایی که در جایزه ملی بهره وری شرکت کرده اند
۳-۸- متغیرهای تحقیق :
متغیر شامل هر چیزی است که بتواند ارزشهای گوناگون و متفاوت را بپذیرد. متغیر عبارت است از ویژگی واحد مورد مشاهده. متغیر کمیتی است که میتواند از واحدی به واحد دیگر یا از یک شرایط مشاهده به شرایط دیگر مقادیر مختلفی را اختیار کند (بازرگان و همکاران, ۱۳۸۸).
در تحقیق علمی برای پاسخ دادن به سوالهای تحقیق یا آزمون فرضیه ها، تشخیص متغیرها امری ضروری است. متغیرها بر اساس نقشی که در تحقیق بر عهده دارند به دو دسته تقسیم میشوند:
الف) متغیر مستقل: متغیر محرک درونداد است، ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، ‌دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق مقادیری را میپذیرد تا تاثیرش بر روی متغیر دیگر (متغیر وابسته) مشاهده شود.
ب) متغیر وابسته: متغیر پاسخ،‌ برونداد یا ملاک است، و متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرار میگیرد (بازرگان و همکاران, ۱۳۸۸).
در این تحقیق برای تعیین شاخص سودآوری از EPS استفاده شده چون این شاخص از طریق سازمان بورس در دسترس می‌باشد و شرکت‌های بورسی موظفند که در هر دوره سه ماهه سود به ازای هر سهم خود را به بورس اوراق بهادار تهران اعلام کنند ومعمولاً شرکت‌های بورسی بقیه شاخص های سودآوری را به جایی اعلام نکرده وبه راحتی در دسترس قرار نمی دهند
باتوجه به موضوع تحقیق، متغیرهای تحقیق به شرح زیر می‌باشد :
۳-۸-۱- متغیرهای مستقل و وابسته فرضیه اهم:

متغیر مستقل
متغیر وابسته
امتیازات کل کسب شده از حوزه‌های نه گانه زیر:
شاخص‌های سودآوری به شرح زیر:
سود هر سهم (EPS)

حوزه توانمند سازها توانمندسازها

رهبری
خط مشی و استرات‍ژی
منابع انسانی
شرکاء و منابع
فرآیندها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...