۵-۴ جمع بندی و نتیجه گیری ۱۱۲
۵-۵ پیشنهاد ها ۱۱۳
۵-۵-۲ پیشنهادهای کاربردی ۱۱۳
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۵-۵-۱ پیشنهادهای پژوهشی ۱۱۴
۵-۶ محدودیت های پژوهش ۱۱۵
۵-۶-۱ محدودیت های در کنترل پژوهشگر ۱۱۵
۵-۶-۲ محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر ۱۱۵
منابع ۱۱۹
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول شماره ۲-۱: مقایسه نظام آموزشی سنتی و نظام آموزشی مبتنی ۱۷
جدول شماره ۲-۲: رویکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ۲۳
جدول شماره ۲-۳: استاندارد های سواد فناورانه ۵۱
جدول شماره ۲-۴: تفاوت بومیان و مهاجران دیجیتال ۶۵
جدول۱-۳: توزیع مشارکت کنندگان در پژوهش ۷۶
جدول۴-۱: فراوانی و درصد فراوانی نمونه دبیران مورد مطالعه به لحاظ میزان تحصیلات ۸۱
جدول۴-۲: فراوانی و درصد فراوانی نمونه دبیران مورد مطالعه به لحاظ رشته تحصیلی ۸۱
جدول۴-۳: فراوانی و درصد فراوانی نمونه دبیران مورد مطالعه به لحاظ میزان سابقه خدمت ۸۲
جدول۴-۴: فراوانی و درصد فراوانی نمونه دانش آموزان مورد مطالعه به لحاظ پایه تحصیلی ۸۲
جدول۴-۵: فراوانی و درصد فراوانی نمونه دبیران مورد مطالعه به لحاظ رشته تحصیلی ۸۳
جدول۴-۶: نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها ۸۴

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول۴-۷: توصیف میزان سواد فناورانه دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان ۸۵
جدول۸-۴: توصیف میزان سواد فناورانه دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان ۸۶
جدول۹-۴: توصیف میزان فهم ماهیت فناوری دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان ۸۷
جدول۱۰-۴: توصیف میزان فهم ماهیت فناوری دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان ۸۸
جدول۱۱-۴: توصیف میزان فهم دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در ارتباط فناوری و جامعه ۸۹
جدول۱۲-۴: توصیف میزان فهم دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در ارتباط فناوری و جامعه ۹۰
جدول۱۳-۴: توصیف میزان فهم دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در طراحی فناوری ۹۱
جدول۱۴-۴: توصیف میزان فهم دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در طراحی فناوری ۹۲
جدول۱۵-۴: توصیف میزان فهم دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در کسب توانایی های مربوط به جهان فناورانه ۹۳
جدول۱۶-۴: توصیف میزان فهم دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در کسب توانایی های مربوط به جهان فناورانه ۹۴
جدول۱۷-۴: توصیف میزان درک دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در فناوری در جهان اطراف ۹۵
جدول۱۸-۴: توصیف میزان درک دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در فناوری در جهان اطراف ۹۶
جدول۱۹-۴: مقایسه میزان سواد فناورانه دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در آموزش و پرورش با بهره گرفتن از آزمون من ویتنی یو ۹۷
جدول۲۰-۴: مقایسه میزان فهم ماهیت فناوری دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در آموزش و پرورش با بهره گرفتن از آزمون من ویتنی یو ۹۷
جدول۲۱-۴: مقایسه دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در میزان فهم ارتباط فناوری و جامعه با بهره گرفتن از آزمون من ویتنی یو ۹۸
جدول۲۲-۴: مقایسه دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در میزان فهم طراحی فناوری با بهره گرفتن از آزمون من ویتنی یو ۹۸
جدول۲۳-۴: مقایسه دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در کسب توانایی های مربوط به جهان فناورانه با بهره گرفتن از آزمون من ویتنی یو ۹۹
جدول۲۴-۴: مقایسه دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در درک فناوری در جهان اطراف با بهره گرفتن از آزمون من ویتنی یو ۹۹
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل شماره۲-۱: عناصر کلیدی سواد فناورانه ۳۸
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
