پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
گروه روان شناسی
عنوان:
بررسی رابطه عزت نفس و سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان عادی و کودکان مرزی ۱۲-۷ ساله در شهرستان سراوان
استاد راهنما:
پژوهشگر:
پاییز ۱۳۸۹
تقدیم به :
همسر گرامی ام که مرا با صبر خود یاری داد ، مادران صبور،پدران متعهد و مربیان همیشه مهربان
سپاسگذاری
سپاس خداوند را که زبان قلم یارای سپاس او نیست.
به پایان رسیدن پژوهش حاضر پس از لطف و عنایت خدای بزرگ، مرهون یاری عزیزانی است که کریمانه بذر عنایت برفشاندند و ذکر نامشان را نه به جبران زحمات بی دریغشان بلکه اظهار مراتب قدرشناسی ام از آن بزرگواران بر خود واجب می دانم.
نهایت سپاسم نثار:
جناب آقای دکتر بهمن کرد تمینی استاد راهنمای بزرگوارم که دقت علمی و الفبای پژوهش را از ایشان آموختم و همچنین از جناب آقای محمد مهدی خزاعی به پاس آموخته هایم از ایشان، همراهی و رهنموده های ارزنده و همکاری صمیمانه شان.
همکاران،دوستان و همکلاسیهای عزیزم که با هم اندیشی برخی گره های ناگشوده را برگشودند.
همچنین لازم می دانم که از مسولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند و مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان و مدیریت آموزش و پرورش سراوان و مدارس استثنایی و عادی سراوان و والدین محترمی که در انجام این پژوهش همکاری نمودند تشکر نمایم.
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عزت نفس و سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان عادی و والدین آموزش پذیر می باشد. ابزارهای این پژوهش شامل سه نوع پرسشنامه است که شامل: پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه سلامت روانی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی می باشد و پرسشنامه عزت نفس شامل سه مقیاس عملکرد تحصیلی و ارزیابی اجتماعی و ارزیابی ظاهری می باشد و پرسشنامه سلامت روانی ۷ ماده آن برای نشانه های جسمانی و ۷ ماده دیگر آن علایم اضطراب و ۷ ماده دیگر آن اختلال در کنش اجتماعی و ۷ ماده دیگر علایم افسردگی را می سنجد. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی که ۱۹ ماده آن برای رضایت از زندگی و ۱۳ ماده آن برای معنویت و ۱۹ ماده آن برای شادی و خوش بینی و ۸ ماده آن مربوط به رشد و بالندگی و ۸ ماده برای ارتباط مثبت با دیگران و ۱۰ ماده آن برای خود مختاری می باشد. بر اساس نتایج تحقیق مشاهده شد که نمره سلامت روانی در والدین دانش آموزان مرزی بیشتر از دانش آموزان عادی است بدین معنی که والدین کودکان مرزی از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و همچنین از لحاظ عزت نفس بین والدین دانش آموزان عادی و مرزی مشاهده نشد و مشحص شد که نمره بهزیستی روانشناختی در بین والدین دانش آموزان عادی بیشتر از والدین دانش آموزان مرزی می باشد بدین معنی بهزیستی روانشناختی بیشتری دارند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

کلید واژه ها:عزت نفس،سلامت روانی، بهزیستی روانشناختی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱
بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴
اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… ۹
اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و متغیرها………………………………………………………………………………………………. ۱۳
فصل دوم ادبیات و پیشنیه تحقیق
مبانی نظری و یافته های پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷
عزت نفس در قرآن مجید……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۹
عزت نفس کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰
عزت نفس اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
عزت نفس تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
مولفه های عزت نفس…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
ماهیت عزت نفس………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲
نظریات مرتبط با عزت نفس…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
سلامت روان…………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۸
تعریف سلامت روانی……………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۹
تعریف بهداشت روانی در فرهنگهای مختلف……………………………………………………………………………………………… ۳۱
اصول بهداشت روانی……………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۳
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی………………………………………………………………………………………………………. ۳۵
عوامل موثر درتامین سلامت روانی……………………………………………………………………………………………………………. ۳۷
نقش خانواده درتامین سلامت روانی………………………………………………………………………………………………………….. ۳۷
نظریات مرتبط با سلامت روانی………………………………………………………………………………………………………………… ۳۸
بهزیستی روانشناختی………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۴
عقب ماندگی ذهنی ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۸
عقب ماندگی ذهنی آموزش پذیر……………………………………………………………………………………………………………… ۴۹
ویژگیهای کودک استثنایی……………………………………………………………………………………………………………………… ۴۹
نیازهای والدین کودکان استثنایی………………………………………………………………………………………………………………. ۵۰
احساسات والدین کودکان استثنایی…………………………………………………………………………………………………………… ۵۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...