جدول (۵۰-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۲

جدول (۵۱-۴) میانگین نمره کنترل تکانه به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری کنترل تکانه در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۳

جدول (۵۲-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۳

جدول (۵۳-۴) میانگین نمره انعطاف پذیری به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری انعطاف پذیری در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۴

جدول (۵۴-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۴

جدول (۵۵-۴) میانگین نمره مسئولیت پذیری اجتماعی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری مسئولیت پذیری اجتماعی در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۵

جدول (۵۶-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۵

جدول (۵۷-۴) میانگین نمره همدلی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری همدلی در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۶

جدول ( ۵۸-۴) میانگین نمره خود ابرازی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری خود ابرازی در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۷

جدول (۵۹-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۷

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه:

خانواده ها، نقش تاریخی در بخش مهمی از زندگی و تکامل توده ی مردم ایفا کرده‌اند. مبدأ تشکیل خانواده به دوران ما قبل تاریخ بر می‌گردد. گر چه خانواده در طول تاریخ رشد و تکامل یافته است.

خانواده پایه ای ترین تشکیل اجتماعی و اصلی ترین جزء اجتماع است. دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و خانواده سالم در گرو برخورداری افراد آن از سلامت روانی و داشتن ارتباط مطلوب با یکدیگر است. خانواده نظام اجتماعی منحصر به فردی است که عضویت در آن بر اساس مجموعه عوامل زیستی، قانونی، عاطفی و جغرافیایی تاریخی شکل می‌گیرد. بر عکس سایر نظام های اجتماعی ورود به داخل سیستم خانواده از طریق تولد، به فرزندی گرفتن یا ازدواج است و تنها با مرگ عضویت در سیستم خانواده از بین می رود (مقاله، ‌فصل‌نامه خانواده،سال اول،ش ۴).

از طرف دیگر انسان برای رسیدن به زندگی بهتر و سالم تر نیاز دارد بین فکر و احساسات و عواطف خود هماهنگی لازم را به وجود آورد و متناسب با موقعیتهای زندگی از آن ها استفاده کند. هوش هیجانی از جمله مواردی است که می‌تواند به زندگی افراد جهت دهد و سازگاری مناسبتری را نسبت به محیط در آن ها به وجود آورد (بارـ ان ـ پارکر ۲۰۰۰، اسماعیلی، ۱۳۸۶).

بارـ ان هوش هیجانی را عامل مهمی در شکوفایی توانایی‌های افراد برای کسب موفقیت در زندگی تلقی می‌کند و آن را با سلامت عاطفی و در مجموع سلامت روانی مرتبط می‌داند (الیاس،۲۰۰۱)

از افراد بخش عمده ای از هوش هیجانی خود را در خانواده فرا می گیرند، بهترین منبع یادگیری این توانایی خانواده و خصوصاًً والدین هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که هوش هیجانی کودک محصول نمایش مهارت‌های هوش هیجانی والدین است ونه تجربه شخصی آن ها از استرس هیجانی.

بارـ آن بیان می‌کند که هوش هیجانی در طول زمان رشد می‌کند و می‌تواند با بهترین برنامه ریزی و روان درمانی بهبود یابد.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که آموزش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی که به تعبیری هوش هیجانی است نقش مهمی در بهبود کیفیت روابط بین فردی و اجتماعی دارد.

این نوع آموزش‌ها عمدتاًً در مدارس و محیط های شغلی صورت گرفته است. راهبردهای افزایش هوش هیجانی در خانواده یکی تعامل خوب والدین، ثانیاًً آموزش مهارت‌های اجتماعی مثل کنترل خشم و عصبانیت، همدلی و…و ثالثاً ترتیب دادن جلسات گروهی در باره انواع هیجانات مثل شادی و غم، عشق وتنفر و…

هوش هیجانی ترکیبی از توانایی ومهارت یا استعداد ذهنی است که به پردازش اطلاعات هیجانی می‌پردازد، لذا کار اصلی مفهوم سازی توانایی هایی است که هوش هیجانی را می‌سازند.

با توجه ‌به این مطالب این هم بر آن است تا به بررسی رابطه بین هوش هیجانی با مقیاس ارزیابی انطباق پذیری و همبستگی خانواده بین تعدادی از خانواده های شهرستان فلاورجان بپردازد.

بیان مسئله:

اخیراًً در سطح جامعه این مسئله شیوع پیدا ‌کرده‌است که در خانواده تداخل و کشمکش هایی بین افراد خانواده به وجود آمده است و از شیوع زیادی برخوردار شده است. بین مادر و فرزندان، پدر و فرزندان یا تمام اعضای خانواده، کشمکش و درگیری هایی به وجود می‌آید که ناشی از عدم کنترل آن ها ‌بر احساسات و هیجانات خود می‌باشد و افرادی که از هوش هیجانی بالا و خوبی بر خوردار باشند، می‌توانند به خوبی ‌بر احساسات و هیجانات خودشان کنترل داشته باشند و خشم خودشان را به موقع مهار کنند ولی کسانی هستند که نمی توانند این توانایی را نشان بدهند یا فاقد این توانایی ومهارت می‌باشند و در نتیجه در برخورد با همدیگر دچار نقطه ضعف و… می‌شوند و مشکلات خانواده ها را دو چندان می‌کنند. افراد خانواده ای که در طی دوران رشد و زندگی خود نتوانسته اند هوش هیجانی قابل قبولی را کسب کنند و مهارت‌های لازم جهت خویشتن داری را فرا نگرفته اند مسلماًً درگیری ها و تعارضاتی را تجربه می‌کنند که زندگی خانوادگی آن ها را از هم پاشیده یا دستخوش تغییر می‌کند.

ضرورت واهمیت تحقیق

جامعه ما در حال حاضر به تغییراتی نیاز دارد که با سلامت بیشتری به حیات خود ادامه بدهد. ما باید بتوانیم افراد را به سمتی ببرییم که بتوانند از هوش هیجانی خودشان به بهترین شکل استفاده کنند. اگر از همان کودکی به افراد آموزش هائی بدهیم که چگونه با هیجانات خود برخورد کنند و هوش هیجانی قوی وکارآمدی داشته باشند و بتوانند از درگیری های خانوادگی جلوگیری کنند آن وقت است که خانواده و در نتیجه جامعه ‌سالم‌تری خواهیم داشت. مدرسه و آموزش سالم هم در گرو افراد و خانواده های سالم شکل می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردار باشند در مدرسه و محیط شغلی هم از موفقیت بالاتری برخوردار خواهند بود. به همین منظور این تحقیق سعی می‌کند راهکارهایی برای افراد جهت کنترل خشم وتقویت هوش هیجانی و روابط خانوادگی ارائه بدهد.

سؤالات تحقیق:

    1. چه رابطه ای بین خودآگاهی هیجانی و مقیاس انطباق پذیری وجود دارد؟

    1. چه رابطه ای بین خود ابرازی و مقیاس انطباق پذیری وجود دارد؟

    1. چه رابطه ای بین احترام به خود و مقیاس انطباق پذیری وجود دارد؟

    1. چه رابطه ای بین خود شکوفایی و مقیاس انطباق پذیری وجود دارد؟

    1. چه رابطه ای بین استقلال و مقیاس انطباق پذیری وجود دارد؟

    1. چه رابطه ای بین همدلی و مقیاس انطباق پذیری وجود دارد؟

    1. چه رابطه ای بین رابطه بین فردی و مقیاس انطباق پذیری وجود دارد؟

    1. چه رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و مقیاس انطباق پذیری وجود دارد؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...