• پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان « عارضه یابی شرکت برق منطقهای خوزستان جهت شناسایی رویکردهای بهبود بر اساس مدل(EFQM) که توسط آقای اسماعیل قاسم زاده در سال ۱۳۸۵ در دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفته است.

هدف از این تحقیق، اماده سازی شرکت برق منطقهای خوزستان جهت حرکت به سوی تعالی از طریق شناخت عوارض و ضعفهای سازمانی و شناسایی رویکردهای بهبود میباشد. که این مدل سازی در دو موضوع صورت میگیرد:

  • شناخت نقاط ضعف و شکافهای حوزه های مختلف شرکت نسبت به معیارها و زیر معیارها مدل تعالی
  • آماده نمودن شرکت جهت نهادینه سازی فرهنگ تعالی

رویکردهای بهبود جهت آغاز حرکت تعالی در شرکت برق منطقهای سوال اصلی تحقیق میباشد. نتایج بدست آمده به شرح زیر است:
عوارض شناسایی شده در شرکت به شرح زیر بوده است

  • عدم رضایت نسبی مشتریان
  • عدم رضایت مندی کارکنان در نظر سنجیها
  • سیر نزولی در (حداکثر قدرت تولید شده به قدرت عالی)
  • عدم تحقق برنامههای پیشگیرانه سالیانه
  • عدم تحقق اهداف سود آوری
  • بالا بردن نرخ حوادث شبکه
  • سیر صعودی تلفات شبکه توزیع

همچنین رویکردهای بهبود شناسایی شده به شرح زیر میباشد.

  • طراحی و اجرای خود ارزیابی
  • شکست برنامههای استراتژیک به برنامههای عملیاتی
  • بکارگیری نرم افزارهای کنترول پروژه
  • بررسی دستور العملهای تعمیر و نگهداری
  • طرح جامع دیسپاچینگ
  • بررسی و بازنگری تنظیمات رلههای حفاظتی
  • تحقیق تحت عنوان « ارزیابی عملکرد شرکت سیمان داراب بر اساس مدلتعالی سازمان (EFQM) که توسط اصغر افشار جهانشاهی در دی ماه سال ۱۳۸۵ انجام گرفته است، بدست آوردن امتیاز شرکت و شناخت نقاط قوت و ضعف در عملکرد این شرکت بر اساس معیارهای مدل تعالی سازمان از اهداف این تحقیق میباشد.

