۳-۷)پرسشنامه
۳-۸) روایی و اعتبار ابزار سنجش
۳-۹)پایایی و قابلیت اعتماد ابزار سنجش
۳-۱۰)روش های تجزیه و تحلیل داده ها
۳-۱)مقدمه
هرگز نمی توان ادعا نمود و مطمئن بود که شناخت های بدست آمده حقیقت دارند زیرا زمینه شناخت مورد پژوهش نا محدود و آگاهی و روش های ما برای کشف حقیقت محدود هستند . حال اگر فرض بر این باشد که هدف فعالیتهای پژوهشی حقیقت جویی است و پژوهشگران با صداقت به دنبال این هدف می باشند آنچه را که ایشان انجام می دهند و می یابند.می توان کوششی برای نزدیکی به حقیقت دانست( رفیع پور،۱۳۸۳ ) .دستیابی به هدفهای تحقیق میسر نخواهد بود ، مگر زمانی که جستجوی شناخت یا روش شناسی درست صورت پذیرد . «دکارت دراین رابطه روش را راهی می داندکه به منظوردستیابی به حقیقت درعلوم باید پیمود»(خاکی ، ۱۳۸۲).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

اساس واقعی پژوهش علمی ، تبیین رابطه میان متغیر هاست . دو روش اصلی که برای تعیین روابط در اختیار است معمولاً از چند جهت با هم تفاوت دارند . یکی از این دو روش ، روش توصیفی است و شامل مجموعه روشهایی است که هدف از آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است . اجرای تحقیق توصیفی صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری می باشد ( سرمد ، مرتضی ، ۱۳۸۰).
در این فصل کوتاه ، روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه ، پرسشنامه و قلمرو زمانی و مکانی تحقیق توضیح داده شده است.
۳-۲)نوع و روش تحقیق
با توجه به این که تحقیق حاضر به دنبال بررسی کارآمدروش های قیمت گذاری خدمات گردشگری در صنعت گردشگری است، از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است .
به لحاظ هدف در کتاب های روش تحقیق ، پژوهش های عملی بر اساس هدف به سه دسته ی بنیادی،کاربردی و تحقیق و توسعه تقسیم می شوند. هدف پژوهش کاربردی،توسعه ی دانش کاربردی در یک زمینه ی خاص است (سرمد و دیگران ،۱۳۸۷) . از این نظر نیز هدف تحقیق حاضر کاربردی است . چون به بررسی روش های قیمت گذاری خدمات گردشگری در مراکز اقامتی استان زنجان پرداخته است.
۳-۳)جامعه ی آماری
راه های پیمایشی این پژوهش از طریق بخش مراکز اقامتی در استان که شامل مدیران و مالکان هتل داران و مهمانپذیران در استان زنجان می باشند ، به دست آمده است.کل جامعه آماری این تحقیق ۲۵ مورد می باشند که از طریق توزیع پرسشنامه و مصاحبه با آنان ،اطلاعات جمع آوری شده است .
۳-۴)قلمرو زمانی تحقیق
این تحقیق از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۱ شروع و در اواخر آبان ماه سال ۱۳۹۱ خاتمه یافته است . برهه ی زمانی در نظر گرفته شده برای توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها با توجه به محدودیت زمانی موجود ،از اواخرمرداد ماه تا مهر ماه سال ۱۳۹۱ درنظر گرفته شده است .
۳-۵)روش نمونه گیری و حجم نمونه
از آنجایی که کلا در استان زنجان ۲۵ هتل و مهمانپذیر وجود دارد که محقق به همه آنها مراجعه کرده و از طریق مصاحبه و توزیع پرسشنامه اطلاعات جمع آوری کرده است . بنابراین به جای نمونه گیری ، آنان تمام شماری شده و همگی مورد مطالعه قرار گرفته اند .
از ۲۵ پرسشنامه ی توزیع شده ، در این مدت، ۲۴ پرسشنامه ،و یک مورد به علت عدم حضور مدیریت هتل در کشور( هتل پارک)جمع آوری شد . صاحب نظران روش تحقیق برای مطالعات مدیریتی در چنین سطحی ،این تعداد پرسشنامه را قابل اتکا می دانند(دلاور،۱۳۸۰و حافظ نیا ،۱۳۸۵).
۳-۶) روش جمع آوری اطلاعات
در بخش ادبیات موضوع تحقیق حاضر و به منظور تعیین متغییر های تاثیر گذار،از مطالعات کتابخانه ای و کتاب های الکترونیک قابل دسترس و همچنین سایت ها و منابع اینترنتی موجود در خصوص موضوع بحث استفاده شده است . برای گردآوری اطلاعات در قسمت میدانی از روش پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است . لازم به ذکر است که برخی اطلاعات نیز با بهره گرفتن از اسناد موجود در اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و پاره ای دیگر با همکاری و مساعدت مدیریت هتل داران و مالکان آنها و کارشناسان میراث فرهنگی در استان زنجان به دست آمده است .
۳-۷)پرسشنامه
پرسشنامه ی تحقیق بر اساس چهار فرضیه تحقیق تنظیم شده است .شش سوال اول پرسشنامه مربوط به فرضیه اول تحقیق بر مبنای قیمت گذاری مبتنی بر هزینه ها در نظر گرفته شده است . از سوال هفت تا سوال یازده پرسشنامه مربوط به فرضیه دوم تحقیق بر مبنای قیمت گذاری مبتنی بر رقابت در نظر گرفته شده است . از سوال دوازده تا سوال هفده پرسشنامه مربوط به فرضیه سوم تحقیق برمبنای قیمت گذاری بر مناقصه در نظر گرفته شده است و از سوال هجده تا سوال بیست وچهار پرسشنامه بر مبنای فرضیه چهارم تحقیق قیمت گذاری بازارگرا در نظر گرفته شده است .در تنظیم پرسشنامه بنابر مطالعات انجام شده درفصل دوم تحقیق و نظرات اساتید راهنما و مشاورو نیز با مصاحبه از نظرات خبرگان از طیف لیکرت پنج گزینه ای (خیلی کم تا خیلی زیاد) استفاده شده است.
جدول۳- ۱:جدول سوالات مرتبط با هر فرضیه

