دو مرحله اول درمحاسبه پیامدهای از کارافتادگی مربوط به پیش بینی رفتارهای نشتی بر اساس پدیده های فیزیکی است . مرحله سوم عبارت است از تبدیل رفتارها به پیامدها برای تخمین پیامدهای یک رفتار نشتی از مدل های تاثیر که معیارهای تاثیر نیز نامیده می شوند ، استفاده می شود .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در RBI از دو نوع معیار تاثیر برای تخمین پیامدهای یک نتیجه نشتی استفاده می کنیم : مدل تاثیر مستقیم و مدل حداقل انحراف از مقدار میانگین ( probit) . مدل های تاثیر مستقیم برای پیامدهای آتش سوزی وقفه های تجاری محیط زیست استفاده می شود. در حالی که برای تخمین پیامدهای ناشی از سمیت از مدل حداقل انحراف از مدار میانگین استفاده می شود .
مدل تاثیر مستقیم از یک راهکار قبول / رد برای پیش بینی پیامدهای یک رفتار استفاده می کند . در این مدل فرض می شود که اگر رفتار یک نشتی زیر حد بحرانی از قبل تعریف شده باشد آنگاه هیچ پیامدی در بر نخواهد داشت . این مدل همچنین برای هر رفتاری که بالاتر از حد بحرانی قرار دارد فقط یک تاثیر در نظر میگیرد . این شیوه بسیار تقریبی است زیرا در واقع طیف وسیعی از تاثیرات برای یک دامنه از رفتار مشاهده می شود .
مدل حداقل انحراف از مقدار میانگین یا Probit( که شکل کوتاه Probability Unit به معنی واحد احتمال می باشد ) یک روش آماری برای ازریابی پیامدهاست. در این روش برای متغیری که یک نتیجه احتمالی توصیف شده توسط توزیع نرمال دارد، یک رابطه عمومی وابسته به زمان تعریف می شود . Probit دارای مقدار میانگین ۵ و واریانس ۱ می باشد.[۱۱]
۳-۱-۲-۲ مروری بر احتمال وقوع از کارافتادگی:
برای آنالیز احتمال، از یک بانک اطلاعاتی فرکانس عمومی از کارافتادگی انواع تجهیزات استفاده می کنیم . سپس این فرکانس های عمومی توسط دو فاکتور تصحیح می شوند: فاکتور تصحیح تجهیزات[۳۵] ( FE)و فاکتور تصحیح ارزیابی سیستم مدیریت[۳۶](FM). فرکانس ازکارافتادگی تصحیح شده از حاصل ضرب فرکانس عمومی ازکارافتادگی در دو فاکتور تصحیح فوق به دست می آید ، معادله زیر :
(۲-۱) Frequency adjusted = Frequency generic × FE × FM
بانک اطلاعاتی فرکانس های عمومی از کارافتادگی بر اساس سوابق از کارافتادگی هر نوع از تجهیزات در صنایع مختلف به دست آمده است . بر اساس این داده ها می توان برای هر نوع از تجهیزات و هر قطر از لوله ها ، فرکانس عمومی از کارافتادگی را تعیین نمود .[۱۱,۱۲]
فاکتور تصحیح تجهیزات با توجه به شرایطی که دستگاه در آن کار می کند تعیین شده و برای هر دستگاه مقدار منحصر به فرد است .
فاکتور ارزیابی سیستم مدیریت ، تاثیر سیستم مدیریت ایمنی فرایند بر روی انسجام مکانیکی واحد در نظر می گیرد . این فاکتور برای تمامی تجهیزات یک مقدار ثابت است . این فاکتور فقط هنگامی باعث اختلاف در احتمال وقوع از کارافتادگی تجهیزات خواهد شد که تجهیزات مورد بررسی در دو واحد متفاوت و یا در واحدهایی که سیستم مدیریتی متفاوتی دارند، واقع شده باشند . به هر حال، فرایند ارزیابی می تواند برای افزایش کارایی برنامه مدیریت ایمنی فرایند استفاده شود و در نتیجه ریسک کلی را کاهش دهد .
۳-۱-۲-۳ محاسبه ریسک
با توجه به تعریف RBI از ریسک به عنوان حاصل ضرب پیامدها در احتمال وقوع از کارافتادگی ، می توان ریسک یک سناریو را از رابطه ریاضی زیر به دست آورد :
(۲-۲) Risks = Cs × Fs
که در آن :
S: شماره سناریو
Cs: پیامدهای سناریوی s (مساحت بر حسب فوت مربع و یا هزینه بر حسب دلار )
Fs : فرکانس وقوع از کارافتادگی ( در سال ) برای سناریوی S
ریسک هر دستگاه برابر با مجموع ریسک های تمامی سناریوهای آن قطعه می باشد . واحد ریسک بستگی به نوع پیامدهای مورد نظر دارد : فوت مربع ( یا متر مربع ) بر سال برای عواقب آتش سوزی و مسمومیت ، و دلار بر سال برای عواقب زیست محیطی و تجاری. ریسک یک دستکاه را می توان از رابطه زیر حساب نمود] ۱ [
(۲-۳) Risk item = Ʃs Risks
که
Risks: ریسک برای یک سناریو ( ft و یا دلار بر سال )
Risk item: ریسک برای یک دستگاه ( ft و یا دلار بر سال )