در این تحقیق از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه و بررسی اسناد و مدارک استفاده شده است. در این تحقیق، تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیات، با بهره گرفتن از امار استنباطی و آزمون T-TEST یک نمونه انجام شده است.این کار از طریق نرم افزار SPSS صورت گرفته است جامعه آماری این تحقیق از ۶۰ نفر از روساء و مدیران و کارشناسان شرکت با توجه به لیست افراد شرکت کننده در دوره های آموزشی آشنا با مدل EFQM، اکثراً با سطح تحصیلات دانشگاهی که از کلیه حوزه های شرکت( حوزه مدیریت مالی و اداری، بازرگانی، خدماتی و فنی تولیدی) انتخاب شدهاند استفاده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این تحقیق بر اساس یافته های حاصل از تجزیه تحلیل اطلاعات، امتیاز شرکت سیمان داراب بر اساس مدل EFQM عدد ۴۴۷ از ۱۰۰۰ امتیاز بدست آمده و طبق این ارزیابی شرکت موفق به رسیدن به سطح تقدیر نامه تعالی سازمانی شده است(افشار جهنشاهی،۱۳۸۵).
فصل سوم:
روش اجرای تحقیق
۱-۳) مقدمه
مجموعه فرآیندی را که سعی می کنیم توسط آن مشکلات را حل کنیم تحقیق می نامند. تحقیق مستلزم یک رشته فعالیت هایی است که به درستی اندیشیده شده اند و به دقت به اجرا در می آیند. تحقیق در بردارنده فرآیندهای جستجو، بررسی، آزمون و آزمایش است. این فرآیندها را باید به طور منظم، به دقت ، منتقدانه، عینی و منطقی به اجرا درآورد. نتیجه نهایی شامل کشف واقعیات جدیدی است که به ما کمک می کند تا با مشکل موجود برخورد کنیم (سکاران، ۱۳۸۴، ۶) .
برای جمع آوری داده های مورد نیاز از روش مطالعه کتابخانه ای، روش پرسشنامه و روش جمع آوری منابع و مقالات خارجی و داخلی و اینترنت استفاده شده است، از روش مطالعه کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات ثانویه، پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع استفاده شده است، هم چنین برای جمع آوری داده های مورد نیاز درباره متغیرهای مطرح شده در پژوهش حاضر پرسشنامه ای تهیه و تدوین شده ودر بین نمونه های انتخابی از جامعه آماری مورد نظر توزیع گردیده است. در این فصل، روش شناسی که بخش عملی تحقیق را در بر می گیرد مورد بررسی قرار گرفته است. مباحث مطرح شده در این فصل عبارتند از فرایند اجرای تحقیق، روش تحقیق، روش نمونه گیری، روش جمع آوری داده ها، ابزار جمع آوری داده ها، اعتبار و پایایی پرسش نامه و روش تجزیه و تحلیل آماری.
۲-۳) فرایند اجرای تحقیق
در این تحقیق پرسنل اداری شرکت نفت شهرستان گچساران به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. پس ازانجام مطالعات اولیه وتهیه پرسشنامهی تحقیق، اقدام به توزیع این پرسشنامه ها گردید. ابتدا پرسشنامه بین کارکنان اداری پخش شد و در نهایت به استفاده از آمار استنباطی(T استودنت) و با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۳) روش تحقیق
این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام تحقیق، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. زیرا علاوه برتوصیف وضع موجود به آزمون فرضیه ها برحسب روابط مبتنی بر پیش بینی می پردازد و به دنبال تعیین تأثیرگذاری متغیرها با بهره گرفتن از روش آمار استنباطی و بخصوص آزمون T است. به علاوه از این جهت که نتایج مورد انتظار آن را می توان درجهت بهبود عملکرد سازمانها وشرکت به کار برد ازنوع کاربردی میباشد.
۳-۴) جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند.معمولا در هر پژوهش جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت(صفت ها) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد (سرمدی, محمد رضا; شالباف, عذرا, ۱۳۸۶ :۹۳-۱۰۳).
در تحقیق حاضر پرسنل اداری شرکت نفت گچساران که شامل ۷۵ نفر میباشند جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدهند. که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه برابر ۶۳ نفر تخمین زده شد. در نهایت ۶۵ پرسشنامه توزیع شده و برای تحلیل نهایی ۵۰ پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.
۳-۵) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها
۳-۵-۱) روش جمع آوری داده ها
برای جمع آوری اطلاعات ، از منابع متعددی می توان استفاده نمود، روش های مختلفی نیز وجود دارد که با توجه به نوع و هدف تحقیق، موضوع مورد تحقیق و خصوصیات جامعه آماری انتخاب می شوند. بطور کلی روش های جمع آوری داده ها به دو دسته تقسیم می شود:
الف ) روش های مستقیم: مانند مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و غیره.
ب) روش های غیر مستقیم: نظیر استفاده از اسناد و مدارک.
یک تحقیق باید هر دو روش را بکار گیرد، یعنی هم خود پدیده را مستقیماً ببیند و تحلیل کند و هم از طریق داده های جمع آوری شده توسط دیگران ( کتاب ها، اسناد و … ) آن را مورد شناسایی قرار دهد (ساروخانی، ۱۳۸۱). داده ها و اطلاعات مربوط به این تحقیق به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اوّل اطلاعات مربوط به ادبیّات موضوعی و تحقیقات انجام شده در حوزه مربوطه می باشد. در این خصوص محقق با مراجعه به منابع کتابخانه ای شامل کتب، انتشارات مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، پایان نامه های تحصیلی و رساله های تحقیقی مرتبط و مقالات لاتین، بخش نظری و ادبیات تحقیق را، جمع آوری، بررسی و تدوین نمود. دسته دوّم شامل اطّلاعات مربوط به فرضیات و متغیرهای تحقیق بوده است که علاوه بر منابع ادبیاتی، با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه جمع آوری گردید.
در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق، از پرسشنامهای که با توجه به متغیرهای تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم شده استفاده گردیده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...