۴- رویکرد اقتصادی: بسیاری از محققان معیارهای عملکرد مالی شرکت را در این طبقه قرار داده اند. این معیارها، آتی نگر و همچنین منعکس کننده قدرت بازار سرمایه از درک سودآوری جاری و آتی شرکت می باشد. (Ming et al,2007) در این رویکرد که در آن از مفاهیم اقتصادی استفاده می شود، عملکرد واحد تجاری با تاکید بر قدرت سودآوری دارایی های شرکت و با توجه به نرخ بازده و نرخ هزینه سرمایه به کار رفته، مورد ارزیابی قرار می گیرد. .(انواری رستمی و تهرانی،۱۳۸۳)
هاوسر و برتل(۲۰۰۶) که به بررسـی ارتباط بین معیارهای عملکرد شرکت ها پرداخته اند سـه معیار ارزش بـازار شرکت ،جریان های نقدی و سودآوری را به عنوان معیارهای عملکرد در نظر گرفته و معتقدند که هر یک از این معیارها بیان کننده یک بعد از عملکرد شرکت می باشند. از طرفی دیگر، عقیده دارند این معیارها به نوعی نشان دهنده ثروت ایجاد شده توسط شرکت برای سهامداران می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

آنها عقیده دارند علاوه بر وجود وابستگی بین این ۳ معیار ، اثر متقابل نیز بین آنها وجود دارد.
معیار ارزش بازار
معیارهای سود آوری معیارهای جریان های نقدی
این دو پژوهشگر عقیده دارند که شرکت های دارای سود آوری بالاتر، جریان های نقدی بیشتری خواهند داشت و لذا سود نقدی بیشتری را می توانند به عنوان سود سهام بین سرمایه گذاران خود تقسیم نمایند و این باعث خواهد شد قیمت سهام شرکت در بازار افزایش پیدا کند (رابطه وابستگی)
از طرف دیگر، اینگونه بیان می کنند که شرکت های دارای سود آوری و جریان های نقدی بالا ، ممکن است سود نقدی به سهامداران خود پرداخت نکنند و این وجوه را مجددا در شرکت سرمایه گذاری کنند لیکن این عمل الزاما منجر به کاهش قیمت سهام شرکت در بازار نخواهد شد (اثر متقابل). هاوسر و برتل(۲۰۰۶) دو عامل سودآوری و جریان های نقدی را تنها عوامل موثر بر قیمت بازار (ارزش شرکت) ندانسته و وجود عوامل دیگری را به شرح زیر را بر ارزش شرکت موثر می دانند: (Hauser&Bertl,2006)
۱- اندازه شرکت
۲- نرخ رشد شرکت
۳- ساختار سرمایه
۴- چرخه تبدیل به وجوه نقد
۵- میزان مخارج تحقیق و توسعه
۶- مخارج منظور شده برای تبلیغات
۷- مخارج سرمایه ای انجام شده
۸- نوع اظهار نظر حسابرس
۹ – معیار های مالی مناسب
۱۰- درصد تغییرات فروش
۱۱- درجه و رتبه بندی های اعلام شده توسط عوامل نظارتی بر شرکت های عضو بورس اوراق بهادار
تیشوارلو و تیواری(۲۰۰۵) معیارهای عملکرد را به سه طبقه معیارهای سودآوری، جریان های نقدی و نرخ رشد تقسیم بندی کرده اند و تمام نسبت های مالی که برای سنجش عملکرد شرکت مورد استفاده قرار می گیرد را در این سه طبقه خلاصه کرده اند: (Venkateshvarlu & Tiwari,2005)

معیار سود آوری
معیارهای جریان نقدی
معیار های نرخ رشد
سود هر سهم
بازده سرمایه
بازده سرمایه گذاری انجام شده
بازده دارائی
بازده فروش
۱- جریان نقدی هرسهم
۲- بازده نقدی هرسهم
۳- نسبت های جاری
۴- نسبت های آنی نرخ رشد سود
نرخ رشد فروش

۲-۵-۱)معیارهای سودآوری
هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی به صراحت در بیانیه مفاهیم شماره یک بیان می کند اطلاعات حاصل از سود تعهدی، نسبت به جریان های نقدی اطلاعات بیشتری را دراختیار استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری قرار می دهد.
سود حسابداری که بر اساس سیستم تعهدی حاصل می شود، ابزاری برای سنجش عملکرد شرکت ها محسوب می شود. سهامداران منافع خود را در اطلاعات سود جستجو می کنند. این معیار نشانه ای است که موجب تغییر باورهای سرمایه گذاران می شود و باعث تغییر رفتار آنان می گردد. تغییر قیمت اوراق بهادار نیز معیار قابل مشاهده ای از تغییر نظام مند باورهای سرمایه گذاران است که تحت تاثیر محتوای اطلاعاتی سود قرار دارد.(قائمی و همکاران،۱۳۸۷) دیچف شواهدی را نشان داد که سود مربوط تر از جریان های نقدی عملیاتی در پیش بینی ارزش شرکت است. (Dechow,1994)به منظور جذب سرمایه و تشویق سرمایه گذاران واحدهای تجاری ناگزیر از تحصیل سود کافی برای تأمین بازده مورد انتظار سرمایه گذاران می باشند. مهمترین عوامل برای سرمایه گذاری در شرکت، درآمد و به تبع آن سود می باشد. شرکت های دارای سود زیاد با فرض این که این موفقیت در آینده نیز ادامه دارد و با افزایش تقاضای خرید سهام روبرو شده و در نتیجه قیمت سهام آنها افزایش می یابد و بالعکس(مرادی،۱۳۸۵)
برای بررسی سودآوری از نسبت های مالی استفاده می شود که به نوعی نشان دهنده سودآوری است. این نسبت ها اثر بخشی تصمیمات مدیریت را، از طریق بازدهی ناشی از سرمایه گذاری ها و دارائی ها اندازه گیری می کنند. (رضائی،۱۳۸۰) نسبت های مورد استفاده در این معیار بیانگر میزان سود آوری شرکت است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...