گردآوری داده های مورد نیاز تحقیق، یکی از مراحل اساسی آن است و به لحاظ اهمیت آن، باید به طور دقیق تعریف و مشخص شود. مرحلۀ گردآوری داده ها، آغاز فرایندی است که طی آن تحقیق‌گر یافته های می‌دانی و کتابخانه‌ای را گردآوری می‌کند و سپس به خلاصه سازی یافته ها از طریق طبقه‌بندی و سپس تجزیه و تحلیل آن ها می‌پردازد و فرضیه‌های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در نهایت نتیجه ­گیری می‌کند و پاسخ مسأله تحقیق را به اتکای آن ها می‌یابد. به عبارت دیگر، تحقیق‌گر به اتکای داده های گردآوری شده حقیقت را آن طور که هست کشف می‌کند. ‌بنابرین‏، اعتبار داده ها اهمیت بسیاری دارد، زیرا داده های غیر معتبر مانع از کشف حقیقت می‌گردد و مسأله و مجهول مورد نظر تحقیق‌گر به درستی معلوم نمی‌شود و یا تصویری انحرافی و ناصحیح از آن ارائه خواهد شد. برای حفظ اعتبار داده های گردآوری شده، تحقیق‌گر باید داده های صحیح را با دقت تمام گردآوری کند (حافظ نیا، ۱۳۸۵).

مهمترین روش­های گردآوری اطلاعات در این تحقیق ‌به این شرح است:

الف- مطالعات کتابخانه ­ای: جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات موضوع تحقیق از منابع کتابخانه ­ای، کتاب­های مرتبط و نیز از شبکه جهانی اینترنت استفاده گردیده است.

ب- تحقیقات می‌دانی: به منظور جمع ­آوری اطلاعات از مصاحبه با صاحب­نظران و نخبگان در زمینه بودجه در سازمان استفاده شده است. به منظور جمع ­آوری داده ­ها برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه­ استفاده شده است.

با توجه به اینکه تحقیق از نوع زمینه ­یابی و مقیاس رتبه­ای ‌می‌باشد، و رایج­ترین ابزار جمع ­آوری در این زمینه پرسشنامه و محاسبه است.

جدول(۳-۱) تعداد پرسشنامه توزیع شده و جمع ­آوری شده

توزیع شده
جمع ­آوری شده
عدم دریافت پاسخ
تعداد پرسشنامه
۱۶۰
۱۲۹
۳۱

۳-۸- روش تجزیه و تحلیل داده ­ها

بعد از جمع ­آوری داده ­ها و طبقه ­بندی آن­ها توسط ‌تحقیق‌گر مرحله بعدی فرایند تحقیق که به مرحله تجزیه و تحلیل شهرت دارند، آغاز می­ شود در این مرحله در تحقیق بسیار با اهمیت است زیرا نشان دهنده تلاش­ها و زحمات گذشته است. در این مرحله ‌تحقیق‌گر اطلاعات و داده ­های مورد نظر خود را با استفاده نرم افزار صفحه گسترده Excel طراحی و تکمیل می­ نماید و سپس به منظور تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات نرم افزار Spss و Eviews استفاده می­ نماید در این مرحله آنچه قابل ذکر است، اینکه ‌تحقیق‌گر باید اطلاعات و داده ­های خود را در مسیر هدف تحقیق، ‌پاسخ‌گویی‌ به سؤالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیه ­های تحقیق خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

در این تحقیق جهت آزمون فرضیه ­ها، اطلاعات جمع ­آوری شده بنحو زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است:

الف – توصیفی: ابتدا مشاهدات توسط روش آمار توصیفی شامل جداول فراوانی و توافقی، نمودارهای آماری و شاخص­ های تمایل مرکزی و پراکندگی توصیف شده است.

ب – استنباطی:مشاهدات با بهره گرفتن از روش­های آمار استنباطی و با بهره گرفتن از آزمون­های آلفای کرونباخ جهت تأیید اعتبار پرسشنامه، از آزمون ناپارامتری تی یک نمونه ­ای، پس از حذف سؤالات دارای انحراف معیار بالاتر از ۵ %، در مرحله بعد جهت تأیید یا رد فرضیه ­های اصلی ۱ الی ۴ استفاده شده است.