فرضیه
نام متغیر
شماره سوالات پرسشنامه

فرضیه اول

قیمت گذاری مبتنی بر هزینه

۶-۱

فرضیه دوم

قیمت گذاری رقابتی

۱۱-۷

فرضیه سوم

قیمت گذاری مناقصه رقابتی

۱۷-۱۲

فرضیه چهارم

قیمت گذاری بازارگرا

۲۴-۱۸

۳-۸) روایی و اعتبار ابزار سنجش
به منظور بالا بردن روایی پرسشنامه، طیف های گوناگونی وجود داردکه پژوهشگر می تواند از آنها بر اساس سوالات پرسشنامه ها بهره گیری کند. یکی از طیف های تعیین روایی پرسشنامه ، طیف لیکرت است. نتایج ارزشیابان به منظور تعیین میزان اعتبار و روایی پرسشنامه، از طیف لیکرت استفاده شده است. در این روش پرسشنامه به یک هیات مشورتی از متخصصان و خبرگان تسلیم می شود تا هر یک از آنان سئوالات را در فاصله ی دو وضعیت افراط و تفریط مرتب کنند. اگر اختلاف بسیار باشد،آن سوالات حذف می شوند(شورینی، ۲۲۰، ۱۳۸۹). در این پژوهش پس از تهیه و تنظیم پرسشنامه، با اساتید راهنما و مشاور و خبرگان و کارشناسان متخصص در امر گردشگری درباره آن مشورت گردید و نهایتا پس از اصلاحاتی پرسشنامه نهایی تایید شد.
۳-۹)پایایی و قابلیت اعتماد ابزار سنجش
در پژوهش حاضر به منظور محاسبه و برآورد میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است، ضریب آلفای کرونباخ یک نوع ضریب پایایی است که نشان می دهد چگونه اجزای یک مجموعه به نحو مناسبی به یکدیگر همبسته شده‌اند. هر چه آلفای کرونباخ به ۱ نزدیکتر باشد پایایی بیشتر است (شورینی،۲۲۱، ۱۳۸۹). اگر مقدار آلفای کرونباخ از ۷۰/۰ بیشتر باشد پایایی سوالات قابل قبول است. بر اساس آزمون مقدماتی پرسشنامه تعداد ۱۰ پرسشنامه بین پاسخگویان توزیع شد و پس از وارد کردن اطلاعات و داده های پرسشنامه به برنامه spss مقدار آلفای کرونباخ گویه ها محاسبه گردید که عدد ۸۷%به دست آمد که رقم بالا و مناسبی می باشد. در جدول ۲-۳ مقدار آلفای کرونباخ هر یک از گروه سئوالات مشاهده می شود. چون مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده بیشتر از ۷۰/۰ است بنابراین می توان گفت که سئوالات پرسشنامه طراحی شده در سنجش و اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه پایایی قابل قبولی دارند.
جدول۳- ۲: مقداری آلفای کرونباخ برای هر فرضیه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...