کریمی و صادقی (۱۳۸۹)، در تحقیقی با عنوان “محاسبه کیفیت سود بر اساس سرمایه‌گذاری در دارایی‌های سرمایه‌ای و نیروی کار و رابطه آن با پایداری سود در شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران”، رابطه کیفیت سود با پایداری سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی نمودند که در تحقیق یاد شده، کیفیت سود بر اساس سرمایه‌گذاری در دارایی‌های سرمایه‌ای و نیروی کار محاسبه گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق آن‌ ها، وجود رابطه معنادار بین کیفیت سود و پایداری سود را هم در رویکرد گذشته‌نگر و هم در رویکرد آینده‌نگر نشان می‌دهد. آن‌ ها در رویکرد گذشته‌نگر، از نسبت‌های مالی و در رویکرد آینده‌نگر، از رگرسیون‌های سری زمانی برای محاسبه کیفیت سود بر مبنای سرمایه‌گذاری استفاده کرده‌اند.

بولو و میرزایی (۱۳۹۰)، در پژوهشی با عنوان “رشد درآمد و سود پایدار، کیفیت سود و ضریب واکنش سود”، به بررسی کیفیت سود و ضریب واکنش سود بر اساس رشد درآمد و سود پایدار پرداختند. جامعه آماری این تحقیق شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری شامل ۲۰۸ شرکت-سال و دوره زمانی تحقیق نیز سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ بوده است. روش مورد استفاده در این تحقیق روش تحقیق همبستگی مقطعی و از نوع پس‌رویدادی بوده است و جهت آزمون فرضیه‌ها نیز از تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته های این تحقیق نشان داد که شرکت‌هایی که افزایش پایدار در سود و درآمد را گزارش می‌کنند، در مقایسه با شرکت‌هایی که صرفا افزایش پایدار در سود را گزارش می‌کنند، کیفیت سود و ضریب واکنش سود بالاتری دارند. همچنین نتایج تحقیق حاکی از آن بود که شرکت‌هایی که افزایش سودشان از طریق افزایش درآمد تامین شده است، پایداری سود بالاتری دارند، از قابلیت کمتری جهت مدیریت سود برخوردارند و کارایی عملیاتی آتی بیشتری دارند. با توجه به ضریب واکنش سود، شرکت‌هایی که افزایش سودشان از طریق افزایش درآمد تامین شده است، منطبق با مدل اوهلسن، ضریب واکنش سود بالاتر و ضریب واکنش ارزش دفتری کمتری دارند.

دستگیر، محسن و رستگار (۱۳۹۰)، در مقاله‌ای تحت عنوان “بررسی رابطه بین کیفیت سود (پایداری سود)، اندازه اقلام تعهدی و بازده سهام با کیفیت اقلام تعهدی”، تعداد ۹۵ شرکت از بین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ را مورد بررسی قرار دادند. محققان برای ارزیابی پایداری سود از داده های ترکیبی استفاده نمودند. سپس برای آزمون فرضیات، ۵ پرتفوی جداگانه بر اساس پایداری سود و بازده سهام ایجاد کردند تا رابطه بین کیفیت سود (پایداری سود) و بازده سهام با کیفیت اقلام تعهدی را آزمون نمایند. معیار اندازه‌گیری کیفیت اقلام تعهدی در این تحقیق، اقلام باقی‌مانده رگرسیون تغییرات سرمایه در گردش بر روی جریان‌های نقدی عملیاتی یک دوره گذشته، دوره جاری و یک دوره آتی بود؛ به‌طوری که بالا بودن انحراف معیار اقلام باقی‌مانده نشان‌دهنده پایین بودن کیفیت اقلام تعهدی می‌باشد. نتایج این تحقیق نشان داد که کیفیت سود (پایداری سود) با کیفیت اقلام تعهدی رابطه مستقیم دارد؛ ضمن این‌که با کاهش کیفیت اقلام تعهدی و افزایش اندازه اقلام تعهدی بازده سهام افزایش می‌یابد.