    • اصول کلی آزمون T-Test و انحراف استاندارد:

    • اساس این آزمون مبتنی بر مدل لیکرت ‌می‌باشد (۱- کاملا کم، ۲- کم، ۳- متوسط، ۴- زیاد، ۵- کاملا زیاد)،

    • انحراف استاندارد می ­تواند برای مقایسه تغییرپذیری چندین متغیر و نیز صورت و شکلی از یک توزیع را ارائه دهد.

  • آزمونT-Test یک نمونه ­ای برای تعیین معنی­داری تفاوت میانگین به دست آمده از هر سؤال انجام می­ شود. برای مثال میانگین آماری بیشتر از ۳ دربرگیرنده علامت موافق، و میانه آماری کمتر از ۳ در بر گیرنده علامت مخالف ‌می‌باشد. این تحقیق چولگی نرمال را برای نرمال بودن اطلاعات نمونه در نظر ‌می‌گیرد.

۳-۷-۱-آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه (آزمون t، یک نمونه ­ای):

هرگاه نمونه از جامعه­ای نرمال با انحراف معیار نامعلوم انتخاب شود، توزیع نمونه گیری x بر اساس حجم نمونه ‌به این شرح تعیین می­ شود.

مقداری از توزیع تصادفی Tو درجه آزادی r = n – ۱است.

شرایط استفاده از آزمون Tبه شرح زیر است:

    • نمونه کوچک باشد.(n<30)،.

    • واریانس جامعه مجهول باشد.

  • توزیع جامعه اصلی نرمال باشد.

توضیح اینکه اگر تعداد نمونه بیشتر از ۳۰ باشد، توزیع T در نرم­افزار SPSS به صورت خودکار به توزیع z تبدیل خواهد شد.

۳-۷-۲- تنظیم پرسشنامه

روش مورد استفاده در این تحقیق روش پیمایشی است که به موجب آن، جهت جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه استفاده شده است. این روش بررسی ‌به این دلیل انتخاب شد که کم هزینه­ترین و ارزانترین راه جمع ­آوری اطلاعات نسبت به سایر روش­ها است. پرسشنامه تنظیم شده، بدون تأکید بر نام­دار بودن و سؤالات فاقد هر گونه سوگیری و جهت­گیری خاصی بوده و انتظار می­رود پاسخ­ها به واقعیت نزدیک باشد. از طرف دیگر جهت سهولت و سرعت در ارائه پاسخ از سوی پاسخ ­دهندگان، تا حد امکان سعی شده است که پرسشنامه فاقد گستردگی و پیچیدگی باشد، تا باعث دلسردی پاسخ­دهنده نشود.

یک ابزار اندازه ­گیری، هنگامی دارای روایی است که چیزی قصد سنجیدنش را دارد، بدرستی بسنجد. به عبارت دیگر، ابزار اندازه ­گیری، آن چیزی را اندازه ­گیری کند که هدف ‌می‌باشد. در این رابطه، جهت حفظ روایی پرسشنامه بعد از مطالعه چندین مقاله و پایان نامه و همچنین مصاحبه با متخصصان و کارشناسان به تهیه پرسشنامه گردید و سپس مورد تأیید اساتید و صاحب‌نظران قرار گرفت. همچنین اعتبار یا پایایی پرسشنامه ‌به این معنی که اگر صفت­های مورد سنجش با همان وسیله و تحت شرایط مشابه و در زمان­های مختلف، دوباره اندازه ­گیری شوند، نتیجه تقریبا یکسان حاصل می­ شود، به شرح زیر بررسی شده است:

به منظور بررسی پایایی پرسشنامه، در ابتدا و در مرحله آزمایشی تعداد ۵۰ پرسشنامه بین جامعه آماری که نمونه از آن انتخاب شده است، توزیع و جمع ­آوری شد. پس از تجزیه وتحلیل داده ­ها، ضریب پایایی با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید، که آلفای پرسشنامه۰٫۸۵۹۷ درصد به دست آمد.

در جدول ارائه شده زیر شماره سؤالات مربوط به هر متغیر مشخص شده است:

جدول (۳-۲) تعداد سئوالات مربوط به هر متغیر

متغیر مورد بررسی

سئوالات اختصاصی

حسابداری مدیریت

۵

اطلاعات حسابداری مدیریت

۲

یادگیری سازمانی، ابعاد یادگیری سازمانی و تسهیل­کننده­ های یادگیری سازمانی

۴

نتایج تجارت (معیارهای عملکرد)

۲

رویکردهای حسابداری مدیریت

۲۶

۳-۸- خلاصه فصل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...