بین ساختار مالکیت و میزان تامین مالی از طریق دریافت تسهیلات بانکی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.

این فرضیه شامل ،فرضیه های ۱تا ۳ به شرح ذیل می‌باشد:

فرضیه فرعی اول: بین مالکیت نهادی و میزان تامین مالی از طریق دریافت تسهیلات بانکی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه دوم فرعی: بین مالکیت حقیقی و میزان تامین مالی از طریق دریافت تسهیلات بانکی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه سوم فرعی: بین تمرکزمالکیت و میزان تامین مالی از طریق دریافت تسهیلات بانکی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.

۱-۸- اهداف تحقیق

با توجه به موضوع پژوهش حاضر که به بررسی تعیین رابطه بین ساختار مالکیت و روش های تامین مالی در شرکت‌ها می پردازد اهداف زیر مد نظر است.

  1. هدف کلی

هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و روش های تامین منابع مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

    1. اهداف ویژه

    1. از جمله معضلات زیر بنایی که مبحث مالکیت سهام(ساختار مالکیت) در باب تئوری حاکمیت شرکتی برآن اساس تکوین یافته است تضاد منافع بین سهام‌داران و مدیریت،اعمال کنترل مطلق از سوی سهام‌داران عمده،کاهش توان کنترل و نظارت سهام‌داران جز بر امور شرکت و منحصر شدن اتخاذ تصمیمات از سوی مدیران می‌باشد. با توجه به اینکه در ترکیب مالکیت اغلب شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، سهام‌داران عمده ای وجود دارند که از نظر تئوری حاکمیت شرکتی دارای توانایی اعمال نظارت بیشتری در مقایسه با سهامدارن جز هستند، این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع است که”آیا وجود انواع مالکیت اعم از مالکیت حقیقی،تمرکزمالکیت و نهادی بر روش های تامین منابع مالی آنهاتاثیر گذار است یا خیر؟”. ‌بنابرین‏ اهداف ویژه این تحقیق عبارتند از:

۱-تعیین میزان رابطه وجودمالکیت حقیقی بر روش های تامین منابع مالی در بورس اوراق بهادار تهران.

۲-تعیین میزان رابطه وجود تمرکزمالکیت با روش های تامین منابع مالی در بورس اوراق بهادار تهران.

۳-تعیین میزان رابطه وجود سهام‌داران نهادی با روش های تامین منابع مالی در بورس اوراق بهادار تهران.

۱-۹- اهمیت تحقیق

امروزه عملکرد بورس اوراق بهادار در کشورهای پیشرفته به ‌عنوان شاخص جهت ارزیابی سیاست‌ها و تغییرات مالی، اقتصادی و بازرگانی این گونه کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

“تداوم بورس اوراق بهادار در هر کشوری، به منزله تداوم مرحله رشد و تکامل اقتصادی به شمار می‌رود. بورس اوراق بهادار از ارکان مهم اقتصاد محسوب می‌شود که امکانات مالی از طریق آن جمع‌ آوری گشته و در جــهت تحــقق اهــداف رشـد و توسعه اقتصـادی کشــورها مورد اســتفاده قرار می‌گیرد با رونق فعالیت بورس اوراق بهادار و افزایش سرمایه‌گذاری عمومی در بخش‌های تولیدی، ضمن اینکه شرایط لازم برای افزایش و تولید فراهم می‌شود قدرت مالی شرکت‌ها نیز افزایش یافته و با انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید و فعال شدن پروژه های بلندمدت بازده مطلوبی عاید سرمایه‌گذاران می شود. ــیـرد”(طاهری، ۱۳۷۸،ص۱۲)۱.

