مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲-۵- بحث و نتیجه گیری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-۱-۵- نتایج آزمون فرضیه یک :کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش درس فیزیک بر میزان خلاقیت(سیالیت) دانش آموزان در این درس تاثیرگذار است
نتیجه آزمون فرضیه اول پژوهش نشان داد که بین میانگین نتایج آزمون سیالیت گروه مطالعه و مقایسه تفاوت معنا داری به نفع گروه مقایسه وجود دارد. به عبارت دیگر گروهی که از روش تدریس بدون کمک از ICT بهره مند شده بودند از سیالیت بالاتری در مقایسه با گروهی که از روش تدریس مبتنی بر ICT در آموزش آن ها استفاده شده بود، برخوردار بودند.بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که کلاس درس سنتی درایجاد سیالیت ذهنی در زمینه ی درس فیزیک موفق تر از کلاس درس مجهز به تکنولوژی های برتر آموزشی بوده اند.
این درحالی است که تحقیقات هاریسون و همکاران(۲۰۰۰)نشان دادکه کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات میتواند سبب بروز خلاقیت در دانش آموزان گردد.
در ارتباط با این یافته با توجه به اینکه سیّالی به کمیت پاسخهای فرد به یک مسئله مرتبط است . مسلماً نوع نگاه و باور معلم در این ارتباط که کمیت پاسخها میتواند موجب دگرگونی کیفیت گردد؛ میتواند بر حمایت و تشویق دانش آموزان به ارائه ی راه حل های مختلف توسط معلم موثر واقع گردد و به تدریج زمینه ی سیالیت ذهن آن ها را فراهم آورد.بنا براین با توجه به نقش کلیدی معلم در زمینه ی ایجاد توان سیالیت دردانش آموزان ممکن است علت تفاوت مشاهده شده در این تحقیق بین سیالیت ذهن دانش آموزان بعد از تدریس درس فیزیک به دلیل عملکرد متفاوت دبیران باشد.
۲-۱-۵- استنتاج در باره فرضیه دوم: کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش درس فیزیک بر میزان یادآوری محتوای این درس تاثیرگذار است.
نتیجه آزمون فرضیه دوم پژوهش نشان داد که بین میانگین نتایج آزمون یادآوری محتوای درس فیزیک گروه مطالعه و مقایسه تفاوت معنا داری به نفع گروه مقایسه وجود دارد. به عبارت دیگر گروهی که از روش تدریس بدون کمک از فاوا بهره مند شده بودند در مقایسه با گروهی که از روش تدریس مبتنی بر فاوا در آموزش آن ها استفاده شده بود، در یادآوری مطالب در سطح بهتری قرار دارند.
۳-۱-۵- استنتاج در باره فرضیه سوم: کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش درس فیزیک بر میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی در این درس تاثیرگذار است .
نتیجه آزمون فرضیه سوم پژوهش نشان داد که بین میانگین نتایج آزمون انگیزه پیشرفت تحصیلی گروه مطالعه و مقایسه تفاوت معنا داری وجود ندارد. به عبارت دیگر بین انگیزه پیشرفت گروهی که از روش تدریس بدون کمک از ICT بهره مند شده بودند در مقایسه با گروهی که از روش تدریس مبتنی بر ICT در آموزش آن ها استفاده شده بود، تفاوتی وجود ندارد.
این درحالی است که تحقیق احمدی(۱۳۹۰) نشان دادکه کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش میتواند انگیزه یادگیری در دانش آموزان را افزایش دهد.
۴-۱-۵- استنتاج در باره فرضیه چهارم:کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش درس فیزیک بر میزان پیشرفت تحصیلی در این درس تاثیرگذار است .
نتیجه آزمون فرضیه چهارم پژوهش نشان داد که بین میانگین نتایج آزمون پیشرفت تحصیلی گروه مطالعه و مقایسه تفاوت معنا داری وجود ندارد. به عبارت دیگر بین پیشرفت تحصیلی گروهی که از روش تدریس بدون کمک از ICT بهره مند شده بودند در مقایسه با گروهی که از روش تدریس مبتنی بر ICT در آموزش آن ها استفاده شده بود، تفاوتی وجود ندارد.
بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که استفاده از برنامه های ICT در آموزش درس فیزیک سال اول دبیرستان بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر ندارد. بنابرین فرضیه پژوهشی سوم نیز مورد تأیید قرار نگرفت.یافته حاصل از آزمون این فرضیه با نتایج تحقیق یانگ جی(۲۰۰۲)مبنی براینکه فنآوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل تمرکز بر فراگیر،یادگیری را افزایش میدهد و همچنین نتیجه تحقیق احمدی(۱۳۹۰) که نشان داد کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش میتواند یادگیری در دانش آموزان را افزایش دهدمغایرت دارد.
