نتایج تحقیق رابرن نشان داد که هم میان بازده سهام و جریان‌های نقدی عملیاتی هماهنگی دیده می شود و هم میان بازده سهام و جمع ارقام تعهدی این همراهی وجود دارد. وی در تحقیق خود ‌به این نتیجه رسید که جریان‌های نقدی عملیاتی، تجمعی از ارقام تعهدی جاری مرتبط و سازگار با مجموعه اطلاعاتی است که برای ارزش گذاری سهام استفاده می شود. ضمنا نتایج تحقیق او قایل شدن نقشی ویژه برای ارقام تعهدی در فرایند ارزشیابی را مجاز نمی شمارد و اعتقاد رابرن در رابطه با فایده صورت جریان‌های نقدی در ارزیابی عواملی همچون نقدینگی مؤسسه، انعطاف پذیری مالی، سودآوری و ریسک است.

ویلسون[۴۷] ( ۱۹۸۶ ) محتوای اطلاعاتی نسبی جریان‌های نقدی و تعهدی ، ویلسون در این تحقیق با استناد به اینکه توافق بر این است که ارزش سهام شرکت‌ها به وجوه یا جریان‌های نقدی آتی آن ها بستگی دارد ، این ابهام را مطرح می‌کند که با این وجود نقش اقلام تعهدی ‌سود در ارزیابی ارزش سهام یک شرکت چه می شود؟ به ویژه آنکهFASB صراحتًا به نقش اقلام تعهدی در این میان باور دارد. ویلسون ‌به این نکته اشاره می‌کند که اقلام تعهدی به واسطه ‌دستکاری‌های مدیران قابل تغییر است و این امر موجب بروز رفتارهای غیرمنتظره از سود می شود. ویلسون در این تحقیق محتوای اطلاعاتی دو متغیر«اقلام تعهدی جاری» (CA) و متغیر«اقلام تعهدی غیر جاری»( (NAرا مورد بررسی قرار داده است. متغیر اقلام تعهدی جاری طبق تعریف ویلسون عبارت است از « وجه نقد حاصل از عملیات » منهای « سرمایه درگردش حاصل از عملیات ». متغیر اقلام تعهدی غیر جاری نیز«سرمایه در گردش حاصل از عملیات» منهای سود است. مجموعه متغیرهای جاری و غیرجاری تعهدی را نیزبا عنوان متغیر « جمع اقلام تعهدی » (TA ) ، ذکر ‌کرده‌است. مطالعه ویلسون در واقع محتوای اطلاعاتی نسبی[۴۸] متغیرهای TA و وجه نقد حاصل از عملیات را مورد تحقیق قرارداده است. البته به طور جداگانه محتوای اطلاعاتی نسبی متغیرهای «اقلام تعهدی غیرجاری » و «سرمایه در گردش حاصل از عملیات» و همچنین متغیر «اقلام تعهدی جاری» و «وجه نقد حاصل از عملیات» را هم بررسی ‌کرده‌است :

برای انجام این بررسی ۳۲۲ شرکت انتخابی طی سال‌های ۱۹۸۲-۱۹۸۱ مورد آزمون قرار گرفتند.

ویلسون در این تحقیق دو سئوال را مطرح ‌کرده‌است.

    1. آیا اجزای تعهدی و وابسته به جریان وجوه دارای محتوای فزاینده اطلاعاتی بر محتوای اطلاعاتی سود هستند؟

  1. ایا اجزای تعهدی دارای محتوای اطلاعاتی افزاینده بر محتوای اطلاعاتی اجزای مربوط به جریان وجوه می‌باشد.

مدل مورد استفاده ویلسون در این تحقیق مدلی است که همراهی بین عناصر اطلاعاتی یاد شده و بازده سهام شرکت را بررسی می‌کند و معلوم شد که وقتی منظور از وجوه ، وجوه نقد حاصل از عملیات و منظور از اقلام تعهدی ، جمع اقلام تعهدی (TA) باشد ، هردو پارامتر به نحو با اهمیتی دارای ضرایت غیرصفر و متفاوت از یکدیگرند. به نظر ویلسون می توان این استنباط را نیز از نتایج تحقیق داشت که بخش عمده محتوای اطلاعاتی متغیر جمع اقلام تعهدی (TA) به واسطه وجود عناصر و اقلام تعهدی جاری در آن است.

