در صورتی که سطح اطمینان تعیین شده، میزان آماره t بدست آمده بزرگتر از مقدار بحرانی در جدول باشد، فرض صفر رد شده و ضرایب معنی دار تشخیص داده می شوند.

مفروضات رگرسیون خطی

در صورتی محقق می تواند از رگرسیون خطی استفاده کند که شرایط زیر محقق شده باشد:
۱-میانگین یا امید ریاضی خطاها صفر باشد
۲-واریانس خطاها ثابت باشد.
مفروضات ۱و۲ بدین معنی است که توزیع خطاها باید دارای توزیع نرمال باشد.
۳- بین خطاهای مدل همبستگی وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر استقلال خطاها یا عدم جود خودهمبستگی تایید شود.
۴- متغیر وابسته دارای توزیع نرمال باشد.
۵- بین متغیرهای مستقل همبستگی وجود نداشته باشدبه بیان دیگردارای هم خطی نباشد .

آزمون دوربین – واتسون (DW)(آ زمون خودهمبستگی)

آزمون های دیگری به منظوربررسی مفروضات مدل رگرسیون، انجام می گیرد. یکی ازاین آزمون ها آزمون دوربین- واتسون است که استقلال خطاها (تفاوت بین مقادیر واقعی و مقادیر پیش بینی شده توسط معادله رگرسیون ) یاعدم وجود خود همبستگی بین متغیرهای مستقل را آزمون می کند . در صورتی که فرضیه استقلال خطا ها ردشودوخطاها با یکدیگر همبستگی داشته باشند امکان استفاده از رگر سیون وجود ندارد.
نحوه داوری بدین شکل است که اگر این آماره دربازه ۱٫۵ تا ۲٫۵ قرار گیرد Ho آزمون (عدم همبستگی بین خطاها) پذیرفته می شود و در غیر اینصورت Ho رد می شود (همبستگی بین خطاها وجود دارد ) و موقعی که فرض همبستگی بین خطاها رد می شود می توان از رگرسیون استفاده کرد.

آزمون کولمو گوروف-اسمیرنوف (ks )( آزمون نرمال بودن)

جهت بررسی این نکته که آیا متغیرهایی که مورد بررسی و محاسبه قرار می گیرند، از قابلیت اتکاء مناسبی برخوردارند، آزمون نرمال بودن انحرافات صورت می گیرد که با بهره گرفتن از آزمون کلموگروف – اسیمرنوف به بررسی نرمال بودن داده های آزمون پرداخته می شود. با توجه به اینکه در جامعه های با توزیع نرمال، روش های پارامتریک و در جامعه های با توزیع غیر نرمال، روش های ناپارامتریک به کار گرفته می شود، لذا در ابتدا نرمال یا غیر نرمال بودن داده ها مشخص می شود و سپس فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار می گیرند. به منظوربررسی نرمال بودن از آزمون کلموگوروف- اسمیرنوف(KS) استفاده می شود.
برای بررسی نرمال بودن متغیر وابسته از آزمون کولموگروف – اسمیرنف استفاده می گردد و از آزمون های آماری دیگری نیز برای بررسی نرمال بودن خطاها و عدم وجود هم خطی در این تحقیق بهره گرفته می شود.فرضیه آماری این آزمون به صورت زیر بیان می شود:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

متغیر Ri از توزیع نرمال برخوردار است H 0 :
متغیر Ri از توزیع نرمال برخوردار نیست H 1 :
که با توجه به خروجی نگاره اگر (P- value < 0.05 ) باشد؛ بنابراین فرض H0 تأیید نخواهد شد و فرض H1 حاکی از عدم نرمال بودن داده ها پذیرفته خواهد شد.
آزمون کلموگروف-اسمیرنوف آزمونی برای پیدا کردن نوع توزیع های آزمون است. آماره آزمون فوق از مقایسه قدرمطلق بیشترین تفاوتها بین مقادیر مشاهده شده واقعی از مقادیر مورد انتظار بدست می آید.
سرانجام پس از بررسی مفروضات رگرسیون به آزمون معنی داری معادله رگرسیون خواهیم پرداخت جهت بررسی قطعیت وجود خطی بین متغیّر ها و تحلیل واریانس رگرسیون از نگاره ANOVA)) استفاده می شود. فرضیه آماری متناظر با آزمون به صورت زیر ارائه می گردد:
H0: رابطه خطی بین متغیر ها وجود ندارد
H1: رابطه خطی بین متغیر ها وجود دارد
که با توجه به sig کمتر از( ۰۵/۰ ) فرض خطی بودن رابطه بین دو متغیر تأیید می شود.

نام تجاری پگاه

به منظور بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آزمون دوربین واتسون استفاده می شود. چنانچه آماره این آزمون در بازه ۵/۱ تا ۵/۲ قرار گیرد فرض عدم همبستگی بین خطاها پذیرفته می شود. مقدار آماره آزمون دوربین واتسون در نام تجاری پگاه با توجه به جدول ۴-۸ برابر با ۷۸/۱ می باشد که قابل قبول می باشد و مستقل بودن خطاها از یکدیگر تأیید می شوند.
ارتباط فرضیه ها با نام تجاری پگاه
درک مشتریان از کیفیت محصولات روی میزان دلبستگی به نام تجاری پگاه اثر می گذارد.
درک مشتریان از قیمت محصولات روی میزان دلبستگی به نام تجاری پگاه اثر می گذارد.
درک مشتریان از شهرت نام تجاری روی میزان دلبستگی به نام تجاری پگاه اثر می گذارد.
درک مشتریان از تبلیغات محصولات روی میزان دلبستگی به نام تجاری پگاه اثر می گذارد.
در این پژوهش به دلیل اینکه رابطه چند متغیر مستقل و یک متغیر وابسته مورد سنجش قرار می گیرد، از روش رگرسیون چند متغیره استفاده می گردد. همچنین مقدار معناداری هر متغیر مستقل میزان اثر آن را بر متغیر وابسته نشان می دهد. نتایج پژوهش مربوط به نام تجاری پگاه بصورت زیر می باشد.
جدول( ۴-۸ )بررسی آزمون دوربین واتسون نام تجاری پگاه

نام تجاری

ضریب همبستگی

ضریب تعیین

ضریب تعیین تعدیل شده

خطای معیار تخمین

دوربین واتسون

پگاه

۰٫۵۷۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...