امروزه لایه ها و ابعاد گوناگون زندگی بشر تحت تأثیر فناوری ها قرار گرفته است(نیکنام،۱۳۸۵) بطور کلی در جهان اطراف فناوری های ساده تا پیشرفته مختلفی وجود دارد(فلیر و سوکر[۱]، ۱۹۹۵) و این فناوری بر جنبه های مختلف زندگی از قبیل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی افراد و جوامع تاثیر گذاشته است(یادگار زاده و رحیمی، ۱۳۸۱) بنابراین می توان گفت فناوری، عنصر اساسی در زندگی است و نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد(گروه آموزش و علوم[۲]، ۲۰۰۸). یکی از اهداف مهم آموزش عمومی در هر کشور، آماده کردن دانش آموزان به گونه ای که بتوانند زمینه ی توسعه ی کشور خود را فراهم آورند. به عبارت دیگر، هدف پرورش شهروندانی کنجکاو، پژوهشگر، جست و جوگر و دارای سواد فناورانه[۳] است. چنین افرادی در حل مسائل روزانه ی خود، آنجا که به نحوی با علوم و فناوری مربوط می شود، توانا هستند. با این نگاه می توان چنین گفت که سواد فناورانه؛ نیاز همگانی است، برای افراد گوناگون متفاوت است، پیوسته در حال تغییر است، نوعی یادگیری مستمر و پیوسته است(طاهری، ۱۳۸۹). نظام تعلیم و تربیت مسئولیت پرورش مهارت ها و نگرش های مختلف، مهارت ها و دانش فناورانه دانش آموزان را دارد. دوره متوسطه دوره آماده سازی دانش آموزان است و آموزش فناوری در مقطع متوسطه دانش آموزان را برای استفاده، مدیریت، ارزشیابی و درک فناوری آماده می کند و چشم انداز گسترده ای نسبت به فناوری به وجود می آورد(انجمن بین المللی آموزش فناوری[۴]، ۲۰۰۶). هدف آموزش فناوری و به ویژه سواد فناورانه آماده سازی دانش آموزان جهت استفاده هوشمندانه و اندیشمندانه از ابزارهای فناورانه در جهان اطراف است(الیز و کریپ سزاک[۵]، ۲۰۰۶). و فرد باسواد فناورانه باید نقش فناوری های دیجیتال را در طراحی سیستم ها، محصولات و نوآوری های جدید درک کند؛ ارتباط این فناوری ها با فناوری های دیگر و زندگی اجتماعی را دریابد؛ ماهیت و ویژگی های فناوری های دیجیتالی را در کنار سایر فناوری های موجود بفهمد و برای ارزیابی، مدیریت و توسعه مستمر آنها اقدام های سنجیده صورت دهد (انجمن بین المللی آموزش فناوری،۱۹۹۶)
دانش آموزان دوره متوسطه به دلیل اینکه از زمان تولد آنها فناوری دیجیتال در دسترس بوده است و آنها کمابیش با ماهیت، کارکردها و ویژگی های آنها آشنایی دارند، پرنسکی[۶](۲۰۰۱) این افراد را «بومیان دیجیتال»[۷] می نامند و در مقابل آن برای بزرگسالانی که در بعد از دوران کودکی با فناوری های دیجیتال آشنایی پیدا کرده اند، از اصطلاح «مهاجران دیجیتال»[۸] استفاده می کند. بومیان دیجیتال با وجود سن پایین ممکن است نقش، ماهیت و مدیریت فناوری های دیجیتالی را بهتر و موثرتر از مهاجران دیجیتال درک کنند و این پدیده می تواند به فاصله بین دو نسل بیانجامد و چالش های جدیدی را در ساختار نظم اجتماعی و تربیتی به وجود آورد(بنت، ماتون و کرون[۹]، ۲۰۰۸). راشکف[۱۰] (۲۰۰۱) به طنز بیان می کند:« بچه ها با فضای موجود بومی هستند و ما بزرگ ترها مهاجر و تازه وارد هستیم» (بردکهاردت و همکاران[۱۱]،۲۰۰۳: ۴).
معلمان و دانش آموزان از نظر شناخت و بهره گیری از فناوری های نوین با یکدیگر تفاوت دارند این تفاوت در دسترسی و بهره گیری از فناوری های اطلاعات و ارتباطی بحث فاصله نسلی[۱۲] را در بین نسل ها مطرح می کند(حریری و زمانی، ۱۳۹۱). کاستلز[۱۳] معتقد است هر چه فاصله ارتباطی نوجوانان با والدین و دبیران بیشتر باشد، میزان تفاهم میان نسلی کمتر می شود و فاصله نسلی بیشتر می‌شود (سلطانی فر، ۱۳۸۷).
با توجه به اهمیت سواد فناورانه و آموزش فناوری در برنامه درسی مدارس، هدف پژوهش حاضر مقایسه سواد فناورانه دانش آموزان دختر متوسطه با دبیران زن در شهر همدان است.
۱-۲ بیان مساله
پیشرفت های شگرف فناوری، تحول عمیقی در جامعه ایجاد کرده است. هر چند که به کارگیری فناوری در جوامع امروز امری اجتناب ناپذیر است، آشنایی و علاقه مندی اقشار مختلف جامعه به این پدیده های نوین و به تبع آن، رواج استفاده از آنها در میان گروه های جامعه به دلایل مختلف، یکسان نخواهد بود. بنابراین بهره گیری از فناوری در نهادهای اجتماعی مختلف، تفاوت را در نسل گذشته و حال نشان می دهد. با این حال جوانان از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در سطحی بالاتر و به شیوه ای متفاوت از نسل پیشین استفاده می کنند(حریری و زمانی زاد،۱۳۹۱). با بالارفتن سطح تحصیلات و آگاهی، میزان آشنایی و علاقه و نوع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش می‌یابد و بالعکس و با بالارفتن سن، میزان آشنایی و علاقه و نوع استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات کاهش می یابد و بالعکس، در نتیجه فاصله بین نسل ها بیشتر و شکاف نسلی ایجاد می گردد(فتحی، پیراهی و شیرین بیان،۱۳۹۰).
