: تعداد منابع DG
: تعداد کلیدها
: تعداد خطوط
: حداقل ظرفیت هر منبع DG
: حداکثر ظرفیت هر منبع DG
پس از پایان یک تکرار از الگوریتم، ماتریسی به نام لیست مکانی کلیدها و منابع طبق رابطه (‏۲‑۳۲) شکل می‏گیرد. در این ماتریس، لیست شاخه‏های مورد نظر برای جایابی کلیدها و شین‏های مورد نظر برای جایابی DGها و ظرفیت‏های مناسب برای هر منبع که توسط هر مورچه به ثبت رسیده، ذخیره می‏شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در انتهای هر جایابی بهینه، تابع سودی با توجه به تعداد DGها، تعداد کلیدها و مقدار بهبود در شاخص‏های شبکه محاسبه می‏گردد. سپس تعداد DGهای شبکه افزایش می‏یابد و مرحله قبل دوباره تکرار می‏شود، تا به حداکثر تعداد ممکن برای DGهای شبکه برسیم.
پس از آنکه جایابی برای حداکثر تعداد کلیدها و DGهای مفروض در مسأله انجام شد، با بهره گرفتن از روش تصمیم‏ گیری چند معیاره و با توجه به درجه اهمیت بین بهبودِ شاخص‏های قابلیت اطمینان، افزایش سود سیستم، بهبود در پروفیل ولتاژ و بهبود تلفات شبکه، تعداد بهینه کلیدها و DGها و همچنین مکان بهینه کلیدها و مکان و ظرفیت بهینه DGها به دست خواهد آمد.
بررسی چند نمونه تابع هدف برای مسأله مکان‏یابی تولید پراکنده و کلیدهای جداکننده
در مقاله­ای مسأله جایابی بهینه چندین DG با بهره گرفتن از الگوریتم ژنتیک مطرح گردیده است. از یک تابع هدف ساده که به‏دنبال به حداقل رساندن تلفات توان اکتیو می‏باشد، استفاده شده است [۴]. تابع هدف مسأله بصورت زیر می‏باشد.

(‏۲‑۳۳)

که در آن:
: مقدار ظرفیت DG نصب شده در شین n ام
: تلفات شبکه است که تابعی از مقدار توان تولیدی و مکان DGها می‏باشد.
قیود مسأله شامل حد بالا و پایین ولتاژ، محدودیت توان انتقالی از خطوط، حد بالا و پایین ظرفیت DG است. در حالتی‏که یکی از راه‏حل‏ها قیود را نقض نماید، برای آن مقدار جریمه‏ای در تابع هدف منظور می‏گردد.
در مقاله دیگری روشی برای جایابی بهینه DG در شبکه‏های توزیع با بهره گرفتن از الگوریتم بهینه ‏سازی اجتماع ذرات شبه تکاملی[۲۹] ارائه شده است[۳۵]. تابع هدف مورد استفاده یک تابع هدف چندمنظوره شامل شاخص‏های کاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ می‏باشد. برای محاسبه تلفات از رابطه زیر استفاده شده است.

(‏۲‑۳۴)

که در آن:
n: تعداد شین‏های شبکه
: توان اکتیو در شین i ام
: توان راکتیو در شین i ام
: ولتاژ شینi ام
: زاویه فاز ولتاژ شین i ام
همان‏طورکه قبلاً بیان شد تابع هدف شامل دو بخش است. بخش اول تابع هدف مربوط به تلفات توان می‏باشد و بخش دوم آن دربرگیرنده شاخص بهبود پروفیل ولتاژ است. در رابطه‏های زیر این دو بخش نشان داده شده است.

(‏۲‑۳۵)

که در آن:
: تلفات توان اکتیو
N: تعداد شین‏ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...