جباری و مجیدی (۱۳۹۱)، در تحقیق خود با عنوان “ارزیابی پایداری سود و واکنش بازار به آن در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، محتوای اطلاعات مربوط به سودها، جریان‌های نقدی و عملکرد اجزای تعهدی سود و واکنش بازار به آن در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی کردند. هدف از این تحقیق ارزیابی پایداری سود در بورس اوراق بهادار تهران و ارزیابی واکنش سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران به اجزای اصلی آن (جریان‌های نقدی و اقلام تعهدی) و ارزیابی این‌که سرمایه‌گذاران بیشتر تحت تاثیر جریان‌های نقدی قرار می‌گیرند یا اقلام تعهدی بود. آن‌ ها ۶۵ شرکت را در طی دوره زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ بررسی کردند. نتایج تحقیق حاکی از ارتباط مثبت بین سودهای جاری و عملکرد سودهای آتی بود و این‌که هر دوی اقلام تعهدی و نقدی سودهای جاری با سودهای آتی ارتباط مستقیم دارند و همچنین سرمایه‌گذاران در بازار سهام تهران به پایداری سود واکنش نشان می‌دهند و سرمایه‌گذاران به پایداری جریان‌های نقدی واکنش بیشتری نسبت به پایداری اقلام تعهدی نشان می‌دهند.

مشکی و نوردیده (۱۳۹۱)، در پژوهش خود با عنوان “بررسی تاثیر مدیریت سود در پایداری سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، آثار هموارسازی سود بر پایداری و ثبات سود شرکت‌ها را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق اطلاعات مربوط به ۹۵ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طول سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ گردآوری و با بهره گرفتن از روش داده های تلفیقی ایستا تجزیه و تحلیل آماری شده است. آن‌ ها برای تعیین سطح هموارسازی سود شرکت‌ها، از روش برآورد اقلام تعهدی اختیاری با بهره گرفتن از مدل تعدیل‌شده جونز (۱۹۹۱) استفاده کردند و پایداری سود شرکت‌ها را نیز از طریق الگوی رگرسیونی دچو و دیچو (۲۰۰۲) اندازه‌گیری نمودند. نتایج پژوهش حاکی از این بود که پایداری سود شرکت‌های هموارساز بیش از پایداری سود شرکت‌های غیرهموارساز است. از طرفی آزمون‌های آن‌ ها نشان داد، شرکت‌هایی که اقدام به هموارسازی سود نموده‌اند، در مقایسه با سایر شرکت‌ها، سود سهم پایدارتری در آینده اعلام نموده‌اند.

همتی و همکاران (۱۳۹۱)، در تحقیقی با عنوان “بررسی پایداری اجزای نقدی سود”، نشان دادند که جزء نقدی سود نسبت به جزء تعهدی سود، پایدارتر است. نتایج تحقیق نشان داد که پایداری بیشتر جزء نقدی سود کاملا ‌به این دلیل است که یک جزء فرعی آن به توزیع وجه نقد بین تامین‌کنندگان سرمایه مربوط می‌شود، سایر اجزای فرعی از سطوح پایداری یکسان با اقلام تعهدی برخوردارند. نمونه تحقیق شامل ۱۳۵ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و دوره تحقیق طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ بود. نتایج حاصله از پایداری سود و پایداری بیشتر جزء نقدی سود نسبت به جزء تعهدی سود و از رابطه مثبت بین نگهداشت وجه نقد با اقلام تعهدی آتی حمایت کرد. در این تحقیق جزء نقدی سود به سه بخش تفکیک شده است: ۱- وجه نقد می‌تواند توسط واحد تجاری نگهداری و انباشته شود؛ ۲- وجه نقد را می‌توان بین اعتباردهندگان توزیع کرد؛ ۳- وجه نقد را می توان بین سهام‌داران توزیع کرد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های تحقیق بیانگر آن است که پایداری بالای جزء نقدی سود می‌تواند در اثر توزیع وجه نقد بین اعتباردهندگان و سهام‌داران باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...