ویلسون[۴۹](۱۹۸۷) محتوای افزاینده اطلاعاتی اجزای تعهدی و نقدی سود بر محتوای اطلاعاتی سود- تحقیق ویلسون در زمینه محتوای افزاینده اطلاعاتی اجزای تعهدی و نقدی سود یکی از تحقیقات مهم و شناخته شده در این زمینه است ، که برنده جایزه بهترین مقاله سال ۱۹۸۶ است. این تحقیق به نوشته خود ویلسون در صدد بررسی این امر است که آیا اجزای تعهدی و نقدی سود دارای محتوای افزاینده اطلاعاتی بر محتوای اطلاعاتی خود سود هستند یا نه ؟ تحقیق او بر این بینش بوده است که ارقام مربوط به سود و درآمد شرکت پیش از انتشار صورت‌های مالی سالانه در وال استریت ژورنال به چاپ می‌رسد و حاوی هر دو گونه اقلام تعهدی و نقدی است. به نظر ویلسون این امر امکان سنجش مستقیم محتوای افزاینده اطلاعاتی عناصر و اجزای تعهدی و نقدی سود را می‌دهد. چنین امکانی در صورت انتشار همزمان اطلاعات شرکت‌ها و درج آن ها در وال استریت ژورنال وجود نمی داشت.

ویلسون در تحقیق خود دریافت که بین بازده سهام شرکت‌ها و اجزای تعهدی سود همراهی و هماهنگی موجود است. به نظر ویلسون نتیجه تحقیق او دلالت بر آن دارد که حداقل یکی از این اجزای تعهدی و مربوط به جریان وجوه دارای بار اطلاعاتی است. ویلسون مدل خود را برای یک مجموعه معین از اوراق سهام ( یک پرتفوی) نیزآزمون کرد. نتیجه این بود که با تعریف وجوه به وجه نقد حاصل از عملیات ، تفاوت با اهمیتی در میانگین خطاهای پیش‌بینی مدل بازار در سراسر مجموعه اوراق بهادار دیده می شد. حتی وقتی تمامی سهام موجود در این مجموعه اوراق بهادار را ‌بر اساس بزرگی مقدار وجه نقد حاصل از عملیات دسته بندی کرد ، همان نتایج به دست آمد. به نظر محقق ، نتایج تحقیق وی نشانگر آن است که مجموعه ارقام تعهدی و وجه نقد حاصل از عملیات با یکدیگر دارای محتوای افزاینده اطلاعاتی بر محتوای سود است و اینکه یک همراهی و ارتباط مثبت بین این اجزای تعهدی و نقدی بازده سهام شرکت‌ها وجود دارد.

ویلسون بر این باور است که استفاده وی از وجه نقد حاصل از عملیات به جای سرمایه در گردش حاصل از عملیات که تعریف قدیمی تر وجوه بود این موضوع را روشن ‌کرده‌است که چرا در سایر تحقیقاتی که دیگران انجام داده‌اند و تعریفشان از وجوه ، سرمایه در گردش حاصل از عملیات بوده ‌به این نتیجه نرسیده اند که اطلاعات مربوط به جریان‌های وجوه دارای بار یا محتوای افزاینده اطلاعاتی است.

به نظر ویلسون ، یافته های راجع به وجه نقد حاصل از عملیات و محتوای افزاینده اطلاعاتی آن دلالت بر این دارد که سرمایه گذاران به شرکتهایی که پاسخگوی نوسانات تقاضا برای محصولاتشان هستند ، پاداش می‌دهند. بدین معنی که اگر شرکتی در دوره ای تقاضا برای محصولاتش زیاد بوده ، ‌موجودی‌های‌ جنسی خود را افزایش و در نتیجه وجه نقد را کاهش داده است ، درست عمل کرده و مستحق پاداش است و در شرایطی که تقاضا برای محصولات شرکت وجود ندارد نیز اگر شرکتی ‌موجودی‌های‌ جنسی خود را کاهش دهد و بر وجه نقد خود بیفزاید باید پاداش بگیرد. این هر دو بخاطر پیش‌بینی درست و نشان دادن عکس العمل صحیح و بجا در مقابل تقاضا در بازار است. سرمایه گذار این را درک می‌کند و به چنین شرکتی با گران تر خریدن سهام او پاداش می‌دهد. به نظر ویلسون این تفسیر او نتایج تحقیقش همخوانی دارد و به خاطر همین است که همراهی میان بازده سهام و وجه نقد غیرمنتظره حاصل از عملیات در طول دوره دوساله تحقیق او مثبت بوده است. در دو سال ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ اقتصاد در حالت رکود قرار داشت. ویلسون معتقد است که اگر مشابه همین تحقیق برای دوره های طولانی تری از زمان که در خود نوسانات و بالا و پایین شدن های اقتصاد را در سال‌های متوالی دارد ، انجام شود ، آنگاه مشخص خواهد شد که علامت همراهی بازده سهام و جریان نقدی همراه با نوسانات اقتصادی تغییر کرده و از مثبت به منفی و بر عکس تبدیل می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...