۲-۵- بحث و نتیجه گیری
نتایج تحقیقات نشانگر آن هستند که کابردفناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش درایجاد انگیزه یادگیری وتوسعه ی یادگیری وخلاقیت دانش آموزان موثراست (دورتی دویت [۵۵]و همکارانش،۲۰۱۳؛ هاریسون[۵۶] و همکاران،۲۰۰۲ ؛ یانگ جی،۲۰۰۲؛ احمدی،۱۳۹۰؛ میرحسینی و همکارانش،۱۳۸۹؛ سلیمانپورو همکارانش ،۱۳۸۹؛عسگری،۱۳۸۸؛ضامنی و همکارانش،۱۳۸۷؛حسینی،۱۳۸۷؛ طاهری ،۱۳۸۵). این درحالی است که نتیجه تحقیق حاضر خلاف این امر را در کاربرد فناوری اطلاعات در درس فیزیک نشان داد؛ دانش آموزانی که در کلاس درس هوشمند بودند نسبت به دانش آموزان در کلاس درس سنتی هیچ نقطه ی برتری را ازخودنشان ندادند چه در زمینه ی سیالیت فکر و یا یادآوری ، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ؛ در توجیه این مسئله می توان با درنظرگرفتن این نکته که پژوهش حاضر یک تحقیق علی – مقایسه ای است ؛ بنا براین عاری ازاطلاعات درمورد جریان کلاس درس میباشد از دیگر نتایج حاصل از تحقیقات پیشین بهره برد.
نتایج تحقیق بهین آئین (۱۳۸۸)درارتباط با جایگاه تکنولوژی آموزشی درفرایندیاددهی –یادگیری هندسه فضایی نشان دادکه درکنار اینکه اکثریت دبیران معتقد بودند که کاربرد فاوا در تدریس هندسه فضایی مفید خواهدبود اما همچنین اعتقاد داشتند که ازتکنولوژى آموزشى در فرایند یاددهى یادگیرى هندسه ى فضایى به طور مطلوب استفاده نمى شود؛آن ها معتقد بودند که کمبود وقت، عدم حمایت مدیران مدارس و عدم آشنایی معلمان با نرم افزارهاى آموزشى و عدم تسلط ایشان به زبان انگلیسی و همچنین نگرانى معلمان از تسلط بیشتر دانش آموزان بر نرم افزارها نسبت به آن ها؛ نگرانى از پایین آمدن سطح قدرشناسى و قدردانى دانش آموزان از معلمان؛ نبود نرم افزارهاى تهیه شده به زبان فارسى از مهمترین علل عدم کاربرد مطلوب تکنولوژی آموزشی درفرایند یاددهى یادگیرى هندسه ى فضایى محسوب مى گردد.
همچنین برای توجیه نتایج حاصل از این پژوهش می توان از نتایج حاصل از تحقیق الحسینی(۱۳۹۰)استمداد جست ؛در نتایج بررسی صورت گرفته توسط الحسینی بر روی مدارس راهنمایی و متوسطه شهر اراک آمده است که اکثر دبیران متوسطه و راهنمایی اراک متاسفانه از محتواهای الکترونیکی موجود در مدارس که البته تعداد آن ها هم کم است در کلاس استفاده نمی کنند ، البته این در حالی است که تقریبا تمام مدارس راهنمایی و اکثر مدارس متوسطه نیز فاقد امکانات لازم مثل کارگاه رایانه به صورت شبکه و نرم افزار مدیریت محتوا هستند ، ضمن اینکه بیشتر دبیران با روش های تولید محتوای الکترونیکی و روش های پیشرفته جستجوی الکترونیکی نیز آشنایی ندارند و در نتیجه از دانش آموزان نیز تکلیف الکترونیکی نمی خواهند.
بنابرین علت نبود تفاوت بین نتایج آموزش دانش آموزان در درس فیزیک با دو روش تدریس با کمک فاوا و سنتی را می توان به عدم کاربرد صحیح آن به دلایل مختلف نسبت داد که مشخص کردن این دلایل نیازمند تحقیقات جداگانه ای است .
پیشنهادات
۱-۲-۵-پیشنهادات کاربردی
-
- برگزاری دوره های آموزشی فاوا برای دبیران و دانش آموزان.
-
- برگزاری دوره های باز آموزی فاوا در مورد دبیرانی که قبلا این دوره هارا طی کردهاند.
- توسعه منابع سخت افزاری و نرم افزاری در مدارس .
-
- Higgins ↑
-
- Hadjerrouit ↑
-
- Information and Communication Technology ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 02:57:00 ب.ظ ]
|