دانلود مطالب در مورد بررسی روایی و اعتبار آزمون ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
آزار[۱۵۸] (۲۰۰۵) در مطالعه ای به مقایسه سوالات امتحانات فیزیک دبیرستان و سوالات امتحان
ورودی دانشگاه بر اساس تاکسونومی بلوم پرداخت. ۵۵۶ سوال فیزیک از ۱۲ دبیر فیزیک شاغل در دبیرستانهای ارگلی ترکیه و همچنین ۷۶ سوال طرح شده در امتحانات ورودی دانشگاه بین سا لهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ برای کلاسهای نهم و دهم جمعآوری شد. درصد سوالات فیزیک امتحانات ورودی دانشگاه ترکیه متعلق به سطوح شناختی عبارتند از: دانش(۰%)، فهمیدن(۳۲/۱%)، کاربستن(۵۸/۵۶%)، تحلیل(۵۳/۳۵%)، ترکیب(۲۷/۵%) و ارزشیابی(۳۲/۱%). همچنین در امتحان فیزیک دبیرستان؛ دانش(۲۷/۸%)، فهمیدن(۰۵/۱۲%)، کاربستن(۶۴/۷۴%)، تحلیل(۳۲/۴%)، ترکیب(۷۲/۰%) و ارزشیابی(۰%). نتایج آزمون خی دو نشان داد تفاوت معناداری بین سوالات فیزیک امتحانات ورودی دانشگاه و سوالات امتحان فیزیک دبیرستان از نظر درصد سوالات در هر سطح شناختی وجود دارد. به طوریکه سوالات فیزیک امتحانات ورودی دانشگاه دارای کیفیت اندازه گیری توانایی کاربستن، تحلیل و ترکیب است. اما سوالات دبیرستان کیفیت اندازه گیری توانایی دانش، فهمیدن و کاربستن را دارند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
سودویک، ریو و برادشو[۱۵۹] (۲۰۰۵) در مطالعه ای با عنوان « مقایسه ضریب تعمیمپذیری و مدلهای
چند ارزشی راش در تحلیل توانایی نوشتن دانشجویان سال دوم دانشگاه » به بررسی ۴۸ مقاله نوشته شده، توسط ۲۴ دانشجو با هدف بهبود رویه ارزیابی توانایی نگارش دانشجویان پرداختند. طرح پژوهش کاملاً متقاطع بود و نه داور همه ۴۸ مقالات نوشته شده توسط هر دانشجو را دوبار ارزیابی کردند. در طی هر موقعیت ارزیابی، هر ارزیاب هر دو مقاله نوشته شده توسط یک دانشجو را ارزیابی میکرد. نظریه تعمیمپذیری و مدل چند ارزشی راش برای برآورد منبع خطای بالقوه در ارزیابی استفاده شد. واریانس تکالیف (سرعت نوشتن) و واریانس تعامل تکلیف با دانشجو بالا بود، در حالیکه واریانس ارزیاب و موقعیت پایین بود، به این صورت که واریانس اثر اصلی برای تکالیف (۱۰%) واریانس تعامل دانشجو و تکلیف (۱۵%)، واریانس تعامل دانشجو، تکلیف و ارزیاب (۱۴%) به دست آمد. همچنین میزان اعتبار، برای تصمیم گیری نسبی ۳۴/۰ و برای تصمیم گیری مطلق ۲۹/۰ بود که هر دو میزان کمی هستند.
کارامصطفا اوقل[۱۶۰]، سیویم[۱۶۱]، کارامصطفا اوقل و چی پوتنه[۱۶۲] (۲۰۰۳) به تحلیل سوالات امتحان شیمی
دبیرستان براساس طبقه بندی بلوم پرداختند. این مطالعه بر روی دانش آموزان ۱۷ – ۱۴ ساله در سه نوع دبیرستان(عمومی، آناتولیان و فنی و حرفه ای) از شهرهای ترابزون و امسیا با ۱۷ معلم شیمی در سال تحصیلی ۲۰۰۱-۲۰۰۰ صورت گرفت. مجموعه ای از ۴۰۳ سوال از امتحانات شیمی دبیرستان تحلیل شد. آزمونهای آماری نشان داد که انواع سوال مرتبط با نوع مدرسه است. بیشتر سوالات در دبیرستانهای فنی و حرفهای در سطح دانش، در دبیرستانهای عادی در سطح درک و در دبیرستانهای آناتولی(ثبت نام دانش آموزان مستلزم قبولی در امتحانات سراسری ورودی میباشد) در سطح کاربرد طرح شده بودند. در مجموع، ۹۶% سوالات امتحانات دبیرستان، مهارت های شناختی سطوح پایین را اندازه میگرفت. در حالیکه بیش از نیمی از سوالات امتحانات ورودی دانشگاه از نوع مهارت های شناختی سطح بالا بود.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
انتخاب روش مناسب برای انجام تحقیق، از عوامل مهمی است که محقق را در رسیدن به نتایج و حقایق یاری میرساند و دستیابی به اهداف را امکان پذیر میسازد. لذا ضرورت دارد با توجه به موضوع تحقیق و اهداف آن، مناسبترین روش را انتخاب کرد تا با تکیه بر آن به جمعآوری دقیق داده ها و تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و در نهایت به نتایج قابل قبولی دست یافت. در این فصل ابتدا به بررسی روش تحقیق، معرفی جامعه و نمونه، پرداخته و به دنبال آن روش جمعآوری اطلاعات، روش اجرا و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات توضیح داده خواهد شد.
