السنترو

PGA (g)
مقیاس نشده مولفه های افقی

طولی

۳۲۸/۰

۵۱۴/۰

۳۱۵/۰

عرضی

۴۰۶/۰

۴۹۶/۰

۲۵۵/۰

ضریب مقیاس

۷۵/۱

۳-۷- ضریب مقیاس شتابنگاشت مولفه های قائم
به منظور بدست آوردن ضریب مقیاس مؤلفه های قائم، ابتدا برای هر زلزله، طیف پاسخ با ۵ درصد میرایی مؤلفه قائم آن تهیه شد و همانطور که اشاره شد با توجه به اینکه زلزله های انتخابی از زلزله های دور از گسل انتخاب شده اند، به همین دلیل طیف طرح قائم از ضرب طیف طرح افقی در ضریب ۳/۲ (۶۷/۰) بدست آمده است و طیف پاسخ میانگین مولفه های قائم زلزله با طیف طرح قائم مقایسه شده است و عدد مقیاس طوری بدست آمده است که در محدوده فرکانسی مهم، طیف پاسخ از طیف طرح قائم کمتر نشود[۲۹].

جدول (۳-۳) مشخصات شتاب نگاشت قائم و ضریب مقیاس بدست آمده

نوع زلزله

طبس

منجیل

السنترو

PGA (g)
مقیاس نشده مؤلفه های قائم

۱۸۳/۰

۵۳۸/۰

۱۱/۰

ضریب مقیاس قائم

۳/۱

۳-۸- مشخصات پل های مورد مطالعه
پل مورد بررسی واقع در شهرستان چالوس (خاک نوع دو) می باشد که دارای ۳ دهانه به طول های ۲۰ + ۴۰ +۲۰ متر است که پلان و نمای جانبی پل غیر مورب به ترتیب در شکل های (۳-۱) و (۳-۲) نشان داده شده است. همچنین به عنوان نمونه ای از پل مورب، پلان پل با زاویه تورب ۳۰ درجه در شکل (۳-۳) با نشان دادن عرض پل و طول تیر سرستون آورده شده است. روسازه پل از ۷ تیر ورق فولادی تشکیل شده است. ضخامت دال عرشه cm20 می باشد. عرشه پل به صورت پیوسته می باشد.
طبق دفترچه محاسبات پل مذکور، طراحی روسازه و زیر سازه آن به صورت جدا از هم انجام گرفته است. روسازه پل (عرشه)که شامل شاه تیر ها، دیافراگم های عرضی و دال می باشد، طبق آیین نامه آشتو و برای بار های غیرلرزه ای (بار وسایل نقلیه و بار مرده و …) طراحی شده است و به منظور دستیابی به صحت محاسابات، این طراحی در نرم افزار SAP2000V14.2.2 مورد بازبینی قرار گرفته است.
زیر سازه پل نیز طبق آیین نامه طرح پل های راه و راه آهن در برابر زلزله (نشریه شماره ۴۶۳) با بهره گرفتن از روش تحلیل دینامیکی طیفی (استفاده از تحلیل مدها) طراحی شده است. روش تحلیل با فرض رفتار ارتجاعی خطی سازه و با بهره گرفتن از حداکثر بازتاب کلیه مدهای نوسانی سازه که در بازتاب کل سازه اثر قابل توجهی دارند انجام گرفته است. حداکثر بازتاب در هر مد با توجه به زمان تناوب آن از طیف طرح بدست می آید. سپس بازتاب کلی سازه از ترکیب بازتاب های حداکثر هر مد تخمین زده می شود.
برخی از نقشه های اجرایی در شکل های (۳-۴) تا (۳-۷) نشان داده شده است. دیگر مشخصات پل بررسی شده عبارتند از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...