            1. روش نیمه کمی:

عبارت نیمه کمی، بیان کننده هر روشی است که جنبه های مربوط به هر دو روش کمی و کیفی را دارا بوده، و در آن بدست آوردن مزایای اصلی دو روش قیلی مورد نظر باشد (مثلا، سرعت روش کیفی و سخت گیری روش کمی).
به طور کلی، اکثر داده های استفاده شده در روش کمی برای این روش نیز مورد استفاده است(اما با جزئیات کمتر). مدل ها همچنین ممکن است به اندازه نمونه های روش کمی سختگیرانه و نازک بینانه نباشند. نتایج مربوط به احتمال و پیامد معمولا به جای عدد ریسک، به صورت طبقه بندی شده می باشند، ولی به منظور محاسبه ریسک و امکان پذیر ساختن به کارگیری معیار نسبی برای قبول ریسک، مقادیر عددی نیز به هر کدام از این طبقه بندی ها تعلق می گیرد. هدف از آنالیز نیمه کمی ، دسترسی به بیشترین مزایای بازرسی بر مبنای ریسک با کمترین داده های ممکن می باشد . در این روش ، نتایج آنالیز ریسک به شیوه ای ساده در یک ماتریس ۵x5 نمایش داده می شود . همان گونه که در شکل ۳-۳ مشاهده می نمایید محور افقی دسته بندی پیامدها و محور عمودی دسته بندی احتمال می باشد . این روش آنالیز RBI را تحت عنوان تکنیک ارزیابی ریسک سطح II نیز می شناسند ، روش کیفی را تکنیکسطح I و روش کاملاً کمی که از تمامی مراحل اشاره شده در استاندارد API 581 پیروی می کند را تکنیک سطح III می نامند .] ۱ [
(شکل ۳-۳) : ماتریس ریسک نیمه کمی
۳-۱-۳-۱ آنالیز پیامد:
در RBI سطح II ، نحوه مدل سازی پیامدها مشابه با روش اشاره شد در این بخش می باشد . یکی از ساده سازی های مهم ، تعیین مقدار موجودی سیال می باشد . در پروژه های مطالعاتی ، زمان و تلاش زیادی صرف تعیین مقدار موجودی سیال می گردد. در انالیز ریسک II ، به منظور ساده تر شدن این کار می تواند مقدار موجودی سیال را مطابق با راهنمایی های زیر تخمین زد .
کاربر بایستی دسته بندی سیال را از جدول ۳-۱ انتخاب نماید .مقدار موجودی را نیز باید از یکی از ۵ دسته اشاره شد در جدول ۳-۲ انتخاب نماید . البته در صورتی مقدار موجودی به هر طریق دیگری مشخص گردیده باشد ، کاربر این اجازه را دارد که مقدار مربوطه را به جای مقادیر جدول استفاده نماید . برای مثال ، اگر مقدار موجودی سیال قبلاً محاسبه گردیده ، مقدار به دست آمده را در محاسبات استفاده نماید .] ۱ [
جدول۳-۱٫ دسته بندی سیالات

دسته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...