روش تحقیق
در این پژوهش از روش ترکیبی جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق استفاده گردید. در روشهای ترکیبی هر دو شکل تحقیق کمی و کیفی با هم ترکیب میشوند. این روش مشتمل بر مفروضات فلسفی، استفاده از روشهای کمی و کیفی و ترکیب هر دو روش در یک مطالعه است. بنابراین، این روش فراتر از جمعآوری و تجزیه و تحلیل ساده هر دو نوع داده ها است؛ همچنین، مشتمل بر استفاده همزمان از هر دو روش است، به طوری که نیرومندی کلی یک تحقیق از هر یک از دو تحقیق کمی یا کیفی به تنهایی بیشتر است (کرسول و پلانو[۱۶۳]، ۲۰۰۷، ترجمهی سعدی پور، ۱۳۹۱، ص۱۷).
هدف طرحهای تحقیق ترکیبی آن است که شواهد بیشتری برای درک بهتر پدیده ها بهدست دهند. علاوه بر آن محدودیت انحصاری طرحهای تحقیق کمی را که در آنها استفاده از داده های کیفی جایز نمی باشد و نیز طرحهای تحقیق کیفی که استفاده از داده های کمی در آنها توصیه نمی شود از میان بردارد. بنابراین، چنانچه پژوهشگر بخواهد داده های بدست آمده و شواهد خود را درباره پدیده مورد مطالعه از طریق اندازه گیریهای کمی با گردآوری و تحلیل شواهد کیفی تکمیل کند، استفاده از روشهای تحقیق ترکیبی ضرورت مییابد(بازرگان، ۱۳۹۱، ص۱۶۱). از اهداف این پژوهش، بررسی ویژگیهای روانسنجی سوالات امتحانات نهایی، تعیین و توصیف عملکرد آزمونشوندگان از طریق تحلیل پاسخهای آنها به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف امتحانات و به دنبال آن ارتقاء کیفیت سوالات آنها بود. ماهیت کمی پاسخهای آزمونشوندگان، به استفاده از روشهای ارزیابی کمی سوالات آزمون در قالب دو نظریه کلاسیک اندازه گیری و پرسش – پاسخ ضرورت بخشیده و تحلیل کیفی آنها را دشوار ساخته است.
همچنین، به منظور بررسی اعتبار امتحانات نهایی از روشهای کمی استفاده گردید. بدین منظور، نظریه تعمیمپذیری بکار گرفته شد. ضریب اعتبار محاسبه شده با بهره گرفتن از روشهای کلاسیک، قادر به تفکیک منابع چندگانه خطای اندازه گیری نیست و همه آنها را به عنوان خطای تصادفی در نظر میگیرد. در حالیکهGT ، سهم هر منبع خطا (رویه) را در واریانس نمرات آزمون تعیین می کند و فرصت محاسبهی برآوردهای متفاوتی از اعتبار را میدهد که بستگی به این دارد کدام منبع خطا برای هر استفادهی خاص از آزمون مهم در نظر گرفته می شود.
اگر چه روشهای کمی امکان تحلیل جامع و دقیق سوالات آزمون را میسر میسازند؛ با این وجود از عهده تحلیل ساختاری و محتوایی سوالات بر نیامده و نیاز به بررسیهای کیفی به عنوان مکمل روشهای کمی کاملاً احساس می شود. در این تحقیق به منظور بررسی شکلی، ساختاری و محتوایی سوالات آزمون از نظرات دبیران متخصص ماده امتحانی و آشنا به اصول روانسنجی، در قالب پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد. اگر چه این روش قضاوتی و ذهنی است؛ با این وجود، تنها روشی است که به وسیله بنگاههای آزمونسازی و پژوهشگران، جهت بررسی روایی محتوایی آزمونها به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد.
جامعه آماری
جامعه در این پژوهش، تمام سوالات امتحانات نهایی رشته علوم تجربی سال سوم مقطع متوسطه در خرداد ماه ۱۳۹۰ بوده است. جهت بررسی ویژگیهای روانسنجی این سوالات، عملکرد ۶۰۰ نفر از دانش آموزان رشته تجربی سال سوم مقطع متوسطه ناحیه یک شهرستان خرمآباد در دو درس ادبیاتفارسی و زیستشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تعداد سوالات دروس مذکور به شرح زیر است؛
جدول ۳-۱: دروس انتخاب شده و تعداد سوالات
خرداد ۱۳۹۰
درس
تعداد سوال
بدون احتساب ریز سوال
با احتساب ریز سوال
ادبیات فارسی
۵۳
۶۱
زیست شناسی
۳۰
۷۸
آزمون ادبیات فارسی و زیستشناسی خرداد ماه ۹۰، به ترتیب حاوی ۵۳ و ۳۰ سوال است که با احتساب ریز سوالات، این تعداد به ۶۱ و ۷۸ سوال میرسد. به عنوان نمونه، سوال ۴۷ آزمون ادبیات فارسی دارای سه
قسمت الف، ب، پ و سوال ۱۵ آزمون زیستشناسی شامل ۴ قسمت الف، ب، ج، د میباشد که با توجه به اینکه هر کدام از آنها مفاهیم مستقلی را میسنجند، به عنوان یک سوال جداگانه در نظر گرفته شده اند. همچنین در تعداد کمی از سولات، هر بخش از سوال که به آن ریز بارم تعلق گرفته بود، خود به عنوان یک سوال جداگانه در نظر گرفته شد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:48:00 ب.ظ ]
|