۳-۹- روش اجرای آزمایش :
با انجام تحقیقات کتابخانه ای و استفاده از اینترنت و…. اثر ارتفاع بر گیاهان مختلف بررسی شد . سپس تاثیر ارتفاع بر عملکرد برخی گونه ها نظیر درمنه و آویشن و برخی درختان جنگلی در مناطق شمالی کشور ایران بررسی شد . تحقیقات دانشگاهی شامل پایان نامه ها ، مجلات علمی و تحقیقاتی ، مقالات علمی دانشگاهی و وزارتخانه های مرتبط با امر همچون وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان جنگلها ومراتع و … بررسی شد . در بررسی ها عوامل مختلف مؤثر بر رشد و نمو گیاهان بررسی گردید . علاوه بر آن برای تعیین اثر عامل اکولوژیکی ارتفاع بر پراکنش ، تراکم و صفات کمی ( بیوماس و ارتفاع گیاه ) در شیب شمالی کوه ساورز به صورت ترانسکت خطی و در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی و در سه تکرار در بهار و تابستان سال ۱۳۹۰ مورد بررسی قرار گرفت . متغیر های اصلی در این آزمایش دو گونه گیاهی ( چویل و کما ) ، ارتفاع و شیب شمالی در کوه ساورز بود . ابتدا بر اساس نقشه توپوگرافی ۱/۵۰۰۰۰ ، نقشه پایه و مطالعاتی منطقه تهیه شد . سپس بر روی نقشه پایه ، حداقل و حداکثر ارتفاع ۲۴۰۰ تا ۳۲۱۰ متر از سطح دریا تعیین گردید . پس از تعیین منطقه ی مطالعاتی ، بر اساس روش ترانسکت خطی از خط القعر شیب شمالی ( ارتفاع ۲۴۰۰متر ) به خط الراس ( ۳۲۱۰ متر ) همزمان با گلدهی دو کونه مورد مطالعه ، در امتداد یک خط فرضی و به صورت ترانسکت خطی مطالعات شروع و در پایین ترین نقطه اولین قطعات نمونه مستقر گردید . ابعاد قطعات نمونه به صورت ۴ متر مربعی انتخاب شد . در هر یک از قطعات نمونه ، تعداد بوته ، تراکم بر اساس درصد نسبی سطح اشغال شده توسط گونه یا گونه های مورد مطالعه و ارتفاع بلندترین بوته اندازه گیری و در فرم تهیه شده یادداشت برداری گردید . سپس برای تعیین بیوماس تولیدی گیاهان مورد مطالعه برداشت شده و در پاکت های کاغذی قرار گرفتند . نمونه ها پس از خشک کردن توزین شده وبیوماس تولیدی هریک از قطعات نمونه تعیین گردید . پس از تعیین اولین قطعه نمونه ، سایر قطعات نمونه در امتداد خط فرضی با افزایش هر صد متر ارتفاع به صورت کاملا تصادفی تعیین و مورد مطالعه قرار گرفت . این مطالعه تا خط الراس به ازای هر صد متر ارتفاع به شیوه قبلی ادامه یافت . برای کاهش عوامل نامساعد بر روی این دو گونه ، بررسی ها در امتداد دو خط فرضی دیگر با فاصله حداقل ۲ کیلومتر به همین شیوه انجام شد . همزمان در هریک از قطعات نمونه ، اطلاعات لازم نظیر ارتفاع از سطح دریا ، طول و عرض جغرافیایی ، جهت شیب ، درصد شیب ، فورماسیون ، جامعه گیاهی و زیستگاههای خاص نیز یادداشت برداری شده و از سایر گونه های همراه گیاهان مورد مطالعه نیز نمونه برداری به عمل آمد . علاوه بر این از هریک از قطعات نمونه تصویر برداری به عمل آمده و پس از اتمام مطالعات صحرایی ، اطلاعات به دست آمده مورد بررسی ، آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و همچنین گیاهان همراه هریک از قطعات نمونه ، شناسایی و گزارش نهایی تهیه و ارائه شد .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل چهارم
نتایج و بحث
۴-۱- نتایج کلی :
نتایج تجزیه واریانس اثر ارتفاع از سطح دریا بر صفات پنج گانه تراکم ، تعداد بوته ، ارتفاع بوته ، قطر گیاه ، و بیوماس در دو تیمار چویل و کما در کوه ساورز استان کهگیلویه و بویراحمد در سه مرحله به روش ترانسکت خطی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در جداول ۴-۱ نشان داده شده اند
بر اساس جدول تجزیه واریانس گیاه چویل ( جدول ۴-۱ ) ؛ اثر ارتفاع بر تراکم ؛ تعداد بوته ، قطر گیاه و بیوماس گیاه چویل در سطح ۵% معنی دار بوده ولی در ارتباط با طول یا ارتفاع بوته معنی دار نیست . به عبارت دیگر ارتفاع از سطح دریا تاثیری بر ارتفاع بوته گیاه چویل ندارد .
جداول تجزیه واریانس گیاه کما ( جدول ۴-۱ ) نشان می دهد که ارتفاع از سطح دریا بر تراکم ، تعداد بوته و قطر گیاه کما تاثیر معنی دار داشته است و با افزایش ارتفاع از سطح دریا این صفات نیز افزایش نشان می دهند البته بیشترین تاثیر ارتفاع بر قطر گیاه در ارتفاعات بین ۲۳۰۰ تا ۲۹۰۰ متر از سطح دریا مشاهده می شود . همچنین تاثیر افزایش ارتفاع بر بیوماس و ارتفاع گیاه کما معنی دار نیست .
به منظور ارائه اختلاف معنی داری بین ارتفاعات مختلف با صفات مورد نظر ، آزمون مقایسه میانگین تیمارهای آزمایشی با بهره گرفتن از آزمون دانکن انجام گرفت . اکثر صفات مورد مطالعه با افزایش ارتفاع از سطح دریا به طور معنی داری افزایش نشان دادند .
جدول شماره ۴-۱- تجزیه واریانس دو گیاه چویل و کما

جدول ۴-۱ – تجزیه واریانس Dependent Variabl

بیوماس

قطر بوته

ارتفاع بوته

تعداد بوته

تراکم

گونه

۰/۰۴۳ a

۰/۰۴۳ a

۰/۰۷۹ ns

۰/۰۳۲ a

۰/۰۲۲ a

چویل

۰/۰۶۶ ns

۰/۰۰۵ a

۰/۰۹۹ ns

۰/۰۰۴ a

۰/۰۰۵ a

کما

۱- معنی دار a
۲- غیرمعنی دار ns
۴-۲- بررسی اثر ارتفاع از سطح دریا بر تراکم گیاه چویل در کوه ساورز :
در این تحقیق تراکم گیاه تحت تاثیر ارتفاع از سطح دریا در سطوح مختلف ارتفاعی بررسی گردید . بررسی نتایج داده ها نشان داد ( جدول ۴-۱ ) که ارتفاع از سطح دریا تاثیر معنی داری روی تراکم گیاه چویل داشته و بیشترین تاثیر در ارتفاع ۲۹۰۰ متری به میزان ۳۳/۳۸ بوده است .
همچنین نمودار روند تغییرات تراکم گیاه چویل در سطوح مختلف ارتفاعی بیان کننده افزایش تغییرات تراکم با افزایش میزان ارتفاع تا ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا می باشد . ( نمودار ۴-۱)
نمودار ۴- ۱ اثر ارتفاع بر تراکم چویل در کوه ساورز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...