ابزار اندازه گیری یا روش های عملی جمع‌ آوری داده ­ها

در این پژوهش در ازای هر کدام از مؤلفه‌ های مطرح شده از یک پرسشنامه استفاده خواهد شد که در زیر به توضیح مختصری از هر کدام پرداخته می شود.

۱) پرسشنامه عمل به باورهای دینی معبد. این آزمون توسط گلزاری (۱۳۸۰) در فرم بلند ۶۵ سوالی و فرم کوتاه ۲۵ سوالی (که در این پژوهش مورد استفاده قرار می‌گیرد) به منظور اندازه گیری عمل به باورهای اسلامی در چهار حوزه عمل به واجبات، مستحبات، فعالیت های مذهبی (عضویت در ‌گروه‌های مذهبی) و در نظر گرفتن در تصمیم گیری ها و انتخاب های زندگی تنظیم شده است. سوالات آزمون با توجه به رفتارهای دینی رایج در جوانان متدین به اسلام انتخاب شده است. کمترین نمره کل در این آزمون صفر است و به معنای هیچ گونه عمل به باورهای دینی قلمداد می شود و بیشترین نمره ۱۰۰ که نشان دهنده عمل به همه باورهای دینی محسوب می شود. (گلزاری، ۱۳۸۰ به نقل از گلگلی، ۱۳۹۰)

نمره گذاری: پرسشنامه دارای ۲۵ سوال ۵ گزینه ای است که به گزینه الف(۴)، ب(۳)، ج(۲)، د(۱) و ه(۰) امتیاز داده می شود. نمرات پایین ۵۰ نشانگر ضعف در عمل به باور دینی و بالای ۵۰ نشانگر عمل به باورهای دینی است. حداقل نمره قابل کسب ۰ و حداکثر ۱۰۰ است.

۲) پرسشنامه رفتار منطقی شُرکی و وایتمن. این پرسشنامه توسط روان درمانگرانی تهیه شده که می خواستند منطقی بودن رفتار بیماران خود را اندازه بگیرند. سوالات در این پرسشنامه از روان درمانی عقلانی –هیجانی آلبرت الیس الهام گرفته شده است. (شرتکی و وایتمن، ترجمه گنجی، ۱۹۷۷)

نمره گذاری: مولفان این مقیاس نمراتی را تعیین کرده‌اند که اصطلاحاً نمرات “حد” نامیده شده است. اگر نمره یک سوال با نمره حد برابر یا بیشتر از آن باشد، ۱ امتیاز به آن تعلق می‌گیرد. اگر نمره ای که به سوال داده شده کمتر از نمره حد باشد امتیاز آن صفر در نظر گرفته می شود. البته سوالات ۲۴و ۳۶ این پرسشنامه باید در جهت عکس ترجمه شوند. اگر به هر یک از این دو سوال امتیاز ۱ داده شده باید آن ها را به صفر تبدیل کرد و امتیاز صفر آن ها باید به ۱ تغییر یابد. پس از انجام این کار همه امتیازات ۱ باهم جمع شده و نمره نهایی اینگونه به دست می‌آید.

۳) پرسشنامه سازگاری “بل”. این پرسشنامه در سال ۱۹۶۱ توسط بل تدوین گردید. وی در زمینه سازگاری دو پرسشنامه ارائه ‌کرده‌است که یکی مربوط به دانش آموزان و دیگری مربوط به بزرگسالان است (که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد). پرسشنامه بزرگسالان از یکصد و شصت سوال تشکیل شده است.

فرم سازگاری (بزرگسالان) پنج سطح اندازه گیری جداگانه سازگاری شخصی و اجتماعی را در بر می‌گیرد که عبارتند از:

    • سازگاری در خانه

    • سازگاری تندرستی

    • سازگاری اجتماعی

    • سازگاری عاطفی

  • سازگاری شغلی

این پرسشنامه درمورد هر دو جنس زن و مرد کاربرد دارد. اعتبار هر یک از مراحل جداگانه بالا، امکان مقایسه افراد را با یکدیگر ممکن می‌سازد. ارزیابی این ۵ نوع سازگاری به وسیله یک برگه، امکان تعیین نمره سازگاری را در موقعیت های مختلف مشخص می‌کند. نمره کل به دست آمده نیز برای نشان دادن سازگاری عمومی به کار می رود. (بل، ۱۹۶۱)

نمره گذاری: نمره گذاری در این پرسشنامه بدین صورت انجام می‌گیرد که نمرات مربوط به هر یک از زمینه‌های سازگاری را باهم جمع کرده و ‌به این ترتیب نمره کل به دست می‌آید. علاوه بر این، پاسخنامه ‌بر اساس “فقدان سازگاری” نمره گذاری می شود.

روش تجزیه و تحلیل داده ها

از آنجا که طیف لیکرت، یک طیف کمی و با مقیاس فاصله‌ای در نظر گرفته شده است، ‌بنابرین‏، تجزیه و تحلیل‌های آماری به کارگرفته شده، با توجه به کمّی فرض شدن داده ها انتخاب شده‌اند. در این تحقیق، اطلاعات به دست آمده با بهره گرفتن از شیوه های آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. لذا در تحلیل توصیفی از جدول توزیع فراوانی مربوطه استفاده شده است. در تحلیل استنباطی از نیز از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است.

فصل چهارم

(تجزیه و تحلیل داده ها)

مقدمه

این فصل به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه‌ها، جهت سنجش فرضیه‌های تحقیق و نیل به اهداف آن اختصاص داده شده است.

بخش اول تحلیل‌ها، در برگیرندۀ تحلیل‌های توصیفی بوده و آمار توصیفی از میزان تحصیلات مشارکت کنندگان بیان شده است. بخش دوم تحلیل‌ها، در برگیرندۀ تحلیل‌های استنباطی بوده و در آن، همبستگی بین متیغرهای اصلی و فرعی بررسی شده، معنی‌داری آن مورد آزمون قرار گرفته و سپس ارتباط بین متغیرهای تحقیق با بهره گرفتن از آزمون همبستگی، مورد بررسی قرار گرفته است. فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از آزمون رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار شده است.

وضعیت جمعیت شناختی نمونۀ مورد بررسی:

در این تحقیق، تعداد ۴۰۰ عدد پرسشنامه بین دانشجویان دختر دانشگاه تهران توزیع گردیده که حدود ۳۸۰ پرسشنامه تکمیل شده جمع‌ آوری شد. از آنجایی که نمونه مورد بررسی از لحاظ جنسیت دختر بوده لذا از بین متغیرهای جمعیت شناختی صرفا متغیر میزان تحصیلات دانشجویان محاسبه شده است. در ادامه جدول فراوانی مشاهده شده و نمودارهای فراوانی برای این متغیر ذکر شده است.

توزیع فراوانی نمونه بر حسب تحصیلات:

جدول توزیع فراوانی داده های نمونه و همچنین نمودار فراوانی برحسب تحصیلات در نمونه مورد بررسی در زیر نشان داده شده است.

جدول ۱-۴) : توزیع فراوانی داده ­های نمونه برحسب تحصیلات

فراوانی تجمعی
درصد فراوانی
فراوانی
تحصیلات
۶۳٫۹۵
۶۳٫۹۵
۲۴۳
کارشناسی
۹۲٫۱۱
۲۸٫۱۶
۱۰۷
کارشناسی ارشد

    1. .Aron ↑

    1. . Adaptability ↑

    1. . Saterland ↑

    1. . Shuhan ↑

    1. . Flamen ↑

    1. . Aiken ↑

    1. . Grassman‌ ↑

    1. . McCavei ↑

    1. . Self- regulation ↑

    1. . Bass ↑

    1. . Flomin ↑

    1. . Hartop ↑

    1. . Conformity ↑

    1. . Positive Regard ↑

    1. . Skinner ↑

    1. . Bandura ↑

    1. . Shultz ↑

    1. .Obejcts ↑

    1. . Self-motivation ↑

    1. . Norman Tallen ↑

    1. . Laughton ↑

    1. . Scott ↑

    1. . Raymond Boudon ↑

    1. . Prot ↑

    1. . Brown ↑

    1. . Wright ↑

    1. . Strauter ↑

    1. . Lusting ↑

    1. . Williams ↑

    1. . Cooper ↑

    1. . Delfgauw ↑

    1. . Glenn ↑

    1. . Baker ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...