مطالب درباره بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر رضایت مشتریان در شرکت ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
spc
ردکردن سطوح آماری قابل قبول برای کیفیت
حمایت از کاربرد شیوه های آماری ساده برای شناسایی مسائل و ارائه راه حل
استفاده از شیوه های آماری کنترل کیفیت
توصیه کنترل فرایند آماری و تأکید بر اینکه آن می تواند منجر به رویکرد ابزارگرایی شود
اساس بهبود
یک فرایند، نه یک برنامه،اهداف بهبود
محدودیت در تمام نواحی، اصول آماری و صنعتی و مهندسی
تداوم برای کاهش میزان تغییر، حذف اهداف بدون داشتن شیوه های لازم
تعیین اهداف
کار تیمی
تیمهای بهبود کیفیت، شوراهای کیفیت
مهارتهای روابط انسانی
مشارکت کارکنان در تصمیم گیری، کنار گذاشتن سدهای بین بخشها
تیم و رویکرد حلقه کیفیت
هزینه کیفیت
هزینه عدم تطابق، کیفیت رایگان است
سنجش تلفات در تمام حوزه ها، ازجمله موجودی
بهبود مستمر، نه بهینه
کیفیت رایگان نیست، و یک سطح بهینه برای آن وجود دارد
۲-۱-۵- مشخصات کیفیت از دیدگاه مشتری
فصل مشترک تعاریف ارائه شده پیرامون کیفیت، انتظارات و تأمین نیازهای بالفعل و یا بالقوه مشتری می باشد. مشخصاتی را که مشتری برای خرید و یا دریافت کالا درنظر میگیرد عمدتاً به شرح زیر می باشد :
کارایی محصول
قیمت منطقی و مناسب
خدمات بعد از فروش
سهولت تعمیر و نگهداری
وضع و شکل ظاهر
نحوه بر خورد با مشتری
تحویل به موقع به مشتری
ایمنی [۷۵]
قابلیت دسترسی [۷۶]
میزان اطلاعات فروشنده از محصول
کیفیت ثابت محصول
رعایت استانداردها ی عالی کیفی (حاجی شریف، ۱۳۷۶).
۲-۱-۶- نظریات مختلف در زمینه ابعاد مدیریت کیفیت جامع
نویسندگان و صاحبنظران مختلف، بر مبنای باورها و تجربیات شخصی، تعاریف متعددی از مفهوم مدیریت کیفیت جامع ارائه داده اند. گوناگونی و کثرت این تعاریف منفرد، بر مشکلات درک و فهم و تجزیه و تحلیل مفهوم مدیریت کیفیت جامع و اجرای آن توسط سازمان ها و شرکت ها می افزاید. اما به رغم پراکندگی دیدگاه ها در مورد مفهوم و مولفه های مدیریت کیفیت جامع میتوان عناصر مشترکی نظیر حمایت مدیریت ارشد، ارتباط با مشتری، رابطه با تامین کنندگان، مدیریت نیروی کار، نگرش و رفتار کارکنان، فرایند طراحی محصول، مدیریت جریان فرایند، داده های کیفی و گزارش دهی، نقش واحد کیفیت و الگوبرداری را از این تعارف استخراج کرد (ریاحی، ۱۳۸۱).
جدول ۲-۳: دیدگاه صاحبنظران در مورد ابعاد مدیریت کیفیت جامع دال، ۱۹۹۸، ص ۳۵۰
صاحب نظران
ابعاد
دیل و همکاران (۱۹۹۴)
ساراف و همکاران (۱۹۸۹)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:41:00 ب.ظ ]
|