پژوهش ها لی ها[۱۴](۲۰۱۲ )٬ ماوسون[۱۵](۲۰۱۱)٬ چو و شی[۱۶](۲۰۱۱)٬ ایزنکرفت[۱۷](۲۰۰۹)٬ والک[۱۸](۲۰۰۵)٬ حریری و زمانی راد(۱۳۹۱) و فتحی، پیراهری و شیرین بیان(۱۳۹۰) نشان می‌دهد که بین دانش آموزان و والدین از لحاظ آشنایی، علاقه و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات شکاف نسلی وجود دارد. موسسه گالوپ نیز در این مورد که آمریکایی های در فناوری چه فکری می کند؟ نشان داد که با وجود علاقمندی شدید بزرگسالان آمریکایی به فناوری، آنها از فناوری ناآگاهند و همچنین انجمن بین المللی آموزش فناوری در سال ۲۰۰۱ از موسسه گالوپ خواست که پژوهشی در مورد دانش و توانمندی های شهروندان آمریکایی نسبت به سواد فناورانه ترتیب دهد. نتایج پژوهش نشان می دهد که مطالعه تلفیق فناوری با برنامه درسی در مدارس باید جدی تلقی شود و مردم معتقدند سواد فناورانه باید شرط فارغ التحصیلی از مدارس متوسطه قرار گیرد(رز و داگر[۱۹]،۲۰۰۲).
«استانداردهای سواد فناورانه[۲۰]» سواد فناورانه را به عنوان توانایی کاربرد، مدیریت،ارزیابی و درک فناوری تعریف می کند(انجمن بین المللی آموزش فناوری،۲۰۰۴). هدف سواد فناورانه عبارت است از پرورش شهروندانی برای مشارکت هوشمندانه و فکورانه در جهان پیرامون خود (راسیتر و باگدان[۲۱]، ۱۹۹۹). بنابراین دانش آموزان، برای دستیابی به سواد فناورانه، باید توانایی ها و دانش فناورانه خود را توسعه دهند و معلمان باید صلاحیت فناورانه برای راهنمایی یادگیری دانش آموز را داشته باشند(انجمن بین المللی آموزش فناوری،۲۰۰۳).
آموزش فناوری[۲۲] یکی از قلمروهای جدید در برنامه درسی است که برخی از نظام های آموزشی کشورهایی مانند؛ انگلیس، هلند و سوئد از دوره ابتدایی و در برخی کشورهای دیگر نظیر فرانسه، آمریکا و استرالیا از دوره متوسطه به صورت یک درس مجزا یا تلفیق شده در برنامه درسی سایر دروس به آموزش آن پرداخته می شود(راسینن[۲۳]، ۲۰۰۳) و برنامه درسی کلیه سطوح این کشورها براساس استانداردها و چارچوب ها سواد فناورانه تدوین مى شوند(انجمن بین المللی آموزش فناوری، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۳). البته این نکته را ضرورتاً باید در نظر داشت که آموزش فناورى به برنامه درسى عمومی (نه حرفه اى)تعلق دارد(عزتی، امام جمعه و احمدی، ۱۳۹۰).
بر اساس استانداردهای «انجمن آموزشی آمریکا» سواد فناورانه دارای پنج بعد است:۱) فهم ماهیت فناوری شامل ویژگی ها و دامنه فناوری، مفاهیم اساسی فناوری، درک ارتباط بین فناوری ها و فهم ارتباط آنها با سایر زمینه ها۲) فهم ارتباط فناوری و جامعه که درک آثار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فناوری، اثر فناوری بر محیط، نقش جامعه در توسعه و استفاده از فناوری و نفوذ فناوری در تاریخ را شامل می شود. ۳) فهم طراحی فناوری که به درک ویژگی های طراحی، نحوه مهندسی طراحی، درک نقش پژوهش، توسعه، ابداع، نوآوری و نحوه حل مسائل اشاره دارد. ۴) کسب توانایی های مربوط به جهان فناورانه که به نحوه کاربرد فرایند طراحی، نحوه کاربرد و نگهداری محصولات و سیستم های فناوری و ارزیابی مستمر اثر محصول ها و سیستم ها را شامل می شود و۵) درک فناوری در جهان اطراف که به تلفیق فناوری های دیجیتال در زمینه های پزشکی، کشاورزی، بیوتکنولوژی، انرژی، ارتباطات، حمل و نقل، صنایع و کارخانجات و حوزه های عمرانی اشاره دارد. بر این اساس سواد فناورانه فراتر از به کارگیری صرف رسانه های دیجیتال در ابعاد مختلف زندگی است (انجمن بین‌المللی آموزش فناوری،۲۰۰۷). بر این اساس مساله اصلی پژوهش حاضر این است که میزان سواد فناورانه دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در آموزش و پرورش شهر همدان چه میزان است؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...