مباحث تئوری در خصوص ساختار سرمایه در پی رسیدن به حدی از تعادل بین دو منبع اصلی تامین مالی یعنی بدهی و حقوق صاحبان سهام است، تا بتواند در آن نقطه ارزش سهام شرکت را به حداکثر رسانیده و در مقابل هزینه تامین منابع مالی را نیز به حداقل ممکن کاهش دهد. تصمیمات ساختار سرمایه در دنیای واقعی معمولاً با توجه به عوامل متعدد و بنابر شرایط گوناگون گرفته می شود و اغلب مبتنی بر قضاوت و دیدگاه مدیران است. تئوری های موجود در حوزه ساختار سرمایه نیز دیدگاه های متفاوتی ‌در مورد تنوع ساختار مالکیت شرکت و همچنین روش های تامین اعتبار در شرکت‌ها (انتشار سهام، انتشار اوراق مشارکت و یا دریافت تسهیلات بانکی) مطرح می‌کند و در این رابطه شناسایی عوامل مؤثر بر ارزش شرکت و منطقی کردن تصمیم گیری ها در تعیین ساختار سرمایه بسیار حائز اهمیت است (لین و همکاران، ۲۰۱۳)

۱-۱۰- حدود مطالعاتی

جامعه مطالعاتی تحقیق شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی سال های۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ ، که تمامی شرایط زیر را دارا باشند:

    1. به منظور همگن شدن نمونه آماری در سال­های مورد بررسی، قبل از سال ۱۳۸۵ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند.

    1. در طی سال های مالی مورد مذکور از لیست شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران خارج نشده باشند.

    1. به لحاظ افزایش قابلیت مقایسه، دوره مالی آن­ها منتهی به پایان اسفند ماه باشد.

    1. جزءشرکت های سرمایه ­گذاری، واسطه­گری مالی، هلدینگ، بانک و لیزینگ نباشد.

  1. در طی سال های مورد بررسی، همواره اطلاعات کامل ارائه داده باشند و دارای نقصان اطلاعاتی نباشند.

۱-۱۱- تعاریف واژه ها و اصطلاحات

ساختار سرمایه:

ساختار سرمایه عبارت است از ترکیب بدهی و حقوق صاحبان سهام در واقع ساختار سرمایه از جمع حقوق صاحبان سهام و بدهی به دست می‌آید (شریعت پناهی، ۱۳۷۶، ص۴۶۲)۲.

اهرم مالی:

در این تحقیق اهرم مالی شاخص ساختار سرمایه است که در واقع نشان می‌دهد که چقدر از دارایی های شرکت از محل بدهی های آن تأمین شده است. این شاخص به وسیله کل بدهی به کل دارایی ها با ارزش های دفتری سنجیده می شود.

اندازه شرکت: توسط لگاریتم طبیعی کل درامد در پایان سال مالی اندازه گیری می شود. (درن هنری[۵]،۲۰۱۰،۳۰)

سهام‌داران نهادی:

سهام‌داران نهادی به سهامدارانی اطلاق می شود که در گزارش صورت‌های مالی شرکت یا در گزارش هیئت مدیره به مجمع در ترکیب سهام‌داران عمده شرکت قرار می گیرند و بیش از ۵% سهام شرکت در اختیار داشته باشند.

به عبارت دیگر سهامدار ، فردی حقیقی یا حقوقی است طبق متن پیش نویس آیین نامه راهبری شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار ایران دارای دو ویژگی کلیدی زیر می‌باشد :

    • سهامدارانی که بیش از۵در صد سهام شرکت را در اختیار دارند و دارای بیشترین حق کنترل و توان نظارت بر تصمیمات هیئت مدیره می‌باشند .

  • بتواند حداقل یک عضو هیئت مدیره را به طور مستقل منصوب نماید (احمدوند ، ۱۳۸۵،۸).

تمرکز مالکیت :

عبارت است از چگونگی توزیع سهام بین بین سهام‌داران شرکت‌های مختلف ،هرچه تعداد سهام‌داران کمتر باشد مالکیت متمرکزترخواهد بود.‌در مالکیت متمرکز عمده سهام شرکت ‌در مالکیت تعداد محدودسهام داران است (نمازی وشمس الدینی ،۱۳۸۸). منظور از تمرکز مالکیت تعداد سهام‌داران نهادی است .

۱-۱۲) ساختارکلی پایان نامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...