درآمد فروش : که این نیز یکی دیگر از متغیرهای مستقل پزوهش است و از صورت سود وزیان شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار استخراج گردیده است .

۱-۱۰) متغیرهای پژوهش

۱-۱۰-۱) متغیرهای مستقل

متغیرهای مستقل این پژوهش شامل موارد زیر می‌باشد:

حق الزحمه ی برآوردی حسابرسی :که برآوردی از حق الزحمه ی حسابرسی است و از جمع لگاریتم کل دارایی ها ، نسبت دارایی های جاری ، نسبت جاری ، نسبت بدهی های بلند مدت به کل دارایی ها ، نسبت درآمد قبل از بهره و مالیات به کل دارایی ها و متغیرهای مجازی به دست خواهد آمد .

درآمد فروش : که این نیز یکی دیگر از متغیرهای مستقل پزوهش است و از صورت سود وزیان شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار استخراج گردیده است .

نرخ تورم : نرخ تورم که متغیر مستقل دیگر این پژوهش می‌باشد و در متغیر تصنعی درآمد فروش ضرب می شود واطلاعات مربوط به آن از بانک مرکزی اخذ گردیده است.

تعداد کارکنان : که تعداد نیروی کار شرکت است .

۱-۱۰-۲) متغیرهای وابسته

هزینه ی حسابرسی یا همان حق الزحمه ی حسابرسی : لازم به ذکر است این متغیر مانند متغیر مستقل ، حالت برآوردی ندارد . در واقع حق الزحمه ی واقعی پرداخت شده توسط شرکت بابت خدمات حسابرسی مستقل است و برای اینکه با متغیرمستقل اشتباه نشود به آن هزینه ی حسابرسی می گوییم.

هزینه های عملیاتی حسابداری : هزینه های عمومی ، اداری و فروش شرکت می‌باشد که از جمع این هزینه ها با یکدیگر محاسبه می شود .

۱-۱۱) استفاده کنندگان از نتایج پایان نامه

با توجه به اینکه جامعه ی آماری پژوهش ، بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد ، می توان گفت طیف وسیعی از سهام‌داران ، سرمایه گذاران ، تحلیل گران بازار ، مدیران ، کارکنان مالی شرکت‌ها ، دانشجویان ، پژوهشگران و دیگر افراد که به شناخت و فعالیت در حوزه ی حسابرسی و حسابداری مشغول و علاقمند به آگاهی از رفتار هزینه در شرایط مختلف هستند ، از نتایج این پژوهش می‌توانند بهره مند شوند .

۱-۱۲) ساختار تحقیق

این پژوهش در ۵ فصل ارائه شده است .

در فصل اول کلیات تحقیق ، شامل مقدمه ، بیان مسئله ، اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف تحقیق ، سؤالات و فرضیات تحقیق ، روش انجام پژوهش ، قلمرو تحقیق روش نمونه گیری و تعریف متغیرهای پژوهش ارائه گردیده .

در فصل دوم که مبانی نظری و ادبیات پژوهش ارائه می شود ، ضمن مرور مبانی نظری و پیشنه ی موضوع پژوهش , چارچوب لازم جهت حمایت از فرضیه های پژوهش ارائه می‌گردد.

در فصل سوم که به روش انجام پژوهش اختصاص دارد ، فرضیه های تحقیق و ومبانی اندازه گیری متغیر ها تشریح می‌گردد و سپس جامعه آماری و نمونه آماری، منابع تهیه اطلاعات و روش های آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل بیان می شود .

فصل چهارم که به تجزیه و تحلیل اطلاعات می پردازد ، امار توصیفی به همراه جداول مربوطه را نشان می‌دهد و در ادامه آزمون فرضیه‌ها و جداول مربوط به تحلیل های آماری ارائه می‌گردد .

در فصل پنجم پس از نتیجه گیری از یافته های پژوهش ، محدودیت های احتمالی در تعمیم نتایج و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه می‌گردد .

فصل دوم

“مبانی نظری و

پیشینه ی پژوهش”

۲-۱) مقدمه

فصل دوم این پژوهش به مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش اختصاص یافته است . قبل از ارائه ی توضیحاتی ‌در مورد این فصل ذکر این نکته به عنوان پیش درآمد این قسمت ضروری است که پژوهشگر جهت بررسی پیشینه ی تحقیق می بایست پژوهش های قبلی که درباره ی موضوع انجام شده را مورد توجه قرار داده و در دو بُعد بر روی آن کار کند . بُعد اول شامل مروری بر نظریات و بُعد دوم شامل مرور بر تحقیقات است . بررسی پیشینه ی تحقیق ، نقدی از دانش موجود پیرامون پژوهش است که یافته های پژوهش را به پژوهش های قبلی متصل می‌سازد (جهان شاد و پیشروچی ۱۳۹۱) .

مدیران در رساندن هر سازمان به اهدافش به نحو قابل توجهی سهیم هستند . اگر مدیران وظایف خود را به صورت کامل و صحیح انجام دهند ، در آن صورت سازمان امیدواری بیشتری در رسیدن به اهداف خود دارد .لازمه ی رساندن سازمان به اهداف خود این است که مدیران تصمیم گیری های زیادی را انجام دهند . دلیل این تصمیم گیری های متناوب این است که آن ها در انجام وظایف خود با مشکلاتی روبرو می‌شوند و می بایست راه حل های مختلفی را شناسایی کرده و از بین راه حل های شناسایی شده بهترین آن ها را انتخاب نمایند . برهمین اساس مدیران نمی توانند با اتکا کردن به تجربیات شخصی خود و حتی اطلاعات منعکس در صورت‌های مالی به وظایف خود به صورت شایسته عمل نمایند و ناگزیرند تا اطلاعات بیشتر و به روز تری درباره ی رفتار هزینه کسب کرده تا موفقیت سازمان را به حداکثر برسانند .

علاوه بر اینکه مدیران به اطلاعات به روز نیاز دارند ، تحولات سریع در تکنولوژی و به طور کلی در صنایع مختلف دنیا باعث شده که شرکتهایی که ظرفیت و توان هماهنگ کردن سیستم و عملیات خود را با شرایط جدید دارا هستند ، به صورت شرکت‌های موفق درآمده و شرکتهایی که این توان را نداشته اند از صحنه ی رقابت با سایرین حذف شوند .

در نتیجه بر اساس مطالب ذکر شده ، می توان این گونه بیان کرد که مدیران جهت همسو کردن سازمان با بازارهای جهانی و تکنولوژی روز دنیا و همچنین جهت افزایش مقاومت در صحنه ی رقابت بین سازمانی ، نیازمند اطلاعات حسابداری و حسابرسی می‌باشند . همان‌ طور که قبلاً اشاره شد ، اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی برای تصمیم گیری های سازنده کافی نمی- باشند . در نتیجه حسابداران و حسابرسان سعی خود را خواهند کرد که اطلاعات متنوع و به روزی درباره ی رفتار هزینه ها به مدیران ارائه کنند . در نتیجه مدیران با کسب اطلاعات درباره ی رفتار هزینه ها می‌توانند تصمیم های شایسته و مفیدی را برای سازمان به ارمغان بیاورند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...