طبقه ­بندی و تجزیه­ و تحلیل درست داده ­ها و استفاده صحیح از تکنیک­های آماری به تبع استفاده از روش­های مناسب پژوهش در نهایت منجر به دستیابی به نتایج قابل‌اتکا خواهد شد. پس از آنکه محقق داده ­ها را گردآوری، استخراج و طبقه‌بندی نمود و جدول توزیع فراوانی و نسبت­های توزیع را تهیه کرد، باید مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به تجزیه و تحلیل داده ­ها معروف است، آغاز شود. در واقع تجزیه و تحلیل داده ­ها فرایند چند مرحله­ ای است که طی آن داده ­ها از طریق ابزارهای جمع‌ آوری که در اینجا پرسشنامه بود به دست آمد و داده ­های به دست آمده بعد از نمره­گذاری و کد بندی، دسته­بندی شده و در نهایت پردازش گردیدند تا زمینه برقراری انواع تحلیل­ها و ارتباط بین داده ­ها فراهم آید.
در این فصل به تجزیه و تحلیل یافته­های حاصل از پرسشنامه در سطح استنباطی پرداختیم و شاخص­ های آمار استنباطی مورد استفاده قرارگرفت. با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی روایی سازه از مقیاس بررسی شد و فرضیه ­های تحقیق با بهره گرفتن از تکنیک مدل­یابی معادلات ساختاری آزمون گردید. لازم به ذکر است تجزیه و تحلیل داده ­های بدست آمده با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری SPSS و Lisrel انجام گرفت.
۴-۲ آمار توصیفی
برای تبیین و تشریح داده ­های جمع­آوری شده در تحقیق از آمار توصیفی استفاده می­ شود. در این بخش شاخص­ های مرکزی، پراکندگی و شکل توزیع هریک از متغیرها ارائه شده است. جدول ۴-۱ نتایج مربوط به سوالات متغیرهای مختلف این پژوهش را نشان می­دهد. این جدول حداقل و حداکثر امتیازی که به هر سؤال اختصاص‌یافته، میانگین، انحراف معیار و واریانس مربوط به هر سؤال را نشان می­دهد.

جدول ۴-۱ آمار توصیفی متغیرهای تحقیق

سؤالات
تعداد
حداقل مقدار
حداکثر مقدار
میانگین
انحراف معیار
واریانس

مسئولیت اجتماعی

۱۹۹

۱

۵

۱۳۷/۴

۳۶۵/۰

۱۳۴/۰

ترفیع

۱۹۹

۱

۵

۵۳۰/۳

۶۹۲/۰

۴۷۹/۰

تصمیم ­گیری خرید

۱۹۹

۱

۵

۰۶۴/۴

۴۹۱/۰

۲۴۱/۰

۴-۳ بررسی نرمال بودن متغیرها
جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و انتخاب نوع آزمون‌های مربوط، ابتدا باید به بررسی وضعیت نرمال بودن متغیرها بپردازیم. چرا که اگر متغیرها نرمال باشند، مجاز خواهیم بود هم از آزمون پارامتریک و هم از آزمون‌های ناپارامتریک استفاده نماییم. جهت سنجش نرمال بودن توزیع جامعه با کمک SPSS به بررسی چولگی و کشیدگی داده ­های به دست آمده پرداخته شد. نتایج آزمون‌های سنجش نرمال بودن داده ­ها در جدول ۴-۱ ارائه شده است.
جدول ۴-۲ نتایج آزمون‌های سنجش نرمال بودن داده ­ها